HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad kännetecknar en bra tråd/topic?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/31 :  14:08:54  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan Medlemmar (och alla tjuvläsare),

Jag fick otroligt fin response på min förra, lätt filosofiska, frågeställning så jag försöker igen!

Vad tycker DU kännetäcknar en bra topic (topic = tråd)? Vad kännetecknar ett bra inlägg? Varför är det bättre på ena eller andra sättet?

Skall en topic (= tråd)
  • hjälpa dig hitta gemensamma punkter hos andra medlemmar
  • innehålla tekniska resonemang / teorier, och isf hur viktigt är det att du kan tillgodogöra dig densamma
  • ge dig möjlighet att hjälpa andra och/eller bidra med nya infallsvinklar [/*][/list]
    Fritt fram för tankar och funderingar!

    Edit: topic = tråd.

  • Edited by - Zalve on 2004/04/01 00:05:15

    n0p
    Member

    1047 Posts

    Posted - 2004/03/31 :  14:31:15  Show Profile Send n0p a Private Message
    Topic ska klargöra vad första inlägget handlar om, man ska ej behöva öppna tråden för att se vad den handlar om.

    Exit Planet Dust
    Go to Top of Page

    Sten
    Vad får det lov att vara?

    1033 Posts

    Posted - 2004/03/31 :  14:40:04  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
    Punkterna 1 och 2 är viktigast tycker jag.
    Sedan håller jag med n0p angående rubriken på topicen.

    Den som söker han letar.
    Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
    Go to Top of Page

    Gordi
    fd. Mikael_1979

    1922 Posts

    Posted - 2004/03/31 :  14:40:29  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
    Det vore ju kanon om man fick plats med alla

    quote:
    Skall en topic
    ge dig information
    trigga en ny tankegång hos dig
    hjälpa dig hitta gemensamma punkter hos andra medlemmar
    innehålla tekniska resonemang / teorier, och isf hur viktigt är det att du kan tillgodogöra dig densamma
    ge dig möjlighet att hjälpa andra och/eller bidra med nya infallsvinklar



    Men om den beskriver vad det handlar om
    vet man ju på ett ungefär?
    Så kan man ju gå in om man tycker det låter intressant

    Jag går in och läser när jag tycker det låter intressant
    Men det händer ofta att jag inte har aning om vad som
    diskuteras .....

    wHy r u here? ask yourself


    Go to Top of Page

    boombox
    Member

    759 Posts

    Posted - 2004/03/31 :  15:07:49  Show Profile Send boombox a Private Message
    Jag tycker att en bra topic gärna får innehålla någon av punkterna du listat. Vilken som helst. Bredden på topics tycker jag är styrkan i det här forumet. Dessutom finns det ju underavdelningar för DIY och musik etc. Mycket bra! Keep up the good work!
    Go to Top of Page

    filikoster
    Member

    692 Posts

    Posted - 2004/03/31 :  15:12:34  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
    Alla fem punkter du nämner utgör en bra topic! Den enda dåliga typen av topic är sådana trådar som urartar i pajkastning och annat fjanteri. Kring märken, new age-tweaks, tekniska principer och gud vet vad. Man skall kunna ha helt olika åsikter, men samtidigt måste man respektera andras.

    Never trust someone who claims to be God.
    Go to Top of Page

    epkpeng
    400.000-klubben

    4228 Posts

    Posted - 2004/03/31 :  15:26:38  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
    FÖRTYDLIGANDE: Topic är lika med en hel tråd, dvs inte bara rubriken.



    // Pär
    Go to Top of Page

    Gordi
    fd. Mikael_1979

    1922 Posts

    Posted - 2004/03/31 :  16:14:08  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
    quote:
    Pär FÖRTYDLIGANDE: Topic är lika med en hel tråd, dvs inte bara rubriken.



    Oki pär jag förstår

    En bra topic handlar om hifi och så speciellt inriktad på den kategori man skriver i
    En riktigt bra topic är oxå en topic som intresserar många

    Det är klart att om man följer reglerna
    så blir det ju oxå bra topics som man kan läsa



    wHy r u here? ask yourself


    Go to Top of Page

    dali
    Member

    322 Posts

    Posted - 2004/03/31 :  16:25:37  Show Profile Send dali a Private Message
    En bra topic är en topic som håller sig till topic ... . Så länge man avhandlar ämnet utan att det spårar ur är det en bra tråd.

    --- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
    --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
    Go to Top of Page

    epkpeng
    400.000-klubben

    4228 Posts

    Posted - 2004/03/31 :  18:31:05  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
    Hej igen,

    Informativ och tankeväckande är viktigt för en tråd, såväl som mångfalden (!) upplevspositiv.
    Inte helt oväntat är pajkastning och revir-pinkeri oönskat. Off topic verkar heller inte önskvärt.

