HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Lysande slang från Amerika! (Acoustic Zen)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/22 :  18:08:46  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag pratar om Acoustic Zen Silver Photon Digitalkabel.

Uppbyggnaden är som en vanlig koxialkabel med den dyra OCC-kopparen som i detta fallet även har silverplätering. Kontakterna är samma som på den innan recenserade NEOTECH. Dessa kontakter har en snygg silver/pärlemor som lack och det ser onekligen fint ut. Skillnaden på lödningar och montering skiljer ingenting mot Neotech. Strumpan har
invävd en reflekterande tråd som blir som en reflex på natten om man vill använda blixt när man fotar.

Denna modell har som sagt RCA-kontakter och är i 1m längd. Längre och kortare finns också men du kanske kan räkna med lite leveranstid. Man kan också få den med BNC-kontakter. Priset ligger på 1500kr för 1 meter RCA.



Första timmarna...
Man märker med en gång när Photonen är inkopplad, röster, instrument känns otroligt äkta! Kabeln har mkt lågt egenbrus och det känns som snarare tar bort än lägger till. Basen har också en mkt stadga men låter aningens tunt...Man märker att man verkligen ta AZ råd att bränna in denna, det händer mkt!

Hur låter den då inbrännd?
Skillnaden är faktiskt rätt stor och det man slås först av är öppenheten i diskant och mellanregister. Alla register sammarbetar nu på ett imponerande sätt och kabeln låter aldrig vasst om nu inte musikmaterialet gör det, såklart.

Den har ett spelsätt som verkligen engagerar om man jämför med billigare kablar och man kan lätt tro att den skulle kosta det dubbla.

Basen är klippfast och dynamisk. Plötsligt hör man basen "öppnar" upp sig och det hörs som man har 5 olika basar för olika frekvenser kan man säga. Separationen är m.a.o väldigt bra.

Mellanregistret är livfullt och manliga som kvinnliga röster sjunger ut på ett sätt som gör att man tar musiken till sig med en stor dos engagemang. Rör-ljud är ett slitet uttryck men faktum är att paralleller kan dras med t.ex ett rörbestyckat för eller slutsteg. Just den här parametern tycker jag är dödsviktig för att man ska kunna gripas ända in till hjärtat och verkligen känna att rösten är av kött och blod.

Diskanten har en osedvanlig luftighet och har ett vackert skimmer på toppen men bör ej förväxlas med tex loudness eller liknande utan det känns väldigt naturligt helt enkelt. Många silverkablar har det vanliga "silverljudet" men som tur är har denna inte det. Diskanten är precis som mellanr. väldigt frisläppt och kvittrar som en glad fågel på sommaren, som INTE är hes...


Slutsatsen är den att denna kabel för ynka 1500kr/ 1m RCA är otroligt prisvärd. Hittar du något bättre säg gärna till... Jag har stora problem med att hitta fel med denna kabel och får nog utelämna det. Jag har ju ej haft möjlighet att jämför med något avsevärt dyrare och vill häva ur mig saker som kan framstå som korkade om ett år eller två. Kabeln är faktiskt S-K-I-T bra. Vill du har mer transparens/3d och detaljupplösning från din anläggning med mer engagerande ljud så har du hittat rätt. Jag kommer behålla denna länge.

*Kabeln är perfekt till hemmabio mellan DVD och receiver och/eller processor för det är så jag har använt den.*

Testskivor;
Faith Hill: When the lights go down. (DTS)
Eagles: Hell freazes over. (DTS)
The Italian job. (DD) Nyutgåvan.
Saving Private Ryan. (DD)
Leon, The professional. (DTS: Superbit)
U-571. (DD)

Kringutrustning;
Yamaha bioreceiver
Philips 963SA DVD-spelare
NAD 214.
Focal Audiom + XLS basar.
Copland CSA-515 slutsteg till front.
HarmonicTech Pro12. Till front och center.
AudioPro Focus
Neotech KHS-142SB Signalkabel.
Supra EFF-I signalkablar.
SD-fötter under alla apparater och högtalare.
JPCV 2,5 till alla som har IEC-plugg.
Panasonic PT-AE100E projektor.
Supra AV-3 komponentkabel.




