HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Datorn som Hifi.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/04/01 :  10:31:05  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Har idag en Marantz cd 17 mkII som jag är mycket nöjd med. Men funderar ändå på att bygga en dator (fläktlös) med ett ljudkort ev. USB sen köra ut kortet till en extern dac. Vad finns det för nackdelar med detta. Fördelen är ju att jag kan lägga över alla mina skivor på en Hårddisk. Datan skall bara funka som transport. ljudkortet behöver allså inte ha någon bra dac utan jag vill bara slippa problem med jitter osv. Har kvalitén på utgångarna på kortet betydelse om jag kör toslink ut till dacen?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2004/04/01 :  10:49:30  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Ja de digitala utgångsstegen har stor betydelse för ljudet.

Ex så moddade jag min rotel rdd transport hos Harmony Design

klockbyte,nätdel,kondingar,NYTT DIGITALT UTGÅNGSSTEG

på spelaren sitter originalutgångarna (toslink och rca) OCH de nya
(xlr och rca) vi tester så spöade original rca utgången toslinken märkbart och den nya rca:n spöade den gamla rca:n

Så både kontaktväg och kvalité avspeglar sig i ljudet.



Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/04/02 :  10:52:18  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Någon idé på vad man skall köpa som håller bra kvalité på bla toslink fast inte behöver ha bra dacar pga av användandet till en extern dac?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/04/02 :  12:12:39  Show Profile Send iffe a Private Message
Vilken prisklass hade du tänkt dig?
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/04/02 :  12:23:38  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Undvik kort som samplar om ljudet.

M-Audio, de har en hel del fina kort med digital in/ut, utan omsampling.
www.m-audio.com eller,
Zoltrix Pro 6 från Clas Olson art 32-4018 399sek
Enligt rykten så samplar det inte om.


Alla Creative Soundblaster samplar om ljudet till 48 Khz.

Jag har själv M-Audio Audiophile 2496, som jag kan rekomendera.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2004/04/02 12:58:50
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/04/02 :  15:00:40  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Hade tänkt att lägga max 5000:- på ljudkortet. Om nu utgångarna är så viktiga. Den största tyngdpunkten ligger ju på dacén.

Kanske den här....
http://m-audio.rjmg.com/index.cfm?pid=3244

Eller det här kanske räcker....
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e558001


Eller detta interna. Kan man ju ha att till htpc också kanske..

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile


Edited by - Hinken74 on 2004/04/02 15:20:35
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/04/02 :  16:47:01  Show Profile Send iffe a Private Message
Ah, då har du massor av alternativ. I första hand bör du titta på någon slags studioljudkort. RME digi 96/8 PAD kör jag själv, och det funkar perfekt. Dock är det ju en del krut lagt på DAC:en men så vitt jag förstått så ska även digitalutgångarna vara av hög kvalitet. Nu är de dessutom prissänkta till 3600:- på t.ex Jam.se (hmm.. jag låter som en försäljare). Utifrån vad jag läst av recensioner och diverse omdömen, samt utifrån egna intryck så tycker jag att RME verkar ha bättre produkter än M-audio. Lynxkorten verkar mycket bra, men kostar ytterligare några tusenlappar. Kom ihåg också att en bra DAC med omklockning etc. gör att valet av transport inte blir lika viktigt.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/04/02 :  16:59:05  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Vad anser du själv att ditt kort ligger i för cdpris klass ung. Man kanske skulle köpa ett sådant kort och hoppas att dacen räcker där. Det jag vill slippa är alla ljudkort som samplar om ljudet typ creative audigy...

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/04/02 :  17:08:17  Show Profile Send iffe a Private Message
Skippa Creative Labs gör du alldeles rätt i. Jag har tyvärr inte jämfört ljudkortet med några andra CD-spelare än den jag hade innan, en H/K cd-spelare som kostade 5000:-. Där upplever jag ljudkortet som bättre på alla parametrar. Jag har sett alla möjliga jämförelser med betydligt dyrare spelare där de sagts prestera bra, men det är ju svårt att sätta sin tilltro till saker man läser på nätet. Jag chansade och är nöjd iallafall.
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/04/02 :  20:31:35  Show Profile Send orthanc a Private Message
RME:s ljudkort kanske skulle vara nått? RME Digi 96/8 PAD skall tydligen låt otroligt bra.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

masur
Member

159 Posts

Posted - 2004/04/02 :  23:19:22  Show Profile Send masur a Private Message
Har beställt en ny PC med firewire-kort. Avsikten är att komplttera med ett bättre ljudkort, nämligen M-Audio Firewire Audiophile (FW Audiophile).
Kortet kostar 2.995kr, 1000kr med än USB Audiophile men jag tycker att det är värt merkostnaden. FW Audiophile kan lite mer än USB Audiophile och har fler ingångar.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/04/03 :  00:33:12  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Frågan är. Tror ni dessa korts dacar matcher eller spöar en cd för 12tkr. Jag är annars lite sugen på denna....http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=12458
tyvärr verkade jag för sent ute....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile


Edited by - Hinken74 on 2004/04/05 01:25:50
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/04/05 :  01:43:23  Show Profile Send Uniper a Private Message
Det finns ett Cretive-ljudkort som kan vara intressant om du ändå inte tänker använda kortets egna dac. Den lilla externa MP3+ ska visst inte sampla om ljudet när man kör kernel streaming från tex foobar. Den kostar sisådär ~600:-, så resten av pengarna skulle du kunna lägga på en riktigt snuskigt bra dac. Men det är svårt att gissa vilken som är bäst av kombinationerna dyrt ljudkort/bra dac, eller billigt ljudkort/riktigt bra dac.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/04/05 :  10:54:55  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Tips om bra men prisvärda dacar? Den andre var redan såld.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000