HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Philips CD 100 - Världens första CD-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/03/23 :  14:09:54  Show Profile Send Margaux a Private Message
För några veckor sedan köpte jag en Philips CD100. Jag kunde inte låta bli. Den lanserades i slutet av 1982 och var den första CD-spelaren som kunde köpas kommersiellt. Den kostade 10-15 000 kr.

Jag köpte naturligtvis inte denna för välljudet utan snarare för att det är kul kult grej. Icke desto mindre är det roligt att jämföra med spelare som är 22 år yngre…



Motståndaren blir min TAG DVD32R. Det är en transport och man lyssnar alltså på processorn. TAG ljudet är neutralt, detaljerat. På skalan varm till kall är det 37 grader. Ljudet är inte ljust och kallt som den del tycker att TAG låter. I mitt rum låter det snarare tjockt om man jämför med hur anläggningar brukar låta. Det beror antagligen på att jag har både digital rumskorrigering, dämpväggar och absorbenter. Dämpade rum låter helt enkelt mörkare. Det tar ett tag att vänja sig men sedan finns det ingen återvändo när man märker hur mycket mer detaljer som framträder. Ljudet är helt enkelt korrekt. Det som gör om musiken är involverande beror på inspelningen. Vissa inspelningar låter fantastiskt andra livlösa och platta.

Philipsen kopplas via processorns AD/DA omvandlare för att applicera samma digitala rumskorrigering (TMREQ). Jag har provat och kan själv inte höra skillnad på AD/DA vägen eller den analoga bypassen om man kör utan rumskorrigering.



CD-100 är kall när jag sätter på den . Spelar några timmar på apparaten så att den får värma upp sig. Dags för Phillips att visa vad den kan.

Allt är där men ljudet låter distorderat. Peter Gabriels röst låter som han sjöng genom en bra mobiltelefon. Samtidigt är basen kraftigare. Det är bra tryck i basen på Madonnas American Life (en underskattad skiva). Inte lika djupt, lite luddigare men samtidigt trevligt tryck. Stereobilden är 30 % mindre och går inte utanför högtalarna. Detaljer försvinner. Det väntare digitala klirret som jag minns mina tidigare CD-spelare var dock inte så kraftigt som jag trodde att det skulle vara. Ljudet är dock metalliskt.

Allteftersom tiden går så tycker jag att det låter bättre och bättre. Rösten blir klarare. Stereobilden växer lite och ljudet blir mindre metalliskt. Nu är det ju så att hörseln vänjer sig. Tillbaka till TAG DVD32R.

Visst är det stor skillnad. Allting är på plats. Detaljer som man tydligen snabbt glömde kom tillbaka. Fram och tillbaka provning visar att de ursprungliga intrycken består. Skillnaden känns större när man går från bättre till sämre än tvärtom.

Summering:
Om man sätter på CD-100 och inte jämför med någonting så tänker man att det är väl OK. Om man precis lyssnat på något bättre är skillnaden stor. Skillnaden är i storleks ordningen lika stor som mellan de bäst och sämst inspelade skivorna som jag har.

CD-100 får ersätta den lilla bärbara CD-spelaren på hemmakontorets stereo. Den är byggd som en stridsvagn och jag skulle inte bli förvånad om den faktiskt låter bättre än den bärbara Sony spelaren...

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Edited by - Margaux on 2004/03/23 14:16:28

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/23 :  14:46:35  Show Profile Send henricsson a Private Message
Cool

Vad fick du hosta upp för farfar cdspelare?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/03/23 :  15:48:59  Show Profile Send Margaux a Private Message
2500 Balubas kostade farfar. Visst e han fin

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/03/23 :  18:15:20  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Heheh... klart rolig test!


Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/03/23 :  18:19:26  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Kul recension! 8-)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2004/03/24 :  00:55:56  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
Klart kul läsning! Säga vad man vill om dom gamla spelarna, dom är i alla fall hållbara. Jag har kvar min första, en Philips CD 160 (1986 tror jag) http://m1.312.telia.com/~u31218286/Philips160.jpg och den funkar fortfarande felfritt. Den har dock inget vidare ljud men jag använder den i garaget kopplad till en bergsprängare.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/03/24 :  09:14:46  Show Profile Send Margaux a Private Message
En rolig grej är att man inte riktigt hade kommit på hur man skulle hantera de olika spåren. Man tänkte fortfarande i LP termer.

Displayen med den gröna dioderna har två linjer. Den övre visar var man är, den andra var man är på väg. Om man tex vill spela spår fem måste man första peka på spår fem (undre linjen) och sedan trycka play så att lasern åker dit och börjar spela.

Spelaren har aldrig heller hoppat vilket alla min tidigare CD-spelare gjorde titt som tätt. Jag hade en Philipsspelare som jag köpte 1988/89 för c:a 5000 konor som var hyllad på den tiden (minns inte vad den hette men det var någon enbits teknik). Den hoppade rätt mkt. Dessutom spelade den bättre och hoppade mindre när man lade 10 tjocka böcker på den.

Vad hände egentligen med Philips? Man var ju i fronten på hifisidan för 20 år sedan.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/24 :  19:02:25  Show Profile Send sampix a Private Message
Roligt test!

Är det gröna vid transporten en display?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/03/25 :  16:25:33  Show Profile Send Margaux a Private Message


Den har en sk "TRACK PROGRAM SELECTOR". Det ni! Observera den böjda lasermekaniken.



Vidare visste man inte mycket om vibrationsdämpning för CD-spelare. Observera det taffliga S-märket som snarare ser ut som ett bananmärke.



Kontaktutgångarna är inte speciellt förtroende ingivande för "Den perfekta slutgiltiga källan" som den marknadsfördes som. Kylflänsarna är i metall och äkta. Det är det inte många CD-spelare som kan skryta med.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/03/25 :  23:48:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
Skoj, skoj, det har blivit liiittte bättre ja, det ljud som enligt säljarna på sin tid var fullkommnat och inte kunde bli bättre.

Bravo
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2004/03/29 :  03:22:03  Show Profile Send pekka a Private Message
Köpte min CD-100 1983/4 för 5000:-
Har fortfarande kvar den kopplad till min nostalgianläggning
HK 930 - MP papperskorgar.
Den har aldrig varit på service och fungerar fortfarande OK.

PEKKA

Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/03/29 :  05:49:42  Show Profile Send Mattias a Private Message

Trevlig test

/Mattias
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/03/29 :  12:29:11  Show Profile Send John a Private Message
Rolfen! Hade en likadan! Min första cd.... Lät skrutt... Fadern poppar på den fortfarande. Displayen la av tidigt.
Sorry, ot
/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000