HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 lämplig area på högtalarkabel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/03/16 :  09:34:58  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Hej, tänkte fläta ihop högtalarkablar av individuellt isolerade o,5 mm ledare. Hur mycket area tycker ni man bör ha totalt i en högtalarkabel? Räcker 2,5-3 mm2 eller bör man ha mer?

mvh
micke

Edited by - micke76 on 2004/03/16 10:26:28

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/16 :  10:01:33  Show Profile Send UrSv a Private Message
Beror nog på längden. 2.5-3 räcker dock gott till det mesta IMHO.
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/03/16 :  10:04:57  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
tackar, längden kommer nog att vara ca 2,5 -2,7 meter.

/micke

Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/03/16 :  18:15:20  Show Profile Send Wizard a Private Message
Ju grövre desto bättre...

Wizard
Go to Top of Page

BGO
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/03/16 :  18:49:16  Show Profile Send BGO a Private Message
Den ultimata högtalarkabeln är HÅRT tvinnad järnvägsräls...*lol*

Bygger själv, när det finns tid över!
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/03/17 :  09:35:35  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
järnvägsräls, haha, då skulle ju intermezzokablarna framstå som smidiga.

Tänkte fläta silverkablar, är det bara fördelar med silver eller finns det några nackdelar, har fått för mig att de kan låta lite åt det ljusa hållet (mer diskant), stämmer det?

Blir även mellan och bas bättre med silver eller?

mvh
micke
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/03/17 :  10:31:58  Show Profile Send Lash a Private Message
När jag gick i skolan pratade min el-lärare om att olika frekvenser färdades i olika lager i en kabel, destå högre frekvens destå längre ut. Minns jag fel om det här? Vilka frekvenser gäller det här, inom audio-området eller?
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/03/17 :  10:40:14  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
hej lash, jo det gäller nog inomaudio-området. Man brukar ju tala om den sk skin effekten. Att jag ska fläta ett antal individuellt isolerade ledare som vardera har en diameter på ca o,5 millimeter är just för att undvika skineffekten. Läste någonstans på forumet att man bör hålla sig runt en halv mm för att minimera denna effekt, grövre ledare än så = mer skineffekt. Rätta mig gärna om jag har fel.

Det jag mer undrade var om det blir några större frändringar i hela registret med en silver vs. kopparkabel eller om det mest är i diskantområdet skillnaden hörs?

mvh
micke
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/17 :  11:23:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Skineffekten beror inte på diametern på kabeln, var strömmen färdas beror som sagt var på frekvensen men det sker alltid i ett "skikt", tjockleken på detta skikt har ingenting med diametern att göra.
Om man har en ledare vars diameter är tjockare är skindjupet för den högsta frekvensen så kommer olika frekvenser färdas olika "djupt" ned i ledaren.
Summan av det hela är att för höga frekvenser lönar det sig inte att ha för tjocka ledare, det är därför man istället brukar använda många, tunna, sammantvinnande ledare i en kabel. På så sätt undviker man en del av de här problemet samtigt som serierresistansen hålls nere.

Har för mig att Supra har en rätt bra beskrivning på sin hemsida (www.jenving.se).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000