HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur placera element till sub?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Readme.txt
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/04/02 :  20:54:25  Show Profile Send Readme.txt a Private Message
Vilka för- och nackdelar finns med respektive elementsplacering till en subwoofer med två element?

1. på motstående sida
2. nedåt
3. framåt


Går det bra om elementen spelar åt var sitt håll (alt. 1)?

Edited by - Readme.txt on 2004/04/04 10:07:29

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2004/04/03 :  00:23:01  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
1: Isac Newton hade älskat den här, tänk motverkande krafter
2: Elementen sitter skyddade, nackdelen är att dom kan "hänga ner sig" AKA "Sagging"
3: Ögonfröjd
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/03 :  17:13:21  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
1: Mirage gör mu så här. Bipolär sub, lättare att placera plus att basen oftast blir jämnare.

2: Bra koppling till rummet men ha gärna en extra skiva under annrs så kan golvet sjunga med kraftigt. Vissa (inkl. mig) tycker basen kan låta lite färgat. Receptet är att mna har basen framåt och det eventuella röret nedåt (=se audiopro).

3: Tycker att på detta sätt får du en bas som inte presterar max avseende lådvolym och element men rent hifimässigt kanske det bästa då basen spelar rent och bra. Man kan då få lite problem med en bra punktformighet i ljudbilden då basarna kan "störa" mellan och diskant. Små skillnader men ändå...

4: Jag hade valt 1 eller 2.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2004/04/04 :  00:05:21  Show Profile Send frez a Private Message
Peronligen finner jag stor fördel med placering 1. I denna konfig kommer membranrörelserna att ta ut varandra varför lådan kommer stå blickstilla. Dessutom blir rumspåverkan mindre, inbillar jag mig. Gillar inte nedåtriktade basar då dessa ofelbart kommer att påverkas av närheten till golvet. De basar jag lyssnat till i denna konfiguration har låtit grumligare och mer färgade än de som spelat rakt ut i rummet. Det är möjligt att jag har haft oturen att lyssna till dåliga konstruktioner av andra anledningar. Har även testat detta med egenkonstruerade subwoofers och förkastat idén för dessa då de låtit bättre när elementet placerats vertikalt.

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000