Som ni ser så är den nya kabeln inte likadan utan har en annan strumpa som gillar blixten ännu bättr

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/10/06 14:41:15

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/23 :  08:21:33  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Ahh... kul..


Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/23 :  10:14:27  Show Profile Send Bravo a Private Message
Spännande, pris?

Bravo
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/24 :  14:52:21  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag hade visst fått ett litet måndagsexemplar med dåligt gjord RCA-kontakt på ena änden så jag hade "vissa" problem med att ansluta den.

MEN Lars Ek är inte den utan han skickar mig en ny som jag ska ha på fredag.

Så med andra ord tar det lite längre tid.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2003/09/24 :  20:07:28  Show Profile Send thli a Private Message
Grattis till ett bra köp, har en själv mycket nöjd!!

Synd bara att kabeln försvinner bakom apparaterna den är ju så snygg!

//Thomas
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/24 :  20:34:42  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jodå, den verkar mkt lovande. Synd att jag får börja om med att bränna in en till bara..

Man får väl köpa en Spiderbänk eller liknande så man ser den!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/09/25 09:38:17
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/04 :  01:27:32  Show Profile Send marbrink a Private Message
snygga bilder! har du använt den som digitalkabel från 963SA till din hembioreciever? lät det bättre än analog överföring?
Vilken yamaha reciever har du??
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/10/04 :  04:07:20  Show Profile Send Cyber a Private Message
Trevliga bilder..skulle vara kul att få lyssna på kabeln

Edited by - Cyber on 2003/10/04 12:34:13
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/04 :  11:19:06  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Marbrink: Jag har en Yamaha 740 som ett försteg kan man säga. Tanken är att alltid ha en billigare receiver då det man betalar för och främst för är slutstegen (i en större modell alltså) och eftersom jag försöker samla på mig steg runt om så känns denna perfekt. Låter faktiskt helt ok som försteg.

Jag kör AZ som digitalkabel för 5,1 och 6,1. Om jag skulle köra analogt så skulle jag bara få ut det "gamla" Dolby Pro-logic ljudet.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/10/04 11:20:14
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/04 :  11:26:23  Show Profile Send marbrink a Private Message
Yamahas modeller ska väl vara ganska bra i alla prislägen? men visst får man väl bättre dac och försteg i de som är lite dyrare??
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/04 :  13:09:04  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Ja, det som skiljer då om vi ska gå in på smådetaljer är att det finns processor-direkt omkopplare och löstagbar nätsladd. DACen är dock inte bättre vad jag har hört. Jag har dock inte lyssnat... komponentkvaliten är ett snäpp högre i AZ1 och 2.

Jag kör den analoga signalen (2-kanal) till 5,1-ingång och använder med andra ord så lite som möjligt av Yamahan när det gäller musik. Den låter väldigt varmt men ändå med hög upplösning och den blir stekhet bara man spisar 2-kanal. (jag använder ett copland-steg till frontarna) Kanske KLASS A?

Det jag vill byta till är dom nya Yamaha med mätmikrofon. Dom har ju även löstagbar nätsladd...

Yamaha erkände för mig att det skiljer otroligt mkt från årgång till årgång när det gäller deras receivrars och denna modellen är tex bättre än förra årets toppmodell 1300RDS.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/10/04 23:14:04
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/04 :  13:39:27  Show Profile Send marbrink a Private Message
Har inte DSP-AZ1 eller AZ2 bättre dac??? det måste de ha!

Du har alltså inte använt RX740:s dac för musik om jag fattar rätt eller?

DÅ kanske du borde satsa på nån av deras nya RX1400 eller RX2400?
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/10/05 :  16:44:23  Show Profile Send poman a Private Message
En mycket bra recension MaxMartin kul att du är nöjd med den!


Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/05 :  21:23:46  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Antingen NADs nya T163 eller RX 2400 med mätmikrofon blir det. DVD ska nog bytas först.

Det enda som skiljer är att dom dyrare Yamaha (AZ1 och 2) har bättre komponentkvalíté. Anledningen till att dom finns är just om man inte vill köra med separat slutsteg.

Hmmm, konstigt detta... Jag skrev ett inlägg igår kväll men nu är det borta..??

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/05 :  21:45:36  Show Profile Send marbrink a Private Message
MaxMartin: Jag tror att även försteget och dacen i t.ex. DSP-AZ1 är en hel del mycket bättre än i t.ex. RX-V740. Om en förstärkare håller högre komponentkvalité blir den ju också bättre.

AZ1 har Burr-Brown 192kHz/24 bitars D/A-omvandlare för alla 10 kanaler
och RX-V740 har 96kHz/24-bitars D/A-omvandlare efter vad jag kunde hitta på hemsidan..
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/05 :  22:06:40  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag har sett det också men jag gick på vad för info jag fick av Yamaha då han jag snackade med var väldigt insatt och sa att har man ett bra separat steg så är det onödigt att lägga mer pengar än max till en 1300RDS...

Har också lånat hem AZ2:an och fann den ungefär lika bra, men den var helt klart biffigare till utseendet. Den klarade sig också mkt bättre utan steg än vad 740 gör/gjorde. I stereoläge (bara försteget)så upplevdes ljudbilden en aning aning mer fokuserad men jag lovar att skillnaden var hårfin därav mitt beslut. Det verkar som dom billigare är mkt mer prisvärda...

Hoppas du är nöjd med svaret!


www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:31:22  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag är nöjd med svaret. Men om jag skulle ha en hembiostärkare som jag skulle använda som dac och även använda till att driva högtalarna skulle jag nog satsa på nån av de bättre modellerna..
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/06 :  00:33:47  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Samma här. Men Yamaha-modellerna får bli ännu bättre om dom ska hinna ikapp mitt Copland! Det är ju alltid kompromisser med bio, tyvärr.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/27 :  12:49:54  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Fasiken vad jag är nöjd med denna kabel fortfarande!

Kanske byta till WBT Nextgen?

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Galactron
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/03/31 :  23:48:04  Show Profile Send Galactron a Private Message
quote:
Kabeln har mkt lågt egenbrus och det känns som snarare tar bort än lägger till


Kommentaren är lustig så till vida att kablar, helt oaktat fabrikat och modell, har ett egenbrus i storleksordningen <100 pV/rt(Hz). Sen undrar jag ju hur du mätt brusnivån. Även en extremt högklassig multimeter i 50 kkr-klassen är många tiopotenser för dålig för att mäta så extremt svaga nivåer.

Out of time
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/04/01 :  11:54:54  Show Profile Send Wizard a Private Message
Jag tror han menar att detaljer blev bättre i ljudbilden och inte att brusegenskaperna i kabelns material är låga.

Wizard
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/02 :  04:33:29  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Vad ska jag säga? Svärtan blev mkt djupare, hördes som flera decibel brus bara försvann och fram kom en finfin ljudbild.

många gånger när man tycker bruset är lägre är det oftast kabeln som inte är så högupplöst men i detta fallet är kabeln verkligen högupplöst utan att brusa. Renare signal?

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/04/02 :  16:51:13  Show Profile Send Woland a Private Message
"men i detta fallet är kabeln verkligen högupplöst utan att brusa. Renare signal?"

???? En kabel kan väl inte brusa.....OjOjOj!

Mvh
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/02 :  20:19:47  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Du verkar sannerligen kunna skriva en bättre recension själv. SÅ GÖR DET DÅ!!!

Tror du jag hittar på? Skit i å läsa då.

Tycker du ska ta och lyssna på den istället för att påstå att jag driver med folk på forumet. Inte för att du sa det men man kunde ju läsa mellan raderna.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2004/04/02 20:20:07
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.76 sekunder. Snitz Forums 2000