HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 MC eller MM? F*n va kul med Vinyl!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2004/03/12 :  19:31:20  Show Profile Send bobey a Private Message
Hej,
Jag har precis lånat hem en RIAA för att börja hålla på lite med analoga delen av hifi. Då är frågan denna. Jag har en Technics SL-7 skivspelare men vet itne om den är moving magnet eller moving coil!? Hur listar man ut det genom att titta på den? Jag har ingen manual och det finns inget om den vad jag kan hitta på nätet.

// bobey

Edited by - bobey on 2004/03/13 14:29:33

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2004/03/12 :  20:31:52  Show Profile Send yalpa a Private Message
De flