HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Linn Numerik vs Harmony Design DA9
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/07/03 :  17:42:21  Show Profile Send Ayn a Private Message
Linn Numerik vs Harmony Design DA9 - en kamp i tre ronder


Har ett bra tag varit nyfiken på Harmony Designs DA9 - det har sagts en hel del om den på forumet, och utlåtandena ha varit överväldigande positiva. Jag ville därför undersöka vad allt väsen var om

Sagt och gjort! I måndags hämtade jag ut ett paket på Bussgods, innehållande 1 st Harmony Design DA9 med tillhörande kablar. Efter att den fått värma upp ett tag har den nu fått gå matchen som den togs hem för - en duell mot min Linn Numerik.


Kombatanterna


Harmony Design DA9 stående på Linn Numerik.


Vy från ovan...


Harmony Design DA9 är en söt och clean liten skapelse som finns i två utföranden, silver och svart. Fronten är härligt befriad från allt utom det som behövs - en strömbrytare och en blå lysdiod som indikerar om den är påslagen eller ej.


På baksidan hittas en optisk och en elektrisk, guldpläterad, digital ingång. Både balanserade och obalanserade analoga utgångar finns.

DA9 kostar 4000:- i sitt grundutförande och 6000:- med FIFO-buffer installerad. FIFO-buffern är enkelt uttryckt en "jitterätare". Det exemplaret jag fått låna hem är med FIFO.


Linn Numerik är en produkt som inte längre saluförs av Linn, den utgick hösten 1999 i samband med att Linns nya CD-spelare introducerades. Innan detta var Numerik tillsammans med CD-transporten Karik Linns referensspelare. Linn själva säger att även deras billigaste nya CD-spelare (Genki) låter bättre än en Karik+Numerik-kombo. En del håller med, medan andra kan gå så långt som att påstå att Karik+Numerik inte bara spöar Genki, utan även den dyrare Ikemi. Åsikterna går isär rätt rejält alltså.

Även Numeriks framsida är befriad från något plotter - cleant och snyggt (i mitt tycke).




Baksidan innehåller lite diverse ut- och ingångar. Två digitala ingångar, där den första enligt manualen ska användas enbart tillsammans med en Karik. Då används "CD SYNC OUTPUT"-utgången som syns till höger - vitsen med denna är att Kariken agerar som "slav" under Numerikens klocka, och på så sätt försvinner mycket av jittereffekterna som annars kan uppstå.

Någon optisk ingång finns inte. Den elektriska ingången är inte RCA, utan BNC.

När Numerik utgick ur sortimentet hösten 1999 kostade den 19500:- medan man nuförtiden kan hitta den begagnad för runt en fjärdedel av nypriset.

Ungefär samma nuvarande pris för en DA9 ny och en begagnad Numerik alltså. Vilken. om någon, är vettigast att investera i...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2003/07/03 19:39:19

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/07/03 :  18:40:12  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Mmmm.. Hur tyckte du att det lät??? Är DA9 med fifo eller?
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/07/03 :  18:40:54  Show Profile Send Jadde a Private Message
Go Ayn!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/07/03 :  19:22:57  Show Profile Send Ayn a Private Message
Som transport använde jag min DVD-spelare, Pioneer DV-646. Jag har ärligt talat ingen uppfattning om hur den står sig mot andra transporter, eftersom jag inte haft någon möjlighet att testa och jämföra. Om den lämnar ifrån sig mycket jitter i den digitala signalen är det något DA9 skulle kunna vinna på, eftersom den är bättre "utrustad" att hantera jitter än Numerik.

Förstärkare som jag använt är Linn Majik, högtalarna är Linn Ninka.

Jag har lyssnat på all möjlig musik och jämfört fram och tillbaka mellan DA9 och Numerik, men har valt att plocka fram tre exempel, tre ronder som kämparna får gå:


  1. Björk - Pagan Poetry från Vespertine

  2. Rammstein - Adios från Mutter

  3. Peter Gabriel - I Grieve från Up



Rond 1 -Björk - Pagan Poetry

I alla sånger på Björks senaste album Vespertine har hon använt ljud från vardagslivet och vävt in dem här och var i musiken. Mycket detaljer alltså.

DA9 placerar ut detaljer exakt och tydligt. Inga som helst problem att plocka ut enstaka bakgrundsdetaljer, eller att urskilja var i "rummet" de placeras ut för den delen. DA9 får i mitt tycke lite problem med att hantera Björks röst dock - den intensitet hon använder i sin väldigt speciella sång kommer inte riktigt fram (som tydligast i partiet i slutet av låten där bara Björk sjunger).

Numerik fokuserar inte på detaljer lika mycket som DA9. Utplaceringen av detaljer i rummet görs dock lika bra eller möjligen aningen bättre än DA9 - det är på håret. Här görs Björks röst mer rättvisa - varmare, skörare, mer intensiv.

Ronden går till Numerik - om jag gillade att frossa i detaljer skulle den gå till DA9.

Rond 2 - Rammstein - Adios

Här blev det svettigt för de stackars små burkarna - det är inte det lättaste att hålla reda på allt som händer och dessutom ösa på hårt...