    Som en BONUS missförstods mitt (slarviga) inlägg (pga ordval). Tack vare det vet vi: Tydliga Topics är efterfrågade.

    Vidare undrar jag:
    • Vilka krav finns på trådstartaren?
    • Bör man vara påläst innan man startar en tråd?
    • Bör man underhålla en tråd?
    • Hur skall man förhålla sig till alla som svarar?
    • Vilken svarshastighet kan man kräva?


    Tacksam för synpunkter!


    Vänligen
    // Pär Engelholm
    // Driver och äger Engelholm Audio
    Go to Top of Page

    mangew
    Semesterfirare

    2297 Posts

    Posted - 2004/03/31 :  18:40:13  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
    De intressanta Topicarna är de där råd efterfrågas och ges av erfarenhet om olika produkter utifrån de vanliga konsumenteras synpunk. Också den prisklass som får anses som normalanvändarens. Intressanta topicar är givetvis bildreportagen från hemmen, där nya ideer och tips kläcks. Sen finns det mycket intressant på DIY.

    De som är mindre intressanta är när olika märken hypas upp, och marknadsförs av komersiella intressen (både på ena och andra sättet). Samt produkter som ligger långt utanför medel anläggningens prisklass(även om vissa produker visst är roliga att se på )

    Det är vad jag tycker och kollar efter då jag går igenom intressanta topicar.





    *** Luleå Hockey ***
    *** Manisk flugfiskare ***
    *** Driver MW sportfiske ***
    Go to Top of Page

    LeoArietis
    Member

    1953 Posts

    Posted - 2004/03/31 :  20:22:44  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
    quote:
    Vidare undrar jag:

    Vilka krav finns på trådstartaren?
    Bör man vara påläst innan man startar en tråd?
    Bör man underhålla en tråd?
    Hur skall man förhålla sig till alla som svarar?
    Vilken svarshastighet kan man kräva?


    1. Inga krav annat än ett genuint intresse av att få veta mer och höra andras synpunkter.

    2. Kan vara bra att kolla sökfunktionen, problemet med sök är dock att man kan drunkna i trådar som riskerar vara inaktuella eller inte ger just det svaret man söker.

    3. Jag tycker man bör kolla in sin tråd efter någon (halv-) timme och sedan dagligen om man har möjlighet. Förtydliganden och följdfrågor kan ju behövas.

    4. Man bör komma ihåg att den som svarat har bidragit med sin tid och kunskap (efter bästa förmåga får man hoppas) och komma ihåg att vi har olika åsikter. Givetvis får man ha invändningar och debattera svarens giltighet. Den som svarar måste ju vara beredd att få sin åsikt nagelfaren eller i vart fall kommenterad.
    (blev ju väldigt floskelartat)

    5. Beror på ämnet och tidpunkten på dygnet. Har man inte fått något svar inom 12h (ej natten) eller under kvällen bör man fundera över varför. Allmänt lågt intresse eller är ämnet alltför smalt eller är rubriken otydlig?



    Jag vill kommentera rubriksättningen, rubriken skall vara tydlig och visa vad tråden handlar om. Värsta exemplen finns på Säljes-forumet där somliga försöker hitta klatschiga rubriker och den potentiella kund man letar efter ser inte i ämnet vad som säljs.

    Jag tycker hifi-forum borde ha som krav att rubrik i säljes skall innehålla

    1. produkttyp
    2. tillverkare och individbeteckning
    (3. Prisidé)

    T.ex.
    CD, Technis SL-P770, 500kr + Signalkabel "Supersladden" XX55, bästa bud över 2000kr

    Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
    Go to Top of Page

    Gustaf
    Member

    398 Posts

    Posted - 2004/03/31 :  21:00:28  Show Profile Send Gustaf a Private Message
    Viktigt i diskussionerna tycker jag är framförallt följande:

    alla inlägg som görs skall på ett eller annat sätt motiveras; d.v.s. tycker man på ett visst sätt bör man klargöra varför man tycker just så och inte bara fälla en innehållslös kommentar.

    man bör avhålla sig från att glida in på andra ämnen än vad tråden ursprungligen handlade om. Nämns i förbifarten någonting som inte direkt handlar om det ursprungliga ämnet bör man avhålla sig från att spinna vidare på detta ämne. Starta istället en ny tråd med det nya ämnet.

    Edited by - Gustaf on 2004/03/31 21:01:51
    Go to Top of Page

    razor
    Member

    162 Posts

    Posted - 2004/03/31 :  23:04:06  Show Profile Send razor a Private Message
    Eeeh, topic är inte lika med tråd, oavsett hur många gånger det sägs! Topic är trådens ämne. Punkt. Varför krångla till det med ett engelskt ord när du uppenbarligen hittat ett svenskt som fungerar alldeles utmärkt (tråd)?

