HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Optiska kablar typ toslink?!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/03/29 :  14:15:17  Show Profile Send freann a Private Message
Ytterligare en recension av samma apparat med ingående förklaring (har inte läst alla sex sidorna...):

http://www.stereophile.com/digitalsourcereviews/824/


Go to Top of Page

kurreburre
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/03/29 :  15:50:15  Show Profile Send kurreburre a Private Message
Jag jämförde en toslink för 250 spänn med en coax kabel för 800. Jag tyckte att coaxen lät bättre toslinken var lite vassare i diskanten. Sen tittar på rent tekniskt på det så sker det en extra omvandling i cd'n från vanlig el till ljus och sedan en till i stärkaren och i mitt tycke är många omvandligar av ondo. Men för att verkligen veta skall man nog bilda sig en egen uppfattning om hur det låter, det mesta är ju subjektivt när vi pratar ljud.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/29 :  16:12:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
med koax har du också normalt en "extra" omvandling, det sitter en utgångstrafo (för impedansmatchning) på de flesta koax-utgångar.
Så i vid varje utgång omvandlas el-magnetfält-el...

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/03/29 :  16:50:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Då vet vi det.

Tos-link är bäst och jittermumsare ökar tidsfelen.

Det hade jag faktiskt ingen aning om.

Och jag måste väl höra fel hemma.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/03/29 :  16:55:31  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
Då vet vi det.

Tos-link är bäst och jittermumsare ökar tidsfelen.

Det hade jag faktiskt ingen aning om.

Och jag måste väl höra fel hemma.


Toslink äger jag visste det

Har inte råd med annat ändå

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/03/29 :  16:57:59  Show Profile Send freann a Private Message
Ehhh..? Hur kom vi fram till det..?!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/03/29 :  17:49:31  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Har kollat både CD´n och DVD´n - jag har ingen trafo på utgången, - båda har raka spåret till anslutningen.......
Jag kör med Wireworld Gold Starlight III+ digitalkabel + WBT Nextgen med en triax

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2004/03/29 17:56:26
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/03/29 :  17:56:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag hittar inga trafos på mina utgångar heller. Fast vet jag hur dom ser ut?
Det är iallafall viktigt att det sitter en sådan där.
Jag har en gammal Audio Alcemy-kabel hemma där man byggt in en trafo i kabeln. Smart.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/29 :  19:10:31  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har faktiskt inte kollat om det sitter någon trafo i mina grejer heller.
När jag läste på om S/PDIF för några månader sedan så diskuterades just användningen av trafos.
De används dels för impedansmathchningen (så att man får 75 Ohm utimpedans), dels för att undertrycka störningar (kolla ex Elfa 56-550-55). Tittar man i databladen för digitala audiosändare (ex Elfa 73-840-27 och en del "application notes") så rekommenderar de alltid trafos på utgången.
Jag har också sett en del DIY byggen som använder trafos.

Så jag antog (felaktigt tydligen) att det användes på all "bättre" hifi

Tydligen hade jag fel, hur fixar de utgångsimpedansen utan trafo?
Eller gör de inte det (det fungerar ju faktiskt ändå, om än inte lika bra)?

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/03/29 :  19:22:44  Show Profile Send gcs a Private Message
En jittermumsare eller som det egentligen heter konverter har i bästa fall tre ingångar för att passa alla format. dessutom har den en utgång och ibland också en Clock synk ingång. En CD spelare eller en MD eller en DAT för konsumentbruk har som regel inte någon Clock synk ingång vilket betyder att man inte kan påverka den interna klockan. Alla apparater utan den här synk ingången är opåverkbara utifrån. Däremot så är det så att om jag t.ex kopplar en CD spelare till ex.v min digitala förstärkare så kommer förstärkarens klocka att styras av CD spelaren. Jag har ett annat exempel...min DAT som är en Sony 2700 har en frekvens avvikelse på -13ppm och ett jitter på 3,5 nsek. Inte speciellt bra tycker jag men om jag kopplar in en annan digital källa....mixer, CD spelare som har bättre värden än DAT:en så kommer DAT maskinen att styras av den föregående maskinen förutsatt att man kopplar ihop dom digitalt.
Mitt råd är att man kollar sin CD/DVD spelare och byter kristallen om det behövs. Jag har sett någonstans där man föreslog att man gått kunde köpa en tämligen billig CD spelare bara man byter den interna klockan och då ska man kunna få ett kanonljud.

