HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Transparent Ultra XL singel kabel vs EKK
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2004/03/08 :  15:20:45  Show Profile Send dole a Private Message
Ja nu äntligen har jag haft möjligheten att testa Transparent Ultra HT singelwire mot en 2,5 kvadrat 4 flätad EKK.

Sen när vi ändå höll på testade vi Transparent Reference XLR mot DIY silver kabel XLR. Och Transparent Ultra RCA mot DIY tvinnad silver kabel och Bus kabel för profibus (industri kabel med 0.68 kvadrat/ledare)

Detta i en anläggning bestående av Thule Space 250 slutsteg, Thule försteg, Primare cd och DIY två vägs högtalare bestående av 15 liters lådor i mdf och scanspeak element.

Vi lyssnade Bl.a. på Blue man group, Jazz in the pawnshop, Bluesania mfl

Det som slog mig när vi bytte från EKK till Transparent Ultra var hur mycket luftigare allt blev. Ljudbilden blev mera som den-som-spelar-sitter-här-i-rummet känslan. Det kändes också mer avslappnat. Kort sagt det fanns inget som blev sämre.

Sen fortsatte vi med att byta kabeln mellan för och slutsteg det var den som var XLR så där fick det bli Transparent reference XLR.

Även denna gång upprepade det sig. Det blev samma skillnader igen. Större, bättre, luftigare, mer kontroll bättre och distinktare bas. Just basen var också en klar skillnad på EKK´n och Ultran.

Vi lyssnade på den här kombin ett par timmar sen bytte vi den sista kabel i kedjan den mellan cd och förteg. Från DIY tvinnad silver RCA till DIY bus kabeln det blev bara sämre med ett undantag att basen blev djupare och lite stramare. Så vi bytte tillbaka till DIY silver lät det gå en stund och sen byte vi till Transparent Ultra RCA.

Helt fantastiskt samma skillnad en gång till. Hur mycket bättre går det att få det hela?
Det är nog en bra fråga.

Vi satt och lyssnade på denna combo i ett par timmar igen.
Jag får tillägga att anläggningen på intet sätt lät dåligt från början men det var en signifikant skillnad att stoppa dit det här kablaget.

Avslutningsvis så byte vi allt på en gång !
Bort med alla Transparent kablar och in med EKK´n igen och alla andra DIY signal kablar. Om skillnaderna tidigare hade varit stora så är det ingenting mot vad det blev nu. Jag kan bara säga att man häpnar. Vi har inte gjort några f/e test eller blind tester på det här. Men detta blindtestar jag med hörselproppar vatten i örat och hörsel kåpor.

För egen del tar detta absolut död på att EKK skulle vara någon form av referens kabel. Den får mäta hur bra den vill för den slår aldrig denna Transparent combo.

Nu kan man ju tycka att det är lite magstarkt att ha kablar för styvt hundra lapp i en anläggning för halva priset, men som sagt det fungerade mycket bra.


Mvh dole







--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/08 :  15:52:01  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Man kan aldrig ha för bra kablar...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/03/08 :  16:31:17  Show Profile Send molsson a Private Message
det är därför jag har mit.

No hay banda!!
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/11 :  12:00:09  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Härligt Dole! Nån som gör slag i saken och jämför/testar själv! 1 poäng till dig.

Hur var EKK'n terminerad? Kontakter? Naken rå (sexig) kabel?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2004/03/11 :  17:12:56  Show Profile Send bassman a Private Message
EKK:n är ju bra för sitt pris, några hundringar. Jag är nöjd med mina i alla fall.
Man e ju snål...
En annan snålvariant är flätad CAT5-kabel(enkardelig), som ger ett klart luftigare ljud än EKK. Jag har båda, men föredrar EKK.
SKulle vara intressant att höra Transparentkablarna.

Det låter bättre med helrör på bänken

Edited by - bassman on 2004/03/12 10:04:31
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/03/11 :  19:48:08  Show Profile Send svejk a Private Message
Bra gjort! Har själv EKK i hemmabio racklet där den funkar bra. Men sätter jag den i 2 kanalaren så låter den inte lika bra på långa vägar som mina dubbla Galaxy. Att lura hela hifi världen går att göra 1 gång. Att kablage förespråkare skulle lyckats lura hela hifivärlden i 20-25 år är lika troligt som att jorden är platt!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/03/11 :  20:15:36  Show Profile Send J-son a Private Message
Transparent, go for gold!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/03/11 :  20:30:00  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Kul med jämförelser. Detta är det stående rådet. Köp ingen hypad poppisprodukt bara för att den är poppis och tro inte på mätresultat som beskrivare av välljud. Sans och måtta....

Några som gjort ett eget test och utvärdering fins nu på vår hemsida. (såklart blev resultatet positivt för Transparent eftersom den hamnade där, men det är själva testmodellen son kan rekommenderas, se och lär) Finns under "recensioner" och "Transparent".

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/03/12 :  17:22:34  Show Profile Send Piggen a Private Message
Körde du Profibus kabeln på 12Mbit/s

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/03/13 :  03:53:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
Skönt att höra att du hörde skillnad "dole", då är man förmodligen inte alldeles galen själv heller.

Bravo
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/03/13 :  07:04:41  Show Profile Send Cyber a Private Message
Trevlig och intressant läsning Synd att man inte bor granne med Hifi Consult så man kunde låna och testa i sin egen anläggning
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/03/13 :  08:24:14  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Såg ut som en krok

Den nappar vi på. maila på sladd@hificonsult.se så får du låna de nya Ultra-kablaget, kommer med bussgods.

mvh

sladd

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/03/13 :  12:47:44  Show Profile Send Cyber a Private Message
Ok, kolla e-mailkorgen
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2004/03/13 :  14:08:43  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Dole! Det är "bittert" men sant, Transparent rules! :-) Har precis beställt Transparent Ultra högtalarkablar för att byta ut mina MIT.. Har man väl haft Transparent i sin anläggning går det fan inte att gå tillbaks! Varning utfärdas ;-)

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/03/13 :  14:55:58  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Det kanske vore något, Sladd: Varningstext .....Fast det borde alla hifikomponenter ha.....
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/03/14 :  02:37:00  Show Profile Send HEGE a Private Message
Alltid trevligt när man märker stora förbättringar!

Lite jobbigt att plånboken sätter stopp för välljudet. För inte är det speciellt kul att byta tillbaka till något då man märkt vad en annan produkt kan göra för ens anläggning. I en perfekt värld spelar nog alla på Transparent kablar.

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/04/03 :  23:55:18  Show Profile Send Cyber a Private Message
Ja, några kablar från hifi consult har inte dykt upp än. Har nu enligt anvisning skickat ett mail till, hoppas på bättre tur den här gången

Edited by - Cyber on 2004/04/04 05:51:06
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000