HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bra pianomusik - tips önskas!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/23 :  23:53:16  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Gillar piano vansinnigt mycket! Önskar tips på bra musik/inspelningar. Klassiskt såväl som Jazz, helst solo eller mindre ensemble, typ kammarmusik. Tacksam för alla förslag!

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/03/24 :  00:14:37  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Mozarts pianosonater och pianokonserter rekommenderas varmt. Det finns många bra inspelningar av dessa, och Mozart är min egen favoritkompositör. (Jag lyssnar själv mest på pianomusik.)

Schuberts pianomusik är också fantastiskt vacker, och vad gäller Schubert tycker jag själv bäst om Uchidas och Brendels tolkningar. En annan pianist jag varmt vill rekommendera är Murray Perahia; hans senaste inspelning av Bach's goldbergvariationer är mycket bra! Lycka till!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/24 :  01:24:17  Show Profile Send f95toli a Private Message
När det gäller Piano är mästaren Chopin. Leta upp hand Nocturnes och ballader. Bägge pianokonserterna är också bra.
Faktum är att Naxos-inspelningarna är rätt hyggliga, ett tips är att köpa några skivor (de kostar ju inte så mycket) och sedan ge sig ut och leta upp en "riktig" inspelning på det man gillar.

Annars kan jag bara instämma i att Mozarts pianokonserter är trevliga.

Andra tips på kompositörer är Debussy (hitta en samling med "Clair de Lune", "Reverie" och "Pagodes"), Satie (Gymnopedierna så klart), Makarna Schumann (Claras pianokonsert är riktigt bra, jag har en inspelning med Enrica Ciccarelli från Agora Musica), Beethoven (Waldstein-sonaterna).

Jag lyssnar inte så mycket på jazz men när vi nu är inne på piano så måste jag nämna Michel Petrucciani , samlingen "The Blue Note Years" är mycket trevlig.
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2004/03/24 :  09:08:29  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
GLENN GOULD!!!

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2004/03/24 :  09:15:02  Show Profile Send struts a Private Message
Anders Widmarks tolkningar av Bizets "Carmen" som gavs ut för ett par år sedan är mkt bra.
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/03/24 :  10:39:14  Show Profile Send pontus a Private Message
Några personliga Schubert-favortier:

Ett måste! Pianotrio i E-dur, Op. 100 från Hyperion. Andra satsen flitigt använd i bl a Kubricks "Barry Lyndon".


Pianosonat No.19 in C-moll och pianosonat No.20 in A-dur från DG.


4 Impromptus, Op.90 och 4 Impromptus Op.142. Finns även i en "provlyssnigsversion" för 10:- på ginza.



Edited by - pontus on 2004/03/24 11:56:48
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/03/24 :  11:33:39  Show Profile Send jonta a Private Message
Jag vill tipsa om Arvo Pärts dc "Alina" med bl a 2 st mkt lugna piaanostycken, solo och med en mkt hög kvalitet på ljudet. (ECM)

Dreams never end!
Go to Top of Page

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2004/03/24 :  16:30:17  Show Profile Send Falkman a Private Message
Vad gäller piano och jazz, och det på svenska, rekommenderar jag: "Jazz på Svenska" av framlidne Jan Johansson. Med kända stycken som: "Visa från utanmyra", "Emigrantvisa" mm. Ett piano och en ståbas. Bra inspelning på Heptagon. (Den som har lp:n, kanske kommer ihåg den urusla inspelningen/kvalitén, men så är ej fallet på cd:n). Som bonus får man "Jazz på Ryska".

Åt rakt motsatta hållet nämner jag: Anouar Brahem, "Le pas du chat noir". En utmärkt och tämligen lugn sammansättning av piano, oud(?) och handklaver. Påminner lite om Satie. ECM 1792
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/03/24 :  20:07:47  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Glenn Gould var en skicklig pianist, men hans minst sagt unika sätt att spela gör att han inte uppskattas av alla. Goulds Bachtolkningar (Båda hans inspelningar av Goldbergvariationerna) tycker jag bra om.

