HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 LINX Vega *Recension*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/03/15 :  22:02:59  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Återigen en recension, denna gång gäller det, vid det här laget ganska gamla, försteget LINX Vega, ett sött litet platt försteg som ger ett ganska gediget intryck, utanpå och framförallt inuti.

lite kort om ljudupplevelsen:
maffigt och öppet ljud, känns som den är lite hissad i det övre mellanregistret, stabil och fast bas, mycket trevlig diskant.

när det gäller tekniken:
hyfsat stabilt chassi, väger som en normal CD-spelare plexiglasfront, med svart bakgrund, membrantangenter för ingångsval utfrästa i plexiglaset.
försteget är helt uppbyggt med diskreta komponenter (förutom relästyrningen och spänningsregulatorer) som jobbar i klass A, därav små kylflänsar på transistorerna, hyfsad kvalitet på komponenterna.
Volymkontrollen är en "blå ALPS" som har ett gott rykte (20kohm).
Standby-mode som håller förstärkaren på tomgång och transistorerna varma.


RIAA:
enda undantaget från den diskreta uppbyggnaden är RIIA-delen
(MM/MC med valbar förstärkning) som baseras på LM627 samt ett par diskreta transistorer i utgången, låter mycket bra!

nätdelen innhåller fyra glättningskondensatorer av märket RoE på 6800µF / 40V, 78/79-seriens spänningsregulatorer,
trafon är av standard EI-kärna.

kretskorten är av ordinär kvalitet i glasfiber, mycket bra lödningar.

cons:
nackdelen med försteget kan sägas vara den alltför höga förstärkningen, för att matcha "normala" stereokomponenter av annat märke, vilket visar sig när man höjer volymen, alltför mycket händer alltför fort.. men det är inget problem om man vill driva tröga slutsteg, och finns gott om spänningssving på utgången för att driva det mesta.

ps. hörlursjacket låter förträffligt, det är också uppbyggt i klass A, med de komplementära gamla hederliga BD139/140.





Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2004/03/15 22:10:49

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/15 :  23:28:43  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Trevligt. Det där är ju ett erkänt bra försteg. Varför fick vi inte se serienumret?

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/03/16 :  12:50:17  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Mr. Ekan: -jo, det kan ni få se.. jag fick bara ett ryck 8-)
jag är mycket nöjd med försteget så det kommer jag nog aldrig att sälja (inbillar jag mig..)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2004/04/06 :  19:32:02  Show Profile Send poman a Private Message
Hej mr. Triatic!

Nu vaknade jag till, kul och se Linxgrejer.
Har haft Linx försteg och slutsteget Pulsar och deras tuner Theta
snygga saker hade tyvärr problem med brum med slutsteget annars inte
så tokigt slutsteg på 2x130watt.







Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/04/06 :  22:53:45  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
ja jag måste säga att jag är mycket nöjd med försteget, synd bara att man inte har resten av grejorna bara, hade varit kul att veta hur det var tänkt att låta..
just nu driver jag ett ZAPpulse-steg med denna.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000