DA9 kom till sin fulla rätt här. Här mejslades de olika instrumenten ut ur ljudmattan på ett exemplariskt sätt, utan att för den delen förlora mycket i driv. Ett sjujäkla ös!

Numerik, som är mer diskret i diskanten än DA9 är, hade även den bra driv men utan den där extra energin i diskanten blev inte allt lika tydligt. Den lite halvstökiga hi-haten sjönk in i ljudmattan mer t.ex.

Ronden går till DA9 - ös och energi med kontroll!

Rond 3 - Peter Gabriel - I Grieve

På sitt senaste album väver Peter Gabriel som vanligt en komplex men välljudande ljudmatta på ett skickligt sätt. I Grieve börjar lugnt och relativt "enkelt" men får upp tempot efter ett tag.

Det blev lite repris av rond 1 här. DA9 med sin framstående diskant plockade fram detaljer mer - MEN - när upptempodelen av låten kom gjorde den inte alls lika bra ifrån sig som med Rammstein! Det blev för mycket smågrejer utan att få ihop en helhet som flöt på bra. Lite elakt skulle jag kunna säga att det kändes lite som att sitta och lyssna på enbart diskantelementet.

Numerik visade sig från sin bästa sida - en härlig närvaro och värme i Peter Gabriels röst, och ett flyt i musiken som jag saknade hos DA9.

Ronden går till Numerik, uppenbarligen.



Sammanfattning, slutsatser

Till en början uppskattade jag den detaljrikedom som jag fick med DA9 - men efter ett tag har jag märkt att det går ut över andra kvalitéer. Jämfört med Numerik låter röster aningen ihåliga, det saknas lite av Numerikens flyt i musiken, och detaljeringen känns egentligen mest som en höjning inom diskantområdet som ständigt vill göra sig gällande. Ibland blir det hur trevligt som helst, som när jag spelar Rammstein, och ibland blir det lite irriterande. Lite kallt och hårt. För de pengar man får ge för en ny DA9 är det dock en mycket bra DAC med rent och klart ljud, som håller ordning och reda i musiken och målar upp en bred ljudbild med välplacerade detaljer.

Numerik satsar inte på typiska "hifi-parametrar", utan försöker istället fokusera på flytet i musiken - jag tycker att den lyckas mycket bra. Jag upplever Numerik som mer inbjudande, jag blir lättare sittande nån timme till i fåtöljen och lyssnar på en till skiva när jag ändå är igång liksom. En varmare och mer "analog" känsla.

Slutsegrare i mina ögon är alltså Linn Numerik. Ni får ta utlåtandet för vad det är dock: ett betyg från vad jag tror är en begynnande Linn-tok...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/07/03 :  23:15:43  Show Profile Send pricer a Private Message
Din Pioneer hade kanske vunnit om den varit med i tävlingen…
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/07/03 :  23:51:44  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hadde du dacarna placerade som på bilden,dvs på varann med DA9án överst när du testade dom

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/07/04 :  00:20:37  Show Profile Send Ayn a Private Message
pricer, knappast. Jag tog inte med den nu eftersom det fort stod klart med all önskvärd tydlighet att Numeriken var mycket trevligare när jag testade dem mot varandra för ett tag sen. DV-646 låter riktigt trevligt för vad den är, men den rår inte på varken DA9 eller Numerik i spelglädje, detaljering, driv eller något annat för den delen...

peder47, nej, de stod på varsin separata hylla. Eller, vid närmare eftertanke stod de vid nåt tillfälle på det viset också, men det var mest kabelproblem som gjorde att jag raskt ändrade. Ljudmässigt var det ingen skillnad mot annan setup, i mina öron.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2003/07/04 00:21:31
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/07/04 :  06:02:55  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Efter denna test antar jag att en Linn Karik är nästa investering. Tror inte att din Pioneer gör dina övriga grejer rättvisa men är säkert helt ok att titta på film med

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/07/04 :  12:49:21  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Ayn: Låt DA9 stå på i några dagar, helst en vecka. Att testa innan det, tycker jag vore tjänstefel. Den ändrar verkligen ljudkaraktär (blir bättre) efter ett tag.
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/07/04 :  12:59:17  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Ayn: Tack för en bra recension. Sakligt och nyanserat! Fortsätt så!

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/07/04 :  15:06:22  Show Profile Send Ayn a Private Message
Dan Brickman, jag kan tänka mig att det är en enorm skillnad mellan DV-646+Numerik och Karik+Numerik. Pioneer är ju trots allt Pioneer, och Karik har fördelen att den är försedd med sync-linken. Huruvida det blir inköp av Karik framöver får vi se Det är slut på diverse reservdelar till dem nuförtiden, så det är lite gambling att köpa. Men visst, det vore trevligt...

Merkurius, DA9 har stått och körts konstant även när jag inte lyssnat, så den borde ha hunnit värma upp. Den ändrade ljudkaraktär en hel del efter uppackning, den lät väldigt kallt till en början. Efter ett tag slutade den att låta markant annorlunda, den låter mycket trevligare nu...men jag är skeptisk till att den skulle ändra sig mer, eftersom förändringen i ljudet nu har "stanna upp". Men visst, den står fortfarande och kör och kommer få fler chanser ända fram tills att den ska skickas tillbaka...

