HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Simaudio MOON
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2003/08/04 :  17:31:47  Show Profile Send mva a Private Message
Jag har gått över gränsen och bytt sida från musikalitet till nyans, med andra ord från Naim till Simaudio Moon.
Innan jag beskriver ingående hur det låter ska jag förklara min filosofi ang. det ovannämnda,
med musikalitet menar jag elektrifierad musik (pop & rock) och nyans menar jag akustisk musik (jazz & klassiskt) i ärlighet ska väl tilläggas att jag ej har lyssnat till Naim´s värsta anläggning.

Det är alltid lite barndoms julaftnar när man öppnar kartongerna ser de vackra skapelserna, efter uppackning av MOON P-3 (försteg) MOON W-3 (slutsteg) och MOON Nova CD, och efter sedvanlig inbränning (ca 5 veckor) så sätter man sig i soffan och greppar den osedvanliga tunga och rejäla fjärren och trycker på play då befinner man sig i iverns land innan de första tonerna når mig via Martin Logans SL3.

Det första som slår mig är renheten lyssna bara till Monica Borrfors & Sweet Jazz Trio, inspelad live i studio, där saliven i munnen gör det hela kanske för rent. Basen är följsam och med djup, mellanregistret är rent det låter äkta.

Det där med renhet visas i lika stor grad i Airto Moreira & The Gods Of Jazz
från cd "Killer Bees" närheten från Herbie Hankock piano är nästan så att man kan ta på pianot, Moreiras trumspel där diskanten i cymbalen är krispig och ren inga övertoner där
Och sen Stanley Clarcks basspel är lysande och följsamt.

Klassisk musik är briljant att lyssna till tex. Puccinis opera Tosca på Philips dubbel cd det är en dynamisk inspelning där scenen är bred och har ett djup, en annan höjdare är Händels opera Aroidante på Archiv, där du verkligen sitter på första parkett du hör tydligt när musikerna rör på sig och stolarna knarrar.

På det hela låter det balanserat det är lätt att följa alla instrument i synnerhet på akustisk musik på elektrifierad musik låter också bra om den är väl inspelad en dålig inspelning är hemsk att lyssna till.
Jodå, lite kritik ska jag också leverera jag tycker att den har lite svårigheter att måla upp instrument placeringen då framför allt studioinspelat det är dock bättre i klassik musik.
Annars är jag jävligt nöjd med anläggningen.

Kablar:
De första kablarna jag använde var från cd > preamp = Kimber silverstreak, preamp>slutsteg = Kimber PBJ, Högtalarkabel Kimber 8WS singel wire.
Efter det fick jag låna Kimber 8TC biwire OJ vilken skillnad det blev, lite mer nyanserad men framförallt jag behövde inte skruva upp volymen lika mycket = detaljerat på låga volymer.

Sen fick låna Totem signalkabel Sinew med WBT 0101 kontakter denna sladd provade jag mellan cd > pre = någon drog isär en gardin, jag provade att byta PBJ mellan pre > slutsteg till sliverstreak detaljerna blev inte lika spretiga som PBJ.

Bytte sedan högtalarkabeln Kimber 8TC mot Totem Tress biwire här blev lite mindre spret och en lugnare ljudbild.
Sen provade jag med ytterligare en Sinew och då mellan pre > slutsteg = WOW vilken balans mellan diskant, mellanregistret & basen det blev en lugnare ljudbild men med fortfarande detaljer och dynamik, allting jag lyssnade på blev så självklart.
Det där kan ju låta kufiskt men ni som lyssnar mycket och har några favorit skivor som ni vet hur dom låter förstår vad jag menar med det.

Sista kabel jag fick låna var Totem högtalarkabel Root biwire = jag tappade nästan hakan prata om att lyfta fram musiken till dig i soffan, min flickvän sa till mig "det är som att dom spelar här live i rummet". Den är dyr ca. 18 lök men den ska jag bara ha.
Tills jag får råd med Root så får jag leva med Kimber 8WS. Sinew sitter där dom sitter.

Signalkabel:
Slutsats är att Kimber PBJ är sanslöst prisvärd (ca 1700), Kimber Silverstreak (ca 2500) är OK men när Totem Sinew (ca 3500) är så mycket bättre på ALLT då är den ett fynd.
Högtalarkabel:
Slutsats är Kimber 8WS är verkligen prisvärd och desamma gäller Kimber 8TC, dessa når inte
den något dyrare Totem Tress (ca 6-7000)
Bäst på allt är Root biwire (ca 18000)

Ett STORT tack till Kent på HIFI Art i Stockholm som lånat ut alla dessa kablar och som verkligen vill att kunden ska hitta det bästa, vilken underbar människa Du är! TACK!

Bildlänk:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27799

Länkar:
www.simaudio.com
www.kimber.com
www.totemacoustic.com


Världen har musik för dom som lyssnar!

Edited by - mva on 2004/04/07 16:09:42

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/04 :  22:05:54  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Kul att du är nöjd! Trevlig recension!

"Den är dyr ca. 12 lök men den ska jag bara ha."

Det har man varit med om innan



www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/08/04 :  23:19:39  Show Profile Send Snutten a Private Message
Japp, lyssnade på min nya stärkare i jämförelse med annat och efter ca 5 sekunder sa jag helt spontant " Den måste jag ha! " .
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/05 :  00:39:06  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kul att du oxå har blivit nöjd med Sinew.. Jag har många gånger nästan fått nypa mig själv i armen när jag lyssnat på denna signalkabel..Kan den vara så bra ?!?! Men det är den, och detta bekräftar att bara en tillverkare har kunskap om hur saker ska låta..ja då blir det bra !!

Verkar som allt som Totem gör blir riktigt bra..Men det ska vi som kunder väll bara vara glada för..*L*

/Martin
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/05 :  07:26:22  Show Profile Send Bravo a Private Message
Grattis till dina lyckade inköp, trevlig artikel!

Bravo
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/08/05 :  09:21:52  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Kul att du hittade ett gött ljud! Också roligt att höra att du är nöjd med din hifi affär.. lite kul när de får credit istället för nonstop gnäll..

Go to Top of Page

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2003/08/05 :  12:41:32  Show Profile Send mva a Private Message
Tack alla för ett trevligt bemötande
Jo det är nog sant att allt Totem gör blir bra, måste erkänna att jag är jäv... sugen på att jämföra min ML SL 3 mot Totem Mani 2 .
Men det får bli nästa projekt i en avlägsen framtid eller

Världen har musik för dom som lyssnar!
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2003/08/05 :  14:33:05  Show Profile Send krelle a Private Message
Tjena Jorden, rekommenderar dig att lyssna på Mani 2 hemma i lugn och ro. Dem låter förbaskat bra, men kostar ju en slant oxå. Dom lär nog passa ypperligt med dina grejer......mvh Krelle. Trevlig läsning var det oxå....
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/04/08 :  20:15:41  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Är det denna som testas här: ? Alltså Moonstärkaren?

http://www.operaudio.com/Html/Opera-Review-article-a120-04-1.htm

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2004/04/08 20:16:52
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/04/08 :  23:46:31  Show Profile Send Snutten a Private Message
Dan: nej det är den integrerade i-3 som testas, inte P3/W3 som
är ca 3,5 ggr så dyr som i-3.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000