HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Specialbutiker för Jazz+Klassiskt i Strhlm?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2004/02/23 :  10:42:31  Show Profile Send pegul a Private Message
Hej alla!

Har någon koll på vad det finns för specialbutiker för jazz och/eller klassiskt i Stockholm? Vore bra med lite namn och gatuadresser (eller vägbeskrivning om ni inte vet adressen).

Frågar för min egen och för min pappas räkning. I Linköping, där föräldrarna bor, finns det numera inte något utbud att tala om. Skulle vara kul att släpa med honom till något bra ställe om de är och hälsar på.

Är naturligtvis även själv intresserad av att hitta vissa skivor.
Tänkte försöka få tag på "Jazz at the Pawnshop" (Jazz på Stampen) som en kompis glömde hos mig i förra veckan. Den har gått mer och mer i spelaren och jag inser ju att jag måste lämna tillbaka den.
Kan rekommendera denna liveinspelning från '76. Förutom att musiken är bra så är det en bra inspelning med mycket "atmosfär". Gör en sökning på "Jazz at the Pawnshop" på Google så hittar ni en och annan recension. På något ställe kan man höra kassaapparaten i baren med sitt "Brl-brl-brl Ka-ching!". Kul!

Mvh
/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/02/23 :  11:40:46  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Mickes Vinyl vid Hornstull har en "jazz-hörna" vill jag minnas. Sedan finns det många skivbutiker vid St Eriksplan som många säljer begagnat klassiskt och jazz.

Några exakta adresser har jag dock inte tyvärr.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/02/23 :  13:50:57  Show Profile Send JesseX a Private Message
Den enda skivbutik för nya skivor som jag känner till med sådan inriktning är Svala och söderlund. Där är det dock dyrt.

Skivbörser finns ett flertal men ingen har sådan smal inriktning eftersom det inte skulle bära sig. Många har dock jazz-hörnor och klassiskt-hörnor av varierande kvalitet.

St. Eriksgatan, Odenplan och Södermalm är de ställen där det finns bra skivbörser.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/23 :  15:39:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
"Jazz at the Pawnshop" kan du beställa på nätet.

http://www.cdon.com/main.phtml



Bravo
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2004/02/24 :  00:57:14  Show Profile Send nalle a Private Message
Både Åhlens i city och framförallt NK har relativt välsorterade avdelningar för klassiskt. sedan finns en specialbutik för jazz & blues på scheelegatan 12, skivfynd tror jag den heter.
Jag kan också rekommendera en promenad längs s:t Eriksgatan mellan Fridhemsplan och Vanadisplan då det lär vara den skivbutikstätaste gatan i europa(vet ej om detta är sant, men många affärer är det).

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?

Edited by - nalle on 2004/02/24 01:03:25
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2004/03/22 :  13:20:11  Show Profile Send poppen a Private Message
Svala söderlunds på Hötorget.
SEn finns det en afär inne i Konserhuset dock öppen bara innan konsererna börjar samt io Pausen. Det går att gå in där utan biljett.
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2004/03/22 :  19:25:23  Show Profile Send alpinist a Private Message
Om vi, lite diskret, vidgar ämnet till Blues så är
Smokestack rätt väl sorterade....
http://www.smokestackblues.com/

Har också soul och R&B. Även en hel del böcker i ämnet.


Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/03/22 :  23:48:40  Show Profile Send Mattias a Private Message

Mega på plattan har bra utbud av klassiskt.
Numer är det samma ägare till både NK och Mega. Dock ej samma utbud, vad jag noterat. Båda är väl värda ett besök. Åhlens är nämt och skivaffärn vid Hötorget/Konserthuset.

Promenad tips.
NK-MEGA-Åhlens-Hötorget-Upplandsgatan-Odenplan(Odengatan)-St Eriksplan
Med den rutten är det > 10 skivaffärer/skivbörsar.
Vid Odenplan är man troligen trött och kanske behöver man energiintag. Nya krafter, läge att besöka Bestsound eller Sontec?

Hade två skivfrossardagar förra veckan. Hittade mästerverk och fyndade ordentligt! Prioriterade hårt och focuserade på enbart klassisk musik. Toppade med lite lyssning i butikerna
Det var ett par härliga dagar i musikens tecken. Det stillade begäret en smula och man blev rent av trött på skivaffärer och i benen

Lycka till!

Mvh Mattias
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2004/03/24 :  21:38:23  Show Profile Send Skurt a Private Message
Om det är nya vinylskivor du vill ha så är http://www.vinylbutiken.se platsen för dig. Dom har alltså inga begagnade skivor utan bara nypressar av gamla och nya skivor. Även Audiofilpressar (framför allt jazz och klassiskt) men då stiger priset. För vanliga skivor är priset ungefär som en ny CD, på Audiofilpressarna kan priset hoppa upp till ca 700 kr (då är det oftast flera LP). Butiken ligger på skeppargatan, inte så långt från Hifi-art och High Fidelity om man har de vägarna förbi...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000