HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Philips 963SA vs. DENON 2900.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/17 :  06:05:40  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Tänkte beskriva skillnaden mellan dessa och endast ljudmässigt. Skiljer med andra ord hela 6000kr mellan spelarna. Så mao ta det med ro...

Cd-ljud:
Philips spelar med "up-front" ljud som kan låta lite tröttande i längden. Å andra sidan så ger det en mer klar och ren ljudbild. Basen känns "avkapad" och saknar lite dynamik. Med andra ord ren och ofärgad på detta området.

Denon-spelaren ger ett varmare och fetare ljud med mindre hörbart brus och diskanten spelar helt klart i en annan dimension tycker jag. Den där härliga luften och upplösningen som många känner igen från t.ex Jm.Lab Utopia BE finns där nu. Instrument som piano och akustisk gitarr låter mycket trovärdigt med stor och djup 3D. Mellanr. har genom t.ex Mark Knopfler´s The ragpickers dream större detaljrikedom och rösten låter helt klart annorlunda än vad jag är van vid. Det blir liksom som en helt annan timbre ().
Bsen låter tightare och nu känns det som man har 10 subbar i en, ni förstår vad jag menar...

SACD:
Philipsen spelar här betydligt mer grötigt och det är stundtals mycket svårare att urskilja toner ifrån varandra. Man kan kort säga att den låter som i cd-läge men med mer dynamik, transparens och livekänsla.

Denon-spelaren låter faktiskt mycket bättre än cd, därav slutsatsen att SACD-delen i Philipsen är sämre.
Här blommar det ut duktigt och mikrodetaljer exponeras ut mycket fint i alla kanaler med stor precision. Måste säga att 2900 är klart mycket bättre än vad 3800 och 2800mk2 någonsin var på allt! Tekniken går framåt. (Mekaniken är klart mycket bättre såväl ljudmässigt som mekaniskt. Inga lagerbyten och blixtsnabb i menyer osv.)

Bio/dvd och konsertljud:

Philipsen ger ett snarlikt ljud som med cd men med lite mindre dynamik viket kan höras på vissa filmer/låtar. Lutar över en smula till det ljusa men det gör i sin tur att röster osv är lätta att fånga upp.

Denon ger också ungefär samma som cd. Jämfört med Philipsen rätt över så hörs patronhylsor m.m med mer "gnista". Röster återges med ett par snäpp renare klang. I en 6,1 uppsättning som jag har så hördes plötsligt mycket tydligt hur en helikopter vända i bakhögtalaren! Efterklangen på vissa instrument hördes tydligt och klart länge... Jag blev faktiskt mkt imponerad! Samma gäller om man slänger på Faith Hill (DTS) eller Eagles (också DTS) att det finns mycker mer detaljer att lyssna på.

Vad Denon presterar kan man inte bli annat än imponerad av. Jag har lite svårt att bli det men DENON-maskinen tog mig med storm.

Philipsen är dock helt outstanding för sitt pris, inget snack om det.

Om det är något annat specifikt ni undrar över (vad som helst) så tveka inte att fråga.

Mvh






Fick nyhetsbrev från Carlsson-planet idag. Nu håller det på att rinna över i bägaren duktigt ska ni veta. Håller inte med *** på några grunder.




+ Denon DVD-2900 (10000:- )
Detta är sorgebarnet! Årets EISA-vinnare, Ken Kessler-favoriten,
lyxspelaren som supertestas världen över och som alla med tillräcklig
budget enligt recensenterna ”borde köpa”.
Och det är verkligen en underbart tung och läcker spelare, byggd som en
stridsvagn, tyst som en viskning, med en underbar bildkvalitet och en
utrustningslista lång nog för den mest prylgalne.

Denna habegärliga tingest gör mycket rätt även ljudmässigt:
frånvaron av distorsion tycks remarkabel och den tredimensionella
utplaceringen av enskilda aktörer i ljudsceneriet hör till det mer
verklighetstrogna jag upplevt. Det är som Ken Kessler skrev i HiFi News
att (i ungefärlig översättning) ”de ens

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2004/03/27 13:00:47

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/17 :  08:26:21  Show Profile Send MartinH a Private Message
Bra skrivet och det är kul att få en recension som verkligen visar att det är skillnade mellan SACD och SACD, för många verkar tro att bara för att det är SACD så ska det låta hur bra som helst oavsett pris på spelaren...
Kvalitet kostar och så även för SACD !!!

Hoppas du blir nöjd med din uppgradering...

/Martin
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/11/17 :  11:38:13  Show Profile Send marbrink a Private Message
Egentligen kostade ju 963SA från början 6000 kr så det är det priset man får gå på även om den går att få betydligt billigare. Ska ju bli intressant om det kommer en efterträdare till 963SA då den har lite tid på nacken nu.
Hur som helst verkar 2900 vara ett kanonköp!
High fidelity sa att den hängde med rena cd-spelare i prisklassen 7-10000 kr. Inte illa!
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/17 :  13:23:30  Show Profile Send Tonkis a Private Message
2900 verkar riktigt prisvärd med det nya priset.. Har du jämfört den med rena CD-spelare runt 10 papp?

