HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 QRS Luna - En trevlig bekantskap
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2004/03/26 :  13:12:36  Show Profile Send dajz a Private Message
Eftersom jag var en av dom första i världen att ha ett par QRS Luna hemma så ser jag väl det som en skyldighet att ge er en lite recension av dessa högtalare.
Att slänga med snygga hifi-ord är inte min starka sida så får ni ta det som det är.


Eftersom jag inte är ute efter ett par nya högtalare så var det genom en slump som dessa hamnade hemma hos mig, och genom att dom ändå var innanför dörren så var det egentligen inget annat att göra än att flytta undan min befintliga höglarare och låta dessa spela under sin vistelse.
Jag kopplade ihop dessa med:
Pioneer dvd 454
Thule IA60
Signal kabel har varit RG62 och SystemOne
Högtalarkabel som kan ses som lite överkill genom att dom kostar mer än vad högtalarna kostar men Transparent MusicWave Plus fick sköta det jobbet.
Rummet är ett vanligt vardagsrum med hörnsoffa, cd/dvd-ställ, mattor, tv och allt som hör till. Det ligger på ca 28m² Jag spelar på bredden rummet genom att jag har en stor portal in till matsalsrummet på ena kortsidan.
Avståndet fram till högtalarna ligger runt 3.2m som är ett ganska normal mått.

Högtalarna ligger på 6900 kr och vad får man för detta.


Fler bilder finns att beskåda i tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26896



Att förklara hur något låter är som bekant ganska svårt men jag ska göra ett försökt ut ifrån hur jag tycker det låter i mitt rum.

Fram med referensskivorna och hårdgranskningen börjar. Det första som slår mig är över hur dessa stativare hanterar bas. Små löjliga rackare som faktiskt ger bra tryck i basen utan att bli blöt. Efter att ha finlyssnat på div plattor så som Pink floyd, Dire Straits, Alanis Morissette, Tori Amos där dessa högtalare klarar sig bra på alla register utan att sticka ut med något nämnvärt. Jag förväntade mig nästan att något register inte skulle hänga med men det gör det.

Då blev det dax att lägga ner fjolliret och se om det är ”Rockn-roll” i burkarna. Den första plattan som kastas i spelaren är Audioslave och...... jag kommer på efter att ha lyssnat på dom 2 första låtarna, att det nog är läge att dra ner på volymen för katten lämnar rummet. Jag upptäcker att jag bara höjt volymen mer och mer för att det svänger. Hornen i pannan växer och nu måste det prövas vad dom går för. TNT med AC/DC åker in och nu ska det spelas. Höjer volymen och väntar på att nåt register ska krokna men märker att dom håller varandra hand i hand. Volymen är på ”fest-volym” (den volym som kan bli på fest när folk höjer och höjer och till slut sitter folk och skriker åt varandra för att höra vad man säger) och dom hänger fortfarande med. Höjer volymen lite till (nu är det nära för vad som börjar kallas otrevlig volym) och då är basen inte med längre. Man kan alltså spela hyffsat högt med dessa högtalare och dom hänger ihop förvånasvärt bra.

Nu sitter ni och väntar på att jag ska svinga ord som stereoperspektiv, ljudsläpp, klarhet osv osv detta kommer inte att ske. När man tittar på högtalare i denna prisklass finns det en del att välja mellan. Är det en stativare man söker så tycker jag definitivt att man ska lyssna på Luna. Enligt mig är det en bra högtalare, skulle nog kanske t.o.m vilja säga en väldigt bra högtalare om man ser till högtalare per krona. Dom spelar bra på den volym som man normalt spelar på i ett hem.

Dom 2*60 watt som Thulen lämnar tycker jag räcker för dessa högtalare på normala lyssningsvolymer. Vill man spela högre skulle jag nog vilja ha lite mer muskler.
Är det ett kompetent första system man ska köpa så säger jag att Luna är ett givet köp.

Nu är inte allt guld och gröna skogar utan det finns även några punkter som jag inte är nöjd med på Luna. Personligen skulle jag vilja ha lite mer övre-mellan register men det är då helt och hållet efter mina ljudpreferenser. Högtalarterminalerna är bi-wire dessa kändes lite sladdriga, måste nog tyvärr säga sämre än biltema-kontakter. Men skruvar man åt dom

Edited by - dajz on 2004/04/06 17:22:05

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/04/01 :  19:25:02  Show Profile Send FBK a Private Message
Trevlig recension dajz, får jag tillfälle så skall jag provlyssna på Lunorna.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/04/07 :  08:20:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Instämmer.
Mycket bra skrivet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2004/04/07 :  12:06:11  Show Profile Send dajz a Private Message
Tackar
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000