Edited by - gcs on 2004/03/29 19:25:42
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/03/30 :  09:00:09  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
Jag har faktiskt inte kollat om det sitter någon trafo i mina grejer heller.
När jag läste på om S/PDIF för några månader sedan så diskuterades just användningen av trafos.
De används dels för impedansmathchningen (så att man får 75 Ohm utimpedans), dels för att undertrycka störningar (kolla ex Elfa 56-550-55). Tittar man i databladen för digitala audiosändare (ex Elfa 73-840-27 och en del "application notes") så rekommenderar de alltid trafos på utgången.
Jag har också sett en del DIY byggen som använder trafos.

Så jag antog (felaktigt tydligen) att det användes på all "bättre" hifi

Tydligen hade jag fel, hur fixar de utgångsimpedansen utan trafo?
Eller gör de inte det (det fungerar ju faktiskt ändå, om än inte lika bra)?



Är jag trött? vad betyder det?


quote:
En jittermumsare eller som det egentligen heter konverter har i bästa fall tre ingångar för att passa alla format. dessutom har den en utgång och ibland också en Clock synk ingång. En CD spelare eller en MD eller en DAT för konsumentbruk har som regel inte någon Clock synk ingång vilket betyder att man inte kan påverka den interna klockan. Alla apparater utan den här synk ingången är opåverkbara utifrån. Däremot så är det så att om jag t.ex kopplar en CD spelare till ex.v min digitala förstärkare så kommer förstärkarens klocka att styras av CD spelaren. Jag har ett annat exempel...min DAT som är en Sony 2700 har en frekvens avvikelse på -13ppm och ett jitter på 3,5 nsek. Inte speciellt bra tycker jag men om jag kopplar in en annan digital källa....mixer, CD spelare som har bättre värden än DAT:en så kommer DAT maskinen att styras av den föregående maskinen förutsatt att man kopplar ihop dom digitalt.
Mitt råd är att man kollar sin CD/DVD spelare och byter kristallen om det behövs. Jag har sett någonstans där man föreslog att man gått kunde köpa en tämligen billig CD spelare bara man byter den interna klockan och då ska man kunna få ett kanonljud.


Såå där kom ju den förklaringen oxå

//Micke

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/03/30 :  14:35:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Intressant är att jag alltid upplever förbättringar med mina jittermumsare oavsett vilken kvalitet det är på transporten.
Det verkar inte som jittermumsarna lämnar en signal av en fast kvalitet oavsett vad man ansluter, utan att jittret dämpas med ett antal dB. Ansluter man en bra transport låter det bättre än om man ansluter med en dålig transport. Den ljudmässiga karaktären från transporten flyter också igenom.
Vete katten hur det fungerar. Någon omklockning kan det väl inte vara? Det borde ge en fast kvalitet tycker man.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/30 :  14:56:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
Mikael: Digitala kablar och in/utgångar ska enligt S/PDIF standarden ha en impedans på exakt 75 ohm, om du tittar på lite dyrare kablar så kommer du upptäcka att de specar att de aviker väldigt lite från detta värde.
Men poängen är att det inte spelar någon som helst roll om kabeln är på 75.000 Ohm om utgången är på ex 40 eller 100 ohm, hela grejen är att de ska matcha varandra.

Eftersom utgångsimpedansen direkt från drivkretsarna inte är på 75 ohm så behöver man se till att utgångsimpedansen får detta värde genom någon typ av krets på utgången, om man tittar i datablad och liknande så rekommenderas då att man använder en transformator för detta syfte (att använda transformatorer för impedansmatchning är väldigt vanligt inom elektronik). Det finns andra lösningar, men så vitt jag vet är metoden med en transformator den bästa eftersom man då också undertrycker störningar.

Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/03/30 :  15:05:28  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
f95toli Digitala kablar och in/utgångar ska enligt S/PDIF standarden ha en impedans på exakt 75 ohm, om du tittar på lite dyrare kablar så kommer du upptäcka att de specar att de aviker väldigt lite från detta värde.
Men poängen är att det inte spelar någon som helst roll om kabeln är på 75.000 Ohm om utgången är på ex 40 eller 100 ohm, hela grejen är att de ska matcha varandra.