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/17 :  14:18:20  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jodå, jäkligt nöjd är jag!

Marbrink: Blir isåfall 964. Det har gått från 960 och bara uppåt.

Tonkis: Jag läst nånstans på nätet att den hängde med 10kkr spelare så visst dåligt är det inte.
Jag tycker den är spelar mkt likt NAD S500i som jag lånade hem på skoj för ett par veckor sedan. DENON-spelaren låter dock en smula "fetare". Passar bättre till lugn musik...

Att man sen får en otrolig dvd, sacd och dvd-audio del gör väl att köpet är givet!

Nått som var roligt också var menyerna som är mkt enkelt uppbyggda i DENON jämfört med Philipsen. Lätt som en plätt att ställa in. Philipsen gav mig lite huvudbry ibland...


Ang. SACD-ljudet på Philips så upplever jag att det inte grumlar sig så mkt när man kör 2-kanal. Bättre DAC på frontarna?

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/11/18 22:27:40
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/17 :  14:20:34  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Glömde säga att jag också jämfört med Vincent CD3 och den lätt inte bättre och inte direkt sämre heller för den delen. Ungefär samma klass. Båda låter lite smågosigt... Dock en aning högre detaljupplösning i DENON. (helst då i det övre registret)

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/11/17 19:39:36
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/11/17 :  14:56:03  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Ojdå!

En multispelare som är bättre än en enkelcd för 10000Kr. Du får väldigt gärna utveckla detta lite ;-)

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/17 :  14:59:49  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Vad har du för kringutr/kablar?

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

mikemusic
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/11/17 :  15:51:21  Show Profile Send mikemusic a Private Message
Har hittills aldrig hört en multispelare som spelar i närheten av en cd i samma prisklass. Att det sedan finns det annonsmakare som vill få oss att tro det är en helt annan sak. Se t ex senaste 'Fidelity' där cd-spelarna kring 10kkr krossar multispelare till 15kkr vilket helt stämmer med mina lyssningsintryck. Måste välja - ont om lastbilar som också gör sig som sportbilar...

"...när något låter för bra för att vara sant är det också oftast det..."

Musik ska vara kul!
Jadis, EAD, Audionet, JMlab Utopia, Audience, Burmester
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/17 :  19:36:34  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Kringutrustning var Focal Audiom med XLS-subbar och Copland slutsteg ihopsnörat med HarmonicTech, Neotech och AcousticZen.



www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2004/01/20 13:38:36
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/11/17 :  20:32:09  Show Profile Send Per100 a Private Message
"..Jag tycker den är spelar mkt likt NAD S500i som jag lånade hem på skoj för ett par veckor sedan. DENON-spelaren låter dock en smula "fetare..."

Om detta stämmer är 2900 hästlängder bättre än 3800.

När jag ägde en nad s500 spelade den i klart högre division än 3800.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/17 :  23:15:52  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag har jämfört S500 och 500i på klubben och visst var 500i bättre men till ett mycket högre pris dessvärre.

Det jag menade med att DENONen var "fetare" kanske någon missförstod, tjockare eller varmare kan vara ett annat ord. Tyckte absolut inte NADen spelade i en annan division, bara lite öppnare och "tightare".

Det var meningen att jag skulle köpa S500i eller någon spelare däromkring men efter lite snack med en kunnig kille på klubben så blev jag överpratad att "denna måste du prova innan du bestämmer dig". Jag hade alltså möjligtvis behållt Philipsen för endast dvd men då saknade jag dvd-audio...

Vad jag har fått reda på är att skillnaden mellan 2900 och 3800 är:

1: Bättre strömförsörjning på 3800.
2: Bättre dac i 2900.

Den nyare Burr&Brown dacen spelar helt enkelt på en annan nivå. Ca 7-8mån sen jag hade 3800 men den imponerade inte alls. Då var Philipsen lika bra eller bättre på nästan allt. Kvaliten var ju inte heller den bästa på den med frysningar av bilden och allt annat tjafs. Sen vet jag inte om det bytts ut andra komponenter men jag har skymtat lite japanska polyproppar lite här och var.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/11/17 23:23:31
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/11/18 :  00:09:23  Show Profile Send optimus a Private Message
Jag visste det! Jag skulle aldrig läst denna tråd!

Nu vill jag ha en 2900:a ÄNNU mer
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/11/18 :  08:22:40  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message

Trist attityd MaxMartin. Lugna ner dig lite.

Jag menar faktiskt i all välmening då jag inte blev så imponerad av Vincents cdspelare när jag lyssnade. Det vore kul om Denons dvd kan konkurrera med cdspelare i den prisklassen. Jag är nog "insnöad" på både hifi och hembio men hitills har en cdspelare och dvdspelare i samma prisklass givit ett övertag musikmässigt till cdspelaren. Hitills alltså

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/18 :  14:06:32  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Dan: Ahhh! Jag trodde du hatade mig! (första gången jag visade dåliga sidan) Jag själv trodde att Vincenten skulle vara bättre faktiskt.

