HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 HFTA (HifiForum Tube Amplifier)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 20

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/04/10 :  10:19:51  Show Profile Send MatsT a Private Message
Kanske går det använda samma nättransformator för båda matningsalternativen om den lägre spänningen har glättning enligt time och den högre använder halvledare och C-L-C. Någon kanske har lust att räkna på det, jag hinner inte nu.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/04/10 :  11:42:42  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
Inget ont om HFLS1 men det är ju en budgethögtalare och detta slutsteg kommer att få en mycket högre potential än den

Time, hoppas inte Pac o epkpeng läser detta..då ligger du illa till..
Nädå, men HFLS1 är en kompetent högtalare..låter finfint i kombination med t.ex Bat VK-75..
Så att ha HFLS1 i åtanke när ni snickrar på förstärkaren är nog inte alls någon dum idé..

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/04/10 :  11:48:42  Show Profile Send time a Private Message
Det blir ungefär 1.2 resp 0.9 ggr inmatad spänning alltså vid 320VAC blir det 385 resp 290V väldigt grovt räknat. Vid rörlikriktning blir det något lägre spänning. Vi får väl kolla vad det finns för trafon som passar och sedan räkna om en del komponentvärden. Kanske 700V med mittapp vore bra ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/04/10 :  11:54:57  Show Profile Send time a Private Message
CH, jag tror farbror PAC vet vad jag menar, han har själv demat dem mot Quad 63 De lät väldigt bra och mycket balanserat men jag menar bara att dyrare, större och mer lättdrivna högtalare har större potential mot rörsteget. Sen kan musikvalet också inverka..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/10 :  12:30:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Var är Tobbe L? Jag vill gärna se hans synpunkter innan jag eventuellt agerar diktator... Det är Tobbes tråd trots allt.

Vilka slutrör??? Time är inte imponerad av EL34 förstod jag. 6550 och KT88 har också nämnts liksom PL519. (EL34, 6550 och KT88 har samma sockel och samma pin-out, PL519 är helt annorlunda) 2A3 och 6B4 är nog fina förslag för riktigt finlir med lite lägre effekt. 6B4 är lättare att få tyst enligt DHT-freaken Time. 6B4 ska väl ha vanlig oktalsockel tror jag. 2A3 är en 4-polig. Om man monterar oktalsocklar så har man så att man kan bygga om från 6B4 till 6550 eller liknande ganska lätt, och vice versa.

Utgångstrafo? Funkar Hammond 1650R till alla de här rören? Den tål ju mer effekt också. Jag är ingen fena på detta med trafokoppling men kan man slänga på ett rörpar till och dubbla effekten med samma trafo? Jag är inte så säker på det.

quote:
Ett något modifierat förslag: LCR glättning och ett 5U4 som likriktarrör, då behöver man inte simulera rördioder, vill man ha högre spänning lägger man till en första konding .

Mycket bra förslag, enkelt och effektivt.

quote:
RC kopplat drivsteg, my följaren är krånglig för nybörjaren och "spelar" nog inte bättre.

RC-kopplat drivsteg tycker jag vi spikar.

HFLS1 är ett projekt som ger väldigt mycket för pengarna.

(Jag kan avslöja att vi har fler projekt på gång, det kommer att bli
en anläggning av mycket hög klass för var och en som hänger på.
Mer om detta senare då vi kommit lite längre.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/04/10 12:34:41
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/04/10 :  13:49:46  Show Profile Send Peter S a Private Message
Ved hände med alla differentiala drivsteg?
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/04/10 :  14:13:47  Show Profile Send time a Private Message
Bernt,bra spikat ! 2A3 finns också med oktalsockel men det ställer till besvär med glöden. Hammondtrafo´n funkar nog bra och är relativt billig, sedan beror det ju på vad man lastar den med på andra sidan, 8 Ohm på 4Ohmstappen blir halva impedansen.. TobbeL ?!

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/10 :  14:37:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Ved hände med alla differentiala drivsteg?

Jaa Peter, de kan väl också vara RC-kopplade och med 6SN7...
Fältet är fritt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/04/10 :  20:14:28  Show Profile Send cittroman a Private Message
Följer detta med stort intresse, hade bestämt mig för ett bygge med 6as7 men nu måste jag vänta och följa denna utveckling.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/04/10 :  21:03:45  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Utgångstrafo? Funkar Hammond 1650R till alla de här rören? Den tål ju mer effekt också. Jag är ingen fena på detta med trafokoppling men kan man slänga på ett rörpar till och dubbla effekten med samma trafo? Jag är inte så säker på det.

Om jag har fattat det rätt så halveras utimpedansen då, alltså en utgångstrafo med 2.5k i stället för 5k.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/04/10 :  21:16:47  Show Profile Send EAR a Private Message
Tycker nog inte man skall bygga med Pl519 iaf,Har Schemat på mina EAR och det är väldigt komplicerat att bygga med de rören ihop med utgångstrafo.OTL passar DIY bättre i detta fallet.Tims specialitet är (var) just trafos en gång i tiden
MVH/Mats
Annars är det intressant att följa utvecklingen

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2004/04/11 :  14:02:26  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Tobbe L snickra väl på sitt hus just nu och har väl ingen chans att komma ifrån.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/04/11 :  14:18:55  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Jag har roat mig med under dagen att spice simulera ett original Williamson steg samt att förbättra stabiliteten. För simuleringen har jag gjort vissa förenklingar, bla har jag ingen spice modell för KT66 så jag använde 6L6 istället, utgångstrafen är det svåraste eftersom jag bara vet primärinduktans, (1ooH), läckinduktans, (20mH) Primär resistans, (250ohm) Primärimpedans, (10kohm), men jag har använt dessa värden i min modell av utgångstraf.

Resultatet är intressant, frekvenskurvan för den återkopplade förstärkaren är mycket lik originalet och stabilteten vid låga frekvenser är lika dålig som originalet med en hög topp vid ca 1Hz.

Williamson gjorde en modifiering som presenterades i Wireless World något senare än originalartikeln, då infördes ett serienät best av ett motstånd och en kondensator och ett motstånd parallellt med första rörets anodmotstånd, detta kompenserar fasen vid höga frekvenser, däremot så gjordes inget försök att kompensera vid låga frekvenser.

Jag lekte lite med faskompenserande nät och lyckades förbättra lågfrekvensresponsen betydligt, jag har dock inte försökt att göra kompenseringen optimal, för det behövs tillgång till en riktig traf så att alla poler hamnar rätt.

Jag har lagt upp original schemat och fas och frekvens response här http://www2.gol.com/users/tube/Williamson.pdf

Och den kompenserande förstärkaren här http://www2.gol.com/users/tube/Williamson_comp.pdf

Vad jag vill visa med detta är att det är inte särskilt svårt att med relativt enkla medel att få ett steg som Williamson helt stabilt både för höga och låga frekvenser, de metoder jag har använt tycker jag också bör införas på en HFTA eftersom de förbättrar stabiltet och frekvensgång och tillåter högre motkopplingsgrad utan problem.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/04/11 :  18:17:02  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message

Har varit borta några dagar o firat påsk.

Som jag har skrivit tidigare så är mina kunskaper i rörkonstruktion väldigt begränsade.

Har inte hunnit o granska trådan allt för ingående just nu.
Men att kunna göra två varianter vore väll inte fel.

Bernt du får gärna agera diktator för du har bättre koll än vad jag har

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/11 :  22:54:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Okej, låt oss då börja med 6550. Jag är intresserad av en variant
med 6B4G också, men något som driver HFLS1 är ju önskvärt.
Skall bli intressant att se var vi hamnar.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/04/12 :  02:16:49  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Jag såg att schemat jag la upp på den kompenserade förstärkaren hade ett fel så jag korrigerade detta och förbättrade faskompenseringen ytterligare, nu ser det ut som om frekvenskurvan är helt rak men det finns forfarande en tendens till amplitud peak, fasmarginalen är nu ca 80 grader vid höga och låga frekvenser. Notera att original Williamson har en amplitudpeak på 6dB vid låga frekvenser vilket ger en fasmarinal på bara 30 grader.

För nya schemat se http://www2.gol.com/users/tube/Williamson_comp2.pdf

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare

Edited by - tubetvr on 2004/04/12 02:18:08
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/04/12 :  08:40:55  Show Profile Send time a Private Message
Varför är det 1000uF på ingången ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/04/12 :  09:02:16  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
Varför är det 1000uF på ingången ?

I min Spice simulator så måste man AC koppla AC spänningskälllor, det ställer till problem vid simulering annars, 1000uF är tillräckligt högt för att inte påverka resultatet, jag använde också 22kohm i serie för att efterlikna en förförstärkares utimpedans, om man har 0 ohm så får man ofta simulerings problem, (konvergensproblem) men det skulle troligen fungera med ett lägre värde.

MVH Hans

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/04/12 :  09:38:10  Show Profile Send time a Private Message
OK, det förklarar saken, hur blir den ljudande skillnaden mellan en fasmarginal på 30 och en på 80 grader ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/04/12 :  10:27:55  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej

quote:
OK, det förklarar saken, hur blir den ljudande skillnaden mellan en fasmarginal på 30 och en på 80 grader ?

Det beror väl på om den amplitud topp som man får vid låg fasmarginal ligger inom det hörbara området eller inte, i fallet med Williamson så är ju topparna utanför så de hörs inte direkt, däremot så ger dålig fasmarginal på låga frekvenser risk för självsvängning genom kraftdelen, (sk Motorboating) och lågfrekventa resonanser i tex skivspelare förstärks i onödan, det är mycket lätt att en woofer står och "pumpar" eftersom förstärkningen är onödigt hög på låga frekvenser.