Eftersom utgångsimpedansen direkt från drivkretsarna inte är på 75 ohm så behöver man se till att utgångsimpedansen får detta värde genom någon typ av krets på utgången, om man tittar i datablad och liknande så rekommenderas då att man använder en transformator för detta syfte (att använda transformatorer för impedansmatchning är väldigt vanligt inom elektronik). Det finns andra lösningar, men så vitt jag vet är metoden med en transformator den bästa eftersom man då också undertrycker störningar.



Så vad du säger att det spelar ingen roll om kablarna är dyra eller billiga bara det passar ihop??
Men det ända sättet man kan veta såna värden är om man mäter fram dom

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/30 :  15:09:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad jag säger är att från elektrisk synpunkt så kommer det inte spela någon roll om du använder en dyr kabel med jättebra prestanda om inte in- och utgångsimpedansen på elektroniken är matchad till kabeln (vilket när det är konsumentaudio betyder att impedansen ska vara på 75 ohm).
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/03/30 :  15:20:50  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
f95toli Vad jag säger är att från elektrisk synpunkt så kommer det inte spela någon roll om du använder en dyr kabel med jättebra prestanda om inte in- och utgångsimpedansen på elektroniken är matchad till kabeln (vilket när det är konsumentaudio betyder att impedansen ska vara på 75 ohm).


Men kan man utgå ifrån att det är 75ohm

Har ju inte tänkt alls i dessa banor tidigare
Står det någonstans att det är 75ohm
På koax tror ja de va annars

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/30 :  15:31:55  Show Profile Send f95toli a Private Message
Man ska kunna utgå från att det är 75 Ohm, det värdet är vad som bestämmts i S/PDIF standarden och ska följas av alla.

På proffs-grejer (AES/EBU) ska impedans på kablar, kontakter samt in-och utgångar vara 110 Ohm.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/03/30 :  15:43:30  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
f95toli Man ska kunna utgå från att det är 75 Ohm, det värdet är vad som bestämmts i S/PDIF standarden och ska följas av alla.

På proffs-grejer (AES/EBU) ska impedans på kablar, kontakter samt in-och utgångar vara 110 Ohm.


Så man ska alltså inte blanda budget med (proffs-grejer)
För det passar alltså inte

Budgetkablar till budgetstereo

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/03/31 :  11:23:56  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag läste testen av digitalkablar i tyska Audio som rekommenderades ovan. Kablarna betygsattes på en skala mellan 50 och 100 i steg på fem procent. Det hela var rätt förvirrande. Först sade man att ingenstans annars, förutom digitalkablar betyder en skillnad på 5 poäng så liten skillnad som här. Ändå gav man glatt betyg mellan 50 och 100 och förmedlade ett intryck av att en del är mycket bra medan andra suger rejält. Fast de som var nästan bäst kostade bara 25 euro, så man kan i alla fall inte beskylla dem för att gå kabeltillverkarnas ärenden. Kontentan av den recension jag refererade till från 6moons var att skillnaderna är för det mesta rätt små mellan digitala kablar. Hur det förhåller sig är fortfarande en öppen fråga för mig.
Mer anmärkningsvärt var hur man använde mätningarna i Audio. Man mätte jitter och impedans (det senare bara för koax). Alla koaxialkablar hade samma mätvärde (+- 2 %) oberoende av om impedansen låg under 75 ohm eller över 100. Om man skall tro på Audios mätningar verker impedansanpassningen kanppast ha någon betydelse. Dock sade man att de två mest avvikande lät sämre.
Toslink kablarna hade högre jittervärden. När man kommit så långt kommer dock avslöjandet att mätningarna hade så stora fel att de var oanvändbara! Man kan då undra varför de publicerade dem i en snygg tabell. Inte nog med detta, de kan ändå inte låta bli att använda mätresultaten. I slutklämmen säge de att både mätresultaten och lyssningstesterna visar att Toslink är sämre än koaxial. Tyvärr kan man inte låta bli att undra om resultaten från lyssningstesten hade en liknande felmarginal som mätningarna, dvs. var oanvändbara.
Summa summarum, här står man lika frågande som tidigare.

gcs, när du rättar och säger att det heter egentiligen inte jittermumsare utan converter, så är det nog de senare du skriver om och inte om jittermumsare. Dom heter i och för sig inte jittermumsare men jag tror inte det finns någon enhetlig beteckning utan olika varianter som Digital Correction Engine, Digital Interface Processor etc. Att man kan byta klocka i CD-spelaren är gammalt och välkänt och nog ofta en bra idé, men en helt annan sak.




Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/04/01 :  16:12:00  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Ett förtydligande om bithastigheten. Hittade CD-standarden och de beskriver det så här.
Data från ECMA-130 CD-ROM Specificationen:
http://www.ecma-international.org/publications/files/ECMA-ST/Ecma-130.pdf
Punkt 11.4
The scanning velocity during recording shall be between 1,20 m/s and 1,40 m/s with a Channel bit rate of
4 321800 bit/s

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/04/01 :  16:46:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har inte orkat titta på publikationen, men jag har för mig att datan på cd-skivan ser lite annorlunda ut än S/PDIF-signalen för att spara utrymme.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/02 :  10:50:01  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
Anders47 Jag läste testen av digitalkablar i tyska Audio som rekommenderades ovan. Kablarna betygsattes på en skala mellan 50 och 100 i steg på fem procent. Det hela var rätt förvirrande. Först sade man att ingenstans annars, förutom digitalkablar betyder en skillnad på 5 poäng så liten skillnad som här. Ändå gav man glatt betyg mellan 50 och 100 och förmedlade ett intryck av att en del är mycket bra medan andra suger rejält. Fast de som var nästan bäst kostade bara 25 euro, så man kan i alla fall inte beskylla dem för att gå kabeltillverkarnas ärenden. Kontentan av den recension jag refererade till från 6moons var att skillnaderna är för det mesta rätt små mellan digitala kablar. Hur det förhåller sig är fortfarande en öppen fråga för mig.
Mer anmärkningsvärt var hur man använde mätningarna i Audio. Man mätte jitter och impedans (det senare bara för koax). Alla koaxialkablar hade samma mätvärde (+- 2 %) oberoende av om impedansen låg under 75 ohm eller över 100. Om man skall tro på Audios mätningar verker impedansanpassningen kanppast ha någon betydelse. Dock sade man att de två mest avvikande lät sämre.
Toslink kablarna hade högre jittervärden. När man kommit så långt kommer dock avslöjandet att mätningarna hade så stora fel att de var oanvändbara! Man kan då undra varför de publicerade dem i en snygg tabell. Inte nog med detta, de kan ändå inte låta bli att använda mätresultaten. I slutklämmen säge de att både mätresultaten och lyssningstesterna visar att Toslink är sämre än koaxial. Tyvärr kan man inte låta bli att undra om resultaten från lyssningstesten hade en liknande felmarginal som mätningarna, dvs. var oanvändbara.
Summa summarum, här står man lika frågande som tidigare.



Jag är ett

quote:
Gemeni Ett förtydligande om bithastigheten. Hittade CD-standarden och de beskriver det så här.
Data från ECMA-130 CD-ROM Specificationen:
http://www.ecma-international.org/publications/files/ECMA-ST/Ecma-130.pdf
Punkt 11.4
The scanning velocity during recording shall be between 1,20 m/s and 1,40 m/s with a Channel bit rate of
4 321800 bit/s



Men pratar det emot eller för toslink??


wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/04/02 :  13:43:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Emot!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

erikus
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/04/02 :  15:18:40  Show Profile Send erikus a Private Message
quote:
Intressant är att jag alltid upplever förbättringar med mina jittermumsare oavsett vilken kvalitet det är på transporten.
Det verkar inte som jittermumsarna lämnar en signal av en fast kvalitet oavsett vad man ansluter, utan att jittret dämpas med ett antal dB. Ansluter man en bra transport låter det bättre än om man ansluter med en dålig transport. Den ljudmässiga karaktären från transporten flyter också igenom.
Vete katten hur det fungerar. Någon omklockning kan det väl inte vara? Det borde ge en fast kvalitet tycker man


Jitter är väl ett tidsfel och inte någonting man dämpar i ett antal dB?

Edited by - erikus on 2004/04/02 15:19:17
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/04/04 :  14:47:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jo, man kan dämpa tidsfel precis som man dämpar ljud, och ange det i dB, vilket är pecis vad man gör.
Decibel är en indelning av en logaritmisk skala, och används i många sammanhang.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000