Wintermute, tack

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/07/07 :  09:43:32  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Aj sjutton. Trist att det inte finns delar längre för den spelaren gillar jag. Har Genki sync?? fast jag tycker Genki är en sämre transport än Karik även om den låter bättre som enskild spelare.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/23 :  03:20:26  Show Profile Send marcus a Private Message
Kan man låna hem prylar från Harmony Design om man vill prova alltså?

Edited by - marcus on 2003/07/23 03:23:53
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/07/23 :  19:37:02  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jo, det brukar bara ta några dagar till en vecka innan man får hem den från harmony design. Lånetiden är två veckor och det enda som kostar är frakten tillbaka till harmony.

Jag rekommenderar alla att låna hem, även om ni inte är så där jätteintresserad. Jag hade bara sneglat lite på den DAC och ner jag kontaktade Mattias så sa han att jag kunde provat i två veckor för att se om det överhuvudtaget var intressant. Jag tänkte att det var väl inget att förlora så jag lånade hem........ Det slutade med att jag köpte DA9 med fifo för 6000:- och gjorde en moddning på en CD för 2500:- Jag är jättenöjd
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/23 :  20:03:53  Show Profile Send marcus a Private Message
Kan man låna deras hörlursförstärkare för provlyssning också?
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/07/24 :  14:37:27  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag tror att man kan låna alla deras prylar, maila och fråga
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/07/25 :  13:19:50  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Ursäkta men testmusiken verkar inte särskilt HiFi. Hur låter det med aukustisk musik ?

Edited by - qsecofr on 2003/07/25 13:20:06
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/08/11 :  19:59:05  Show Profile Send Ayn a Private Message
"Särskilt hifi" vet jag inte om jag förstår fullt ut vad du menar. För att utvärdera vad jag tycker om de två DA-omvandlarna borde jag alltså lyssna på speciell hifi-musik istället för den musik jag vanligtvis lyssnar på eller?

Nu var det ett tag sen jag skickade tillbaka DA9:an, men jag kan kort förmedla intrycken jag minns av Numerik vs DA9 på "akustisk" musik. I och med den höjning i diskanten som jag upplever att DA9:an gör så blir anslaget på en gitarr mer tydligt än med Numerik. Med tydligt menar jag dock mer "dominant" eller vad man ska kalla det - med Numerik blir anslaget en mer naturlig del av musiken, så att säga. Mellanregistret får komma fram mer, och det ger en trevlig värme till klangen från både klaverinstrument och stränginstrument.

Problemet när man ska beskriva skillnaderna blir alltid att i skrift ser det ut som skillnaderna är mycket större än de egentligen är - de skillnader jag beskriver finns där, men det är ingalunda några enorma sådana. Sitter man och lyssnar flera timmar per dag märker man det rätt snabbt dock...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/20 :  18:43:09  Show Profile Send gardd a Private Message
Tack för trevlig läsning!

AYN:

Jag vill bara påpeka att Linn Products Inc. säger att Karik/Numerik-combon vinner över Genki, förutsatt att båda dessa enheter i combon är av senaste produktrevision. (Skulle Kariken eller Numeriken vara av lite äldre modell, vinner Genkin, allt enligt Linn själva.)


PS
Jag tillhör den skaran som hellre lyssnar på senaste versionen av Karik/Numerik än Ikemi. hehe

jag kör
https://www.clonesaudio.com

Edited by - gardd on 2003/08/20 18:47:45
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2004/01/13 :  20:08:31  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Hmm är inte all musik Hifi ?

( kanske inte de skivor där artisten är missnöjd med resultatet från mastring,mixning press och dyl.)


Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2004/01/22 :  22:58:11  Show Profile Send erik a Private Message
Jo, men all sk hifi är inte musik

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/23 :  09:51:46  Show Profile Send Larsho a Private Message
erik


Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/23 :  16:13:07  Show Profile Send Bravo a Private Message
Reproduktionen kan vara hifi, sedan spelar det väl ingen roll om det är musik eller ej som spelas upp, det kan väl lika gärna vara en tågvissla eller något annat ljud.

Bravo
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/03/30 :  11:46:34  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Damn straight !

Själv lyssnar jag näst intill uteslutande på "syntetisk" musik Covenant, Concorde Dawn etc. och föredrar därför det hårda detaljerade soundet, sedan om det är "hi-fi" eller inte kunde jag inte bry mig mindre om.

Allt är väl hi-fi idag, fråga bara på on-off (no offence onoff) :)

Denna recension gav mig en tankeställare, är HD DA9 något för mig, kanske, värt att undersöka åtminstone.

Är detta "sound" något som representerar HD i stort eller är det ett undantag ?

Har de eller kan de göra apparater för rackmontering ?

Tack för en bra recension // martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/03/30 :  14:37:04  Show Profile Send John a Private Message
Kolla också tråden om EAR90 vs X-can 3 där Stridbeck kommenterar de varianter som finns på bl.a. DA9.
/en john som kopplar hd - hd - hd-650

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000