HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Budgetslang från Taiwan...(Neotech)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/14 :  01:32:38  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Neotech KHS-142SB.

Ett litet impulsköp gjorde att mina väg gick åt Taiwan för att se vad dom har att bjuda på gentemot Supra som verkar vara kung i budgetklassen...

Kabeln är mycket välgjord vid en första inspektion och även vid flera Här har det minsann inte snålats och allting verkar mycket noggrannt gjort med ambition att vilja sparka alla budgetmärken i häcken! Kopparen i denna kabel är "vanlig" (SPC=silverplated copper) och inte den finare/långkristalliga "OCC" som återfinns bl.a i Neotech´s dyrare sortiment och också HarmonicTech. Den är emellertid silverpläterad. Detta är den billigaste signalkabeln från Neotech och det ska finnas totalt 4st i sortimentet om jag fick rätt information. Den dyraste landar på 3900kr och den har vår kompis Neodynium recenserat HÄR!.


Kontakterna håller mycket hög kvalité och är exakt samma som återigen finns på dom dyrare HarmonicTech och AzousticZen. Dom är alltså låsbara.

Med en Supra EFF-I inkopplad precis innan denna så vill jag först och främst jämföra den med den men vill även ge den en liknelse med olika HarmonicTech-kablar jag haft hemma och har. Denna kabel är precis som Supra EFF-I semibalanserad vilket betyder att skärmen endast är ansluten i sändaränden för maximal ljudkvalité.



Låter det då budget?

Diskant. Jämfört med Supran så finns det en helt annan värld av skimmer där uppe. Tydligare cymbaler, läppljud och utökat frekvensomfång gör att denna budgetslang från Taiwan ger sig in i leken direkt, eller ska vi kalla det på blodigt allvar? Faktum är att just i diskantområdet så ger den Supran en rejäl match. Upplösningen är mkt hög och den är långt ifrån stickig heller.

Mellanregistret är enligt mig lite för tillbakalutat och saknar en gnutta upplösning jämfört med Supran... Men totalt sett så är ljudbilden mer laid-back och djupet blir större. Detta kan man säga är kabelns svagaste sida. Varmt är nyckelordet här.

Basen är lite slappare än Supran men spelar med mer tryck, tjong i kistan kan man också säga än vad man kan önska i denna prisklassen. Man hör ganska tydligt informationen men ändå så är Supran rappare/snabbare men går inte lika djupt som Neotech:en.

Överlag så ger kabeln en intern tystnad vilket jag först trodde berodde på OCC-kopparen men denna kabeln har ju inte detta..? Skojade nån med mig? Förut hörde jag bruset om jag lyssnade noga vid lyssningsplatsen men nu är det som borta. En sak som jag inte får glömma är den mikrodynamik som ingen billig kabel jag lyssnat på innan kommer i närheten av. Nivåskillander hörs mycket tydligt och detta gör att det är ett rent nöje att lyssna på musik. Och helst lite fartfylld sådan.Det är nog också anledningen till att en del som gillar tex Nordost har svårt med dessa fabrikat. Jag är dock övertygad att dom personerna lyssnar mkt på skräpet (brus) än själva kabeln.


Slutsatsen är det att ta man in hela kabelns kvalitér så framstår den så löjligt billig så man nästan skrattar. Kabeln är en hejare på all slags musik och den kan verkligen få en live-konsert att låta som en livekonsert. Den ser ut att kosta som en kabel över 2000kr och låter nästan som en sådan också...
Hade den haft större dynamik i mellanregistret och kunnat engagera mer så hade man kunnat tro det. Det är väl precis på dessa punkter som den inte står sig mot tex HarmonicTechs kablar. Dessa har mer engagemang, ännu bättre 3D men till ett helt annat pris också. Nått att inte glömma är att denna kabeln har bättre homogenitet än alla andra kablar jag lyssnat på under 1000kr. Neotech har

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/10/06 14:41:42

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/09/14 :  09:42:59  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Intressant läsning!

Finns den i XLR också?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/09/14 :  09:59:42  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag redigerade bildstorleken så vi slipper scrolla i sidled. Hoppas det var OK MaxMartin!

TACK för intressant läsning!!!

Edited by - Pjotre on 2003/09/14 10:03:57
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/14 :  10:49:55  Show Profile Send marbrink a Private Message
MaxMartin: Bra bild! Hoppas hjälpen, hjälpte lite!=)
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/14 :  13:18:58  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Marcus_ec: Jag tror den finns i XLR också men då blir det säkert beställningsvara. Neoetech säljs av THE ROCK i skåne och Ljudprodukter i Malmö. Halmstad ljudecenter ska också börja ta in dessa "budgetmonster".

Pjotre: Tack, förstod nästan det det.

Marbrink: Jo, nu börjar det bli ganska ok bilder men titta inte för mycket på just denna då jag personligen tycker kvaliten har sjunkit nu när Pjotre tog ner bilden.

//Johan

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/09/14 13:21:58
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/14 :  15:32:30  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Nu såg jag recensionen sladd hade gjort på HMS-kablarna och till min förvåning såg jag att han gjort testet ungefär på samma sätt som jag.

Men det är kanske så ett bra test ska se ut?

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/09/14 15:34:35
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/14 :  18:33:19  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Kul med mer tester här på forumet!


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/14 :  18:43:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Skriv inte slangar e ni snälla. Varje gång jag ser det tänker jag orm

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2003/09/14 18:44:02
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/14 :  19:19:03  Show Profile Send MaxMartin a Private Message

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/09/20 :  00:07:22  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Intressant! Vad var kontentan? Är den bättre/sämtre än EFF, eller bara styrkor/svagheter i andra domäner?
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/09/20 :  00:09:26  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Läste igen o såg att det stod 1-0 Neotech. Innebär det att du anser att den sammanvägt är en "bättre kabellösnign än supran?
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/20 :  19:25:20  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jepp, nu när jag har lyssnat länge på den så står det fortfarande fast att Neotechen är bättre.

Neotechen spelar mer homogent också. Som sagt den enda direkta nackdelen är mellanregistret.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/09/20 21:36:07
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/09/30 :  19:08:01  Show Profile Send mace a Private Message
Ahhh Taiwan Du vackra Ö Spenderade ett år där i min ungom
Tapei, som en het gryta. Kaoshiung En härlig hamnstad med industri men nära till havet (Nja det är ALLTID nära till havet på Taiwan)

Karoko-gorge, där jag nästan blev ihjälklämd mellan två bussar tips: motorcykelmotorer tappar mkt mkt kraft på hög höjd

Sun Moon lake, vaaaakert !!!!!!!

Taiwan R.O.C
Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/10/02 :  12:46:05  Show Profile Send poman a Private Message


Skriv inte slangar e ni snälla. Varje gång jag ser det tänker jag orm!



Hua johan_björklund sånt som ger än annan ormfobi rysningar!


Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/04 :  01:18:27  Show Profile Send MaxMartin a Private Message

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/27 :  12:55:15  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Min bror fick denna och uppskattade den för den höga upplösningen i diskanten.

Kommentaren, "jäklar vad man hör bruset och knsater nu med vinylskivorna" kändes förtroendeingivande jämfört med hans gamla Monster il100.


www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000