Vad gäller Schubert skulle jag som sagt själv satsa på Uchida eller Brendel som båda spelar Schubert med härlig insikt. Själv rekommenderar jag gärna Schuberts Impromptus och hans Moments Musicaux tillsammans med den artonde pianosonaten, D894.

Massor av klassisk musik finns att provlyssna på www.iclassics.com med förfärlig ljudkvalitet, men denna sida har hjälpt mig att välja skivor vid olika tillfällen.
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2004/03/24 :  21:15:17  Show Profile Send Skurt a Private Message
Mycket klassiskt, så jag får väl fylla på med lite jazz då. Om du vill ha bara piano så kolla efter Keith Jarret "The Köln concert" från '75


samt "Solo concerts: Bremen and Lausanne" '73


Båda dessa skivor är suveräna, the Köln concert är relativt lätt att hitta på vinyl om det är lockande.

Sen finns Peter Nordahl trio. Uppsättningen består av piano (Nordahl), bas (Boman) och trummor (Gardiner). Lågmäld lättlyssnad jazzmusik, passar ruskigt bra som bakgrundsmusik till middagar eller liknande. Har släppt två skivor "An american in Paris" och "The look of love", skivan "Directors cut" är lite annan musik på (bl.a. en Digerdoo på första spåret).

Esbjörn Svensson är en annan jazzpianist som fått mycket uppmärksamhet med sin trio, kanske också är värt att kolla upp. Andra gamla kända jazzpianister är "the Duke" Ellington eller Oscar Peterson...
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/24 :  22:38:59  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Tack för alla tips hittills...
Mozart går på här hemma just nu så det har jag redan hittat, kan passa på och ge lite tips själv där! SR har gjort utmärkta tidiga digitalinspelningar med Hans Leygraf som nu finns utgivet på skivbolaget db-Productions! www.db-productions.se Tror det är fem volymer och det skall vara "the complete piano sonatas"...
Kan rekommendera vol 2 först för den som vill testa. Leygraf spelar med en otrolig känsla för Mozart, det känns som han "upptäcker" musiken samtidigt som han spelar den, nästan en känsla av improvisation! Långt från alla sönderrepade unga fantompianister som ibland bara låter som bländande teknik.

Chopin har jag ett antal "billiga" inspelningar av, särskilt pianokonserterna, men ingen som jag är nöjd med! Den bästa av mina är väl trots allt med Krystian Zimmerman på Deutsche Grammophon. Analog inspelning, men lite för mörka stråkar på cd:n och avståndsmickat känns det som! Säkert rätt "riktigt", men det vore kul med en inspelning där det känns som man själv är pianisten!

Gärna tips på bra pianister som spelat in nocturner och ballader... Finns det inte en svensk kille nu? Min hustru såg honom på morgon-tv, men kommer inte ihåg vad han hette...

Schubert har jag också tänkt kolla upp och Jan Johansson är redan en favorit. Ska kanske göra ett försök med Jarret igen oxå... Hm....
Än en gång tack för alla tips i detta trevliga ämne! Som sagt gärna fler och så konkreta som möjligt! Namn/inspelning/bolag och gärna inköpsställe.


Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/03/24 22:41:00
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/03/24 :  22:59:26  Show Profile Send svejk a Private Message
Erik Satie Roland Pöntinen BIS CD 317 Har för mig att den är riktigt bra. Länge sedan jag lyssnade. Har plågat mina grannar under kvällen med EQ inställning av basmoduler så jag lyssnar på den en annan dag.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/03/24 :  23:34:29  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Leygraf spelar Mozart mycket bra, men Uchidas inspelningar av sonaterna (alla) för 299 kr på cdon.com är ett mycket svårslaget fynd.

Större känsla för musiken än vad Vladimir Horowitz hade går väl knappast att hitta? Horowitz Mozart finns också på CDON (fanns i alla fall sist jag tittade) för endast 79 kr!

Det kan kanske vara Per Tengstrand din fru såg? I min mening den kanske bäste svenske pianisten idag. Annars skulle jag kunna tänka mig att det är Johan Hugosson, men annars känner jag tyvärr inte till så värst många unga svenska pianister. =(
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000