HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rumstorlek för stativ resp golvare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2004/03/15 :  18:43:52  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
Finns det nåt minimun-mått för att ha golvare i rummet. Funderar på att byta mina nuvarande golvare till ett par bättre. Men då jag ska börja plugga till hösten, och kommer förmodligen hammna i en "cell", kanske jag ska avvakta och se om stativare lämpar sig bättre.

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/15 :  18:51:19  Show Profile Send henricsson a Private Message
Det är princip ingen skillnad mellan ett par golvare och stativare mer än att golvare tenderar att gräva djupare i basen, har högre känslighet samt högre ljudtrycksförmåga (golvare analogt dyrare). Det beror huvudsakligen på stativares hårda baffelkompensering.
Ljudtrcket avtar med 6dB/meter så har du ett väldigt stort rum krävs en del ljudtryck för att fylla det med tillfredställande hög musik.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/03/15 18:53:58
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/03/15 :  23:13:53  Show Profile Send qsecofr a Private Message
6 db per meter ??? 60 db:s dämpning på 10 meter. Hmmm jag är skeptisk.



Edited by - qsecofr on 2004/03/15 23:14:15
Go to Top of Page

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2004/03/16 :  00:09:31  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
Så på ett rum som mycket väl kan bli 15 m2 spelar det ingen större roll, kanske är av praktiska skäl att föredra stativare.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/16 :  02:06:41  Show Profile Send CC a Private Message
Liten burk = mindre bas (oftast!)
Stor burk = mer bas (eh? Oftast!)

Mycket bas = risk för bummlighet i litet rum o störda grannar!

Sen finns de ju olika storlekar på golvare i stativare... Golvare som e tvåvägare med 6.5 osv...

Finns nog ingen generell sanning då det finns så våldsamt många olika parametrar att ta hänsyn till... Men lite burk är la oftast lättast att hantera? Oavsett rummsstorlek...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/03/16 :  16:27:24  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Spontant skulle jag föreslå att du avvaktar och hör efter hur dina golvare funkar i studentlyan. Stativare tar ju inte direkt mindre plats eftersom man behöver (just det) ett stativ.

Jag bor i en etta och rummet är inte så stort men jag kan inte föreställa mig att ett par stativare skulle ta mindre plats an mina golvstående högtalare om de inte hängdes upp på väggen. Mina gamla stativare har jag däremot hängt på väggen i köket.

EDIT:
Förmodligen får du inte problem med basresonanser med stativare, medan golvare ofta kan bli drabbade pga små rum. Problemen blir dock lindrigare om rummet är oregelbundet och mycket möblerat med tex säng, soffa, stolar, hyllor mm. Bygg gärna en eller några basabsorbenter. Ett utmärkt DYI-projekt!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2004/03/16 16:30:54
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2004/03/16 :  17:40:21  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag bor i studentlya och golvare funkar kanon. Har haft 3 olika med 2x8" bas mellan och diskant, plus testat Linn Ninka och Espek varav den senare funkade kanon den andra sög hårt. Det har snarare varit så att basen inte räckte till i lyssningsposition pga. läckande gipsväggar. Avvakta till hösten med ditt inköp, om du nu inte får ett kanonerbjudande = pengar som du får igen om de inte funkar i studentlyan. Det är snart vår nu, då ska man ändå ut och leka i solen.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/16 :  18:10:16  Show Profile Send MatsT a Private Message
Henricsson skrev nog lite fel i hastigheten, ljudtrycket avtar med 6dB för varje fördubbling av avståndet men rumsbidraget gör att det i praktiken blir något mindre än så.

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/16 :  19:29:26  Show Profile Send henricsson a Private Message
Lite snabb där ja. Tack MatsT.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2004/03/16 :  21:09:35  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
Lutar åt att jag får vänta till hösten, även om jag e väldans sugan redan nu.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000