HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Tips på bra låtar, ska göra en democd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nixda1
Member

217 Posts

Posted - 2004/01/07 :  19:30:05  Show Profile Send Nixda1 a Private Message
Det som prioriteras är

Gitarr, gärna välinspelat
Röster som verkligen låter bra.
Bas, gärna tight bas

Skivan ska användas som democd, mestadels privat men även inom jobbet.

Någon som har förslag på riktigt bra låtar?

Nytt område för mig. På väg från 5.1 till 2.0

Nixda1
Member

217 Posts

Posted - 2004/01/11 :  16:18:33  Show Profile Send Nixda1 a Private Message
Ingen som har några låtar att föredra?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/11 :  16:28:31  Show Profile Send f95toli a Private Message
Heather Nova-"I Wanna be your light" från senaste skivan ("Storm") kanske skulle passa?
(har använt den själv när jag provlyssnat högtalare)
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/01/11 :  19:32:12  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag mejlar lite skivtips!!!
Hoppas det är ok.
Mvh Räven

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/01/29 :  22:03:05  Show Profile Send magnus a Private Message
kan verkligen rekomendera låt 11 The Things That Might Have Been-Tony Carey skivan heter Cold war kids,.det är ingen bra skiva i övrigt men så sist men inte minst dyker denna hifi stänkare ut genom högtalarna o fyller rummet som det vore 5.1.!
Go to Top of Page

CG
Starting Member

27 Posts

Posted - 2004/02/05 :  13:27:18  Show Profile Send CG a Private Message
Spår nr. 4 "And then You kissed me" på The Cardigans senaste skiva "Long gone before daylight" brukar jag använda för att kolla hur bra den testade utrustningen klarar 3D och röster.

Vill man prova bas så rekomenderar jag första spåret "Mitt nya liv" på Rebeca Törnqvist senaste platta "Vad jag vill".

Edited by - CG on 2004/02/10 22:59:59
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2004/02/10 :  23:58:10  Show Profile Send pegul a Private Message
Ett tips!

Kolla in Ben Harper och plattan "Welcome to the cruel world".
Både bra ljud och bra musik. Mycket akustiska instrument och mycket röster och strängljud. Rätt punchigt trum- och basljud på endel av spåren.
Skivan brukar finnas på "nice price" eftersom den är några år gammal.

http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?ItemId=85777&LogSectionId=-2

Mvh
/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

sl
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/02/12 :  20:25:08  Show Profile Send sl a Private Message
Jag upplever det som platt och livlöst när man gör egna skivor och kan inte jämföras med orginal.
Är det någon mer som upplevt det.
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2004/02/13 :  14:34:28  Show Profile Send struts a Private Message
Palladium från Jason Miles skiva "celebrating the music of Weather Report" där John Patitucci hanterar basen är en låt med mkt bra ljud där basen är minst sagt tajt.
struts
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/02/29 :  13:54:10  Show Profile Send patrikf a Private Message
quote:
Spår nr. 4 "And then You kissed me" på The Cardigans senaste skiva "Long gone before daylight" brukar jag använda för att kolla hur bra den testade utrustningen klarar 3D och röster.

Tack för tipset. Hade skivan sedan länge, men "upptäckte" låten nu!
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/02/29 :  14:15:36  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Håller med om Ben Harper, men jag gillar speciellt låt nr 11. på "The Will to Live" : Mama's Trippin'. Sköna bongos i början speciellt och bra ljud, ganska tajt bas också. Låten är också härlig, skönt gung helt enkelt!

Stereo Audio
Go to Top of Page

Tony S
Starting Member

39 Posts

Posted - 2004/03/07 :  22:06:11  Show Profile Send Tony S a Private Message
Ett måste på en demoskiva är Eva Cassidy´s "Oh, Had I A Golden Thread" från skivan Songbird. Med riktigt bra utrustning är hennes sångprestation här i det närmaste en knock out. Jag själv tar gärna mot tips på skivor med riktigt bra akustisk gitarr där dynamik, anslag, transienttystnad etc. kan prövas (avnjutas .

Tofflan
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/07 :  23:01:57  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag kom mig äntligen för att köpa Sade "Lovers Rock" för några dagar sedan (finns att köpa billigt nu) och upptäckte att en del låtar där har riktigt bra trummor och även en del gitarr.
Att rösten låter bra är väl självklart
Go to Top of Page

Nixda1
Member

217 Posts

Posted - 2004/03/09 :  13:01:49  Show Profile Send Nixda1 a Private Message
Fasen va kul att man får svar nu, har hittat en hel del musik som jag tänker köpa på org skiva, ville bara lyssna på låtarna innan så man vet vilka man ska mixa ihop.

Hittat mycke

Sophie Zelmani
Jewel
Heather Nova
Nils Lovgren

Detta är verkligen min smak :) Någon som har fler artister som sjunger likt?
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/09 :  14:53:22  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Du kommer förmodligen tycka bra om en av mina favoritartister, John Mayer. Köp båda albumen på en gång, debutalbumet "Room For Squares" och uppföljaren "Heavier Things". Grymt bra musik och härlig röst. Mycket fina inspelningar som är kalas för demo - eller bara njuta från början till slut.

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/03/12 :  17:56:33  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Lyssna gärna på Chris Jons (Stockfisch inspelningar)mycket bas (B&W 801 som studio monitor)endast audiofila inspelningar !

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/03/15 :  22:21:03  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Testa Richard Bona. Grym basist.
Go to Top of Page

Meganeoman
Starting Member

19 Posts

Posted - 2004/03/18 :  11:57:13  Show Profile Send Meganeoman a Private Message
När ni då gör en sån test cd hur gör ni då för att den inte ska tappa i ljudkvalite?
Go to Top of Page

Nixda1
Member

217 Posts

Posted - 2004/03/20 :  16:45:11  Show Profile Send Nixda1 a Private Message
Jag är inte så kräsen än, jag vill ha något lättlyssnat..
Go to Top of Page

kurreburre
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/03/24 :  18:51:45  Show Profile Send kurreburre a Private Message
Måste starkt rekommendera Josefin Cronholm "in my garden" musik i bo kasper stil med en väldigt spröd,ren röst. Mysiga blåsinstrument som inte har nån klang alls om anläggningen är trist. Ståbas som är helt suverän och visar basljudet
Bo Karper "Vi kommer altid att leva" ung som ovan.
Go to Top of Page

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2004/03/24 :  21:29:08  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Tracy Chapmans två första skivor absolut!!!! Både den första, Tracy Chapman och den andra, Crossroads har grymt bra ljud. Dessutom är musiken bara sååå bra!

Basmuller
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000