Dålig fasmarginal på höga frekvenser ger ringningar vid transienter som ibland är hörbart som "vasst" ljud. En förstärkare är i teorin stabil om fasmarginalen är mer än 0 grader och 30 grader anses traditionellt vara tillräcklig fasmarginal men detta ger en amplitud topp som är 6dB, vilket är onödigt.

För att slippa alla problem som kan uppkomma bör fasmarginalen istället om möjligt vara 90 grader vid alla frekvenser då slipper man i princip alla amplitudtoppar.

Notera dock att många klassiska rörförstärkare har toppar i frekvenskurvan och anses låta bra ändå så det beror väl på kringutrustningen också.

MVH Hans

Edited by - tubetvr on 2004/04/12 15:42:53
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/04/12 :  17:45:14  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Oj, här har det travat på medan jag varit internetbefriad under helgen

Jag har gjort en hel del konstateranden under helgen, bland annat exakt vad Hans kom fram till: med 2 poler + trafo i loopen tappar man kontrollen vid både låga och höga frekvenser. Även Williamson.

Det verkar som om det värsta man kan sätta i loopen är en trafo.

Jag har jobbat med teoretiska studier av min skärmgallerdrivna idé och den ser faktiskt framkomlig ut. Dock blir den inte fullt DC-kopplad som jag hade hoppats, det gick inte att få tillräckligt hög förstärkning i open loop.

Tyvärr fick jag inte med mig en modell av PL519 så jag har jobbat med en 6550 med en extra 150V spänningsgenerator i serie med dess skärmgaller. Det verkade fungera någorlunda. Jag hade bara en modell av en trafo, den som sitter i Dynaco MkIII och numera förstår jag varför alla MkIII låter spetsiga i diskanten. För närvarande ser den ut så här:

Obs att den ännu inte är byggd. R17/C3 är en kompensation för trafons egendomligheter vid höga frekvenser. Med bara en pol verkar inte någon LF-kompensering behövas. Dämpfaktorn är faktiskt ganska hygglig.

Jag konstaterade ganska kvickt att ett diffsteg med strömgenerator funkar mycket bra som fasvändare. Nu har jag en strömgenerator på slutrören oxå men det måste inte vara så, man kan ansluta styrgallren till variabel biasspänning. Men strömgeneratorn på ingången är ett måste. Rören kan vara 6SL7 och 6SN7 i st f ECC83 och 82. Steget funkar för obalanserad ingång, jorda andra ingången.

Parallellt lekte jag med anodmotkoppling av EL34:

Här har jag kompenserat nästan fullt ut vid både LF och HF. Det verkar som om Hans och jag varit inne på sammatankar om hur man kan stabilisera en stärkare med 2 poler + trafo i loopen.

Dämpfaktorn blev inte så bra som jag hoppades, bara 2-3 eller så.

Janne

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/12 :  19:31:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Intressant krets. Plockar du ut signal på 5 eller 8 på trafon?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/04/12 :  20:22:33  Show Profile Send time a Private Message
Jag är skeptisk, jag tror strömgeneratorer "låter" man kan tycka de 70 år gamla lösningarna är omoderna men de spelar musiken bra. Två motkopplingsslingor ? Jag tror det IRL kommer att bli svårigheter, vad händer tex när förstärkaren börjar åldras ? Jag tror Tim P är den ende som använt PL 519 i trafokoppling och det finns en anledning: Det låter gurka ! Tycker 6550/KT88 vore ett bra rör att starta med för nybörjare ( fast inte lika bra som EL84 ) Väldigt intressant med simuleringarna, det går att hitta anledningar till att grejorna låter som de gör, vad använder man för program som är bra ? Vore intressant att höra slutresultatet med och utan kompenseringslänkar !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/04/12 :  21:08:38  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
trafon var bara nåt i biblioteket jag hittade bara för att göra schemat.

Det är tänkt att köras med en trafo med 4, 8 och 16 ohms lindning ut. Mittuttaget på en 16 ohms lindning är 4 ohm. Jorda mittuttaget och anslut ändarna till motkopplingen. För 8 ohm ansluter man högtalaren till 8-ohmsuttaget och motkopplingen på motsatt sida.

Det blir lite lurigt om man kör Hammond, där ska man ju parallellkoppla de båda 4-ohmlindningarna och använda den extra lindningen för 8 ohm. Där löser man problemet genom att seriekoppla 4-ohmslindningarna och ansluta 8 ohm mellan extralindningen och mittuttaget.

/Janne

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/04/12 :  21:26:34  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Bästa sättet att få reda på om PL519 låter "gurka" är att bygga en och höra. Det är nästa steg. Röret fanns inte under den klassiska tiden så jag tror det är lite undervärderat. Titta på KT90, ett rör med lite anseende, enda som skiljer mellan det och 519 är skärmgallret.

Program... jag gör Microsim PSPICE ver 8.3, utvärderingsex som tillåter max 50 komponenter. Räcker för det mesta utom då jag kompenserade lite väl mycket.

EL84 är mycket välljudande ja.

/Janne

Go to Top of Page
Page: of 20 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000