HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Plopp i högtalarna när jag slår av min gainklon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/03/15 :  06:49:07  Show Profile Send Lash a Private Message
Det ploppar inte när jag slår på den, då är det knäpptyst. Men det ploppar till när jag slår av med strömbrytaren, sedan fortsätter den att spela någon sekund innan den tystnar utan plopp. Vad beror detta på? Är det något med strömbrytaren? Jag har sett att det i vissa apparater sitter en kondensator på strömbrytaren, vad gör en sådan där? Kan det hjälpa mot ploppningar?

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/03/15 :  09:50:15  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Sånt kan hjälpa se dock till bara att använda kondingar godkända för X-bruk. De ska ha S-märke och en drös med andra stämplar.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/03/15 :  10:34:02  Show Profile Send Lash a Private Message
Ok, hur ska de kopplas in? Mellan nollan och fas eller i serie?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/03/15 :  10:43:17  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Först: Får du en transient _precis_ när du släpper upp nätströmbrytaren eller kommer den strax efteråt?

Om du på fråga A svarar NEJ så är detta inte problemet och lösnignen är inte en konding, skadar dock inte att ha den. Hm, svaret är tydligen NEJ. Då har du troligtvis lite problem med att den negativa och positiva spänningen laddar sjunker olika snabbt. Kan tweakas med en bleeder. Du får först mäta hur urladdsförloppet ser ut för att kunna avgöra hur stort detta motstånd bör vara.

Låt mig till sist säga att lösningen på ditt problem kan vara något annat.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/03/15 10:45:25
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/03/15 :  18:25:33  Show Profile Send Lash a Private Message
Jo, ploppet kommer som jag uppfattar det precis när jag släpper uppp knappen och strömmen bryts. Är det en sådan här jag behöver? http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/6583.htm Vilken storlek?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/03/15 :  21:26:51  Show Profile  Visit peranders's Homepage
1-100 nF funkar om du sätter den tvärs över primärlindningen. Man ser också ofta att kondingen ligger över själva knappen. Nackdelen med detta att man inte bryter helt och hållet.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/03/15 21:28:06
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/03/16 :  02:17:12  Show Profile Send Lash a Private Message
Är det så här du menar?

Edited by - Lash on 2004/03/16 02:18:27
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/03/16 :  12:56:44  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Nåt åt det hållet. Ibland harr man även ett R (100 ohm kanske) i serie med konding 2.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/03/17 :  01:37:50  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag provade alternativ 1 med en 0,01uF X2 konding och det hjälpte inte. Är det någon ide med att även krångla och prova alternativ 2?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/03/17 :  10:05:10  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Du kan också testa att ha en varistor tvärs över trafon. 250 V Storlek K14-K20. Det är inte så att din signalkälla plockar upp transienten?

Det går i alla fall att få det tyst. Citat från Keld och mitt och hans Gaincloneprojekt.

"Startup: Music just starts to play clear and no noise , no bumps no nothing. Top score
Powerdown: music plays for second or two then fades a little for half a second then silence no thumps or bumbs. top score."

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/03/17 :  10:25:18  Show Profile Send Lash a Private Message
Hur kollar jag om signalkällan plockar upp transienten? Jag kör med datorn som signallkälla. Vad exakt är det som är fel? Är det knappen eller transformatorn? Vad händer?

Och bortsett från det här problemet så är det ju knäpptyst när jag slår på och när kondingarna laddar ur och det blir tyst, precis som du beskrev.

Edited by - Lash on 2004/03/17 10:27:55
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/03/17 :  11:26:03  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ta bort anslutningen från datorn och kortslut slutstegets ingång och testa om det knäpper.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/03/17 :  11:30:20  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Hm, nu kom jag på det: Är din dator skyddsjordad? Det kan vara ditt problem att den svävar på 110 volt potential via datorn nätfilter. Se till att jorda den om du inte redan har gjort det.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000