Sen tycker jag faktiskt att NADen var/är bättre än Vincent om vi pratar Silverline S500(i). Lite svårt också eftersom det gått lite tid emellan och lite i kringutrustningen har skiljt. Om man nu skulle gjort en A/B mellan 2900 och 500i så tror jag att den hade varit snäppet bättre om nu allt hade varit likadant. Skillnaden mellan 2900 och S500 bara så skulle jag bli lite mer kallsvettig till vad S500 kostade. Skillnaden mellan spelaren kan ju bero på smaken också. Klandra inte mig bara för att jag gör en recension.

För mig lät den lite för kallt och det gjorde väl att jag gillade 2900 bättre antagligen.

För dom som nu använder en Philips 963SA som cd/dvd rek. jag starkt att byta upp sig. Skillnaden är grym...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/11/18 22:32:38
Go to Top of Page

mikemusic
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/11/18 :  15:01:42  Show Profile Send mikemusic a Private Message
MaxMartin ...jaja, trist att du uppfattade en spydighet från min sida som inte fanns!
Som CD-spelare låter Denon bättre och fylligare än andra multispelare i liknande klass, men inte jmf rena cd-spelare. Det är vad jag hör och tror. Sen tycker jag inte att den hänger med de CD-spelare jag jämfört den med betr musikalitet,"flöde" och transparens. Det blir i mina öron aldrig "live" sas.
Men tänk om jag fick en spelare med SACD, DVD-audio, DVD-video m linjedubblare mm och dessutom cd ljud i samma kvalitet som för en ren cd i sama prisklass - jag skulle slå till på fläcken!

Musik ska vara kul!
Jadis, EAD, Audionet, JMlab Utopia, Audience, Burmester
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/11/18 :  20:08:06  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Vad är det för nytt pris på 2900:an ni talar om? På Hifiklubben kostar den fortfarande 10k:-.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/18 :  22:23:42  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Den kostade 11995kr när den kom och för att sen hänga ikapp andra muppar i avlånga Sverige som säljer Denon så sänkte dom till 9995kr (regfri=695kr)

/J

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/18 :  22:33:34  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
mikemusic: Nej, tyckte inte du var så spydig.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/11/18 :  23:37:49  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
Regionsfri(695kr)!

går ju att göra den regionsfri gratis, kolla på:

http://www.dvdrhelp.com/dvdhacks.php?dvdplayer=denon+2900&Search=Search

finns ju "Hacks" till nästan alla dvd-spelare på den sidan, bara o söka!

mvh/ siffernisse
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/19 :  03:40:51  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jojo, visserligen men alla kanske inte vill ge sig på en spelare och alla kanske inte kan det tekniska så bra.

Jag själv hatar att rota med just sånt. Bättre att få den helt färdig. Priset kan man pruta på.


www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2004/01/20 13:40:53
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/11/19 :  06:12:31  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message


Nu närmar vi oss löjets brant.....

Hur kan ett sådant smalt intresse som musikåtergivning få så många att gå i spinn och avgå (hur många hifi-timeouter har vi nu?), bilda nya, egna forum, kasta ur sig allt möjligt

Det handlar ju ytterst om den personliga smaken. Inte sjutton får vi bli förbannade bara för att någon tycker annorlunda. Däremot skall vi (tycker jag) reagera om nån vräker ur sig något som kan uppfattas som störande eller för att reda ut missförstånd. Jag tror inte heller att jag mött så många tvärsäkra åsikter någon annanstans heller. Kan man vara så tvärsäker när det ytterst handlar om subjektiva upplevelser?

Är vi hifi-intresserade mer överkänsliga än genomsnittet??

Det verkar inte bättre

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/19 :  07:34:33  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Inte jag Brickman, bara man inte säger något negativt om dom grejerna jag har Då försvarar jag mina älskade små prylar, som jag skulle försvarat min familj och mitt land om Ryssen kommer farande över Östersjön
Annars tycker jag att Denon har gjort riktigt begåvade DVD/CD-spelare i dom lägre prisklasserna. Dom står sig väl mot Engelska och andra Europeiska kombatanter i prisklassen. Precis som MaxMartin skriver, lite åt det varmare/analoga ljudet med fyllig bas utan att tappa detaljer. Inte en helt vanlig företeelse hos Japanerna. Det är bara min personliga åsikt........
NEJ, jag har ingen själv, jag har en dejlig en.....
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/19 :  09:48:37  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Samla all världens HiFi i en hög och du har "farligt avfall" med Krell, Naim, Primare, Vincent etc, skall man hetsa upp sig över hur farligt avfall låter?

(snacka om att jag skulle in och gräva i den högen..)

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2003/11/19 :  17:40:04  Show Profile Send Telarc a Private Message
Tråkigt att du inte vill hänga här på Hififourum MaxMartin. Förstår om det blir lite tröttsamt när det blir så mycket negativism och skepticism bara för man har skrivit en recension eller dylikt.
Jag vill bara passa på och tacka för alla grymma bildreportage du gjort.

Mvh Telarc
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2003/11/21 :  18:55:01  Show Profile Send KentTomas a Private Message
MaxMartin: Mycket trevlig recension välskriven och skoj att läsa.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000