    I övrigt kan man väl i princip hänvisa till de FAQs som finns till många usenet-grupper. I allmänhet är principen den att om man frågar om rena faktaupplysningar så bör man ha efterforskat själv, dels genom sökningar på internet, dels genom sökningar i arkiv för att se om frågan besvarats tidigare. Att inte göra detta kan uppfattas som aningen slappt och arrogant ("jag orkar inte leta reda på simpla fakta själv så jag låter forumet göra det").

    Angående topic (i ordets rätta betydelse), så bör ämnet vara tydligt. Exempel på dåliga topics: "Fråga." "Förstärkare" o dyl.
    Bra topics: "Passar högtalaren xyz bra ihop med förstärkaren abc?" "Kan xyz göra skillnad för ljudet?"
    Det är inte helt dumt att mycket kortfattat ställa frågan redan i ämnesraden! (för att sedan utveckla den i själva inlägget)

    Man kan inte KRÄVA någon svarshastighet. Alla som svarar gör detta på sin obetalda fritid. Om man inte är nöjd med vissa svar igorerar man helt enkelt dessa. Bra/informativa svar kan förstås berömmas och följdfrågor ställas.


    I övrigt rekommenderas läsning av nedanstående länk, som ger en kort introduktion till netiquette för usenet, men som är lika tillämpbart här:

    http://www.use-net.ch/netiquette_engl.html

    Läs och begrunda!

    / Rakhyvel
    Go to Top of Page

    Bravo
    Member

    5320 Posts

    Posted - 2004/03/31 :  23:34:04  Show Profile Send Bravo a Private Message
    En topic bör innehålla något väsentligt av endera ett allmängiltigt spörsmål, eller en konkret fråga som visserligen kan vara högst personlig men ändå leda till funderingar hos flera deltagare.

    Bravo
    Go to Top of Page

    Otto
    Member

    279 Posts

    Posted - 2004/04/01 :  00:27:53  Show Profile Send Otto a Private Message
    En bra topic/tråd är en som många läser
    och svara på, som den här.
    Go to Top of Page

    epkpeng
    400.000-klubben

    4228 Posts

    Posted - 2004/04/01 :  10:37:31  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
    Hej igen,

    mangew
    Ok! Prisklassen är intressant för dig. Många jag har pratat med har nästan vinklat det som att "det som är billigare än det jag har är jag inte intresserad av".
    Det betyder isf att "min prisklass och uppåt" är intressant att läsa om, om jag generaliserar kraftigt.

    LeoArietis
    quote:
    1. Inga krav annat än ett genuint intresse av att få veta mer och höra andras synpunkter.

    Jag håller med. Nästan!
    Önskvärt (!) är enligt mig att trådstartaren ser sig som och agerar som ledare för tråden. Ställer jag en fråga i en tråd bör jag väll se till att få ut mesta möjliga samtidigt som jag ger mesta möjliga. Detta görs väl bäst genom att vaka över sin tråd, leda bort tråden från off topic, vara där och förtydliga vid ev missförstånd, entusiasmera och inte minst - vara ödmjuk inför de som delar med sig! Ledare för en tråd.
    Jag håller med om säljes - men det är ju upp till säljaren i stor utsträckning!

    razor
    Topic betyder ämne, samtalsämne eller tema. Jag håller med dig - borde använda "Tråd" istället, även om jag inte är lika bergsfast i min övertygelse som du i att det är HELT fel!
    Exakt! Man kan inte KRÄVA något. Man kan önska sig, vilja ha mm...men kräva är som sagt fel ställe!



    Henricsson - jag trodde du skulle fylla första sidan med tankar...vart är du?

    Vänligen
    // Pär Engelholm
    // Driver och äger Engelholm Audio
    Go to Top of Page

    henricsson
    Nu Katt-lös...

    3234 Posts

    Posted - 2004/04/01 :  11:22:27  Show Profile Send henricsson a Private Message
    Jag är här!

    En god tråd (imho) innehåller sakliga argument som besvaras med dito men med en skämtsam ton och med glimten i ögat. Inlägg utan smilies och dylikt kan lätt uppfattas som antingen besserwisseri eller missuppfattad ironi. Dock är det riktigt bull med syrliga kommentarer med en efter.

    quote:

    Vilka krav finns på trådstartaren?
    Bör man vara påläst innan man startar en tråd?
    Bör man underhålla en tråd?
    Hur skall man förhålla sig till alla som svarar?
    Vilken svarshastighet kan man kräva?


    1. Frågan bör förmuleras på ett förståligt vis samt topic:en bör vara hyfsat vägledande.
    2. Nepp.
    3. Om möjligt om man känner att man har hyfsat vettig humor.
    4. Svårt. Sakliga argument eller tips bör man visa uppskattning för.
    5. Ingen alls.



    Sådär

    Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

    Go to Top of Page

    razor
    Member

    162 Posts

    Posted - 2004/04/01 :  12:41:46  Show Profile Send razor a Private Message
    Smilies och dylikt bör användas med viss försiktighet. Risken finns annars att budskapet går förlorat. Vart tog den språkliga förmågan att uppfatta ironi vägen?
    Go to Top of Page

    DasKapital
    Member

    614 Posts

    Posted - 2004/04/01 :  12:45:18  Show Profile Send DasKapital a Private Message
    En riktigt bra tråd, det är en där jag verkligen lärt mig något när jag läst den. Då menar jag en ökad förståelse, inte att jag har "lärt" mig vad någon annan har för subjektiv uppfattning om någon företeelse (vilket också kan vara trevligt, men inte i mina ögon lika eftersträvansvärt).

    //Rickard

    Ino Audio for life
    Go to Top of Page

    epkpeng
    400.000-klubben

    4228 Posts

    Posted - 2004/04/01 :  12:50:15  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
    DasKapital:
    Det är viktigt att lära sig något! Jag har ibland sett väldigt avancerade inlägg, med mycket teknik (eller subjektivism). Många som läst inlägget är imponerade, tacksamma och glada. Däremot verkar det vara otroligt få om vet hur man går vidare med den information man erhållet - är den då värdefull?

    Razor:
    Ja jo...sånt kan vara irriterande! Smilisarna bör nog finnas, för annar blir det lite väl tort - eller?


    Vänligen
    // Pär Engelholm
    // Driver och äger Engelholm Audio
    Go to Top of Page

    henricsson
    Nu Katt-lös...

    3234 Posts

    Posted - 2004/04/01 :  12:51:25  Show Profile Send henricsson a Private Message
    razor:
    Ja, man ska inte gå till överdrift.
    Den språkliga förmågan att uppfatta ironi är ju svårt om man inte känner personen ifråga och inte heller ser ansiktuttryck, kroppshållning, etc.

    DasKapital:

    Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

    Go to Top of Page

    razor
    Member

    162 Posts

    Posted - 2004/04/01 :  13:11:16  Show Profile Send razor a Private Message
    Problemet är att man inte behöver använda smilies som jag gjorde i mitt föregående inlägg för att det ska vara överdrivet. En smilie skall vara ett sätt att förtydliga innebörden av en text. Inte ett sätt att säga "jag är glad!" t ex. I denna tråden t ex, så har det hittills inte förekommit en enda smilie som använts på rätt sätt. Det finns medlemmar här på forumet som kryddar vartenda av sina inlägg med smilies! Vad blir effekten? Värdet av en smilie urholkas så till den milda grad att den inte betyder något längre.

    Man bör nog fråga sig: Om jag tar bort smilien, kommer inlägget då missförstås? Om svaret är nej - ta då bort smilien! Har ni någonsin läst en roman med smilies inskjutna i texten? Ändå kan böcker förmedla alla tänkbara sinnesstämmningar. Har vår förmåga att läsa och förstå skrumpnat ihop så fullkomligt i och med internet?
    Go to Top of Page

    henricsson
    Nu Katt-lös...

    3234 Posts

    Posted - 2004/04/01 :  13:17:31  Show Profile Send henricsson a Private Message
    razor, jag håller helt enkelt inte med. Smilies ökar trivsel. Det är roligare att läsa inlägg med några vettiga smilies här och där.

    EDIT
    Jag har använt smilies i snart 10 år och den har samma innebörd nu som den alltid haft.

    Däremot uttryck som exempelvis "LOL" har ju tappat innebörden helt.

    Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


    Edited by - henricsson on 2004/04/01 13:20:12
    Go to Top of Page

    razor
    Member

    162 Posts

    Posted - 2004/04/01 :  13:21:46  Show Profile Send razor a Private Message
    Jag läser gärna inlägg som är rika på språk, hellre än rika på smilies. Notera att rik på språk inte har med kvantitet att göra.

    Edited by - razor on 2004/04/01 13:29:05
    Go to Top of Page

    henricsson
    Nu Katt-lös...

    3234 Posts

    Posted - 2004/04/01 :  13:22:44  Show Profile Send henricsson a Private Message
    Det är väl självklart. Jag äter hellre än god biff än en halvsunkig, men kryddor kan ju göra sitt.

    Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

    Go to Top of Page
    Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
    Next Page
     New Topic  Topic Locked
     Printer Friendly
    Jump To:
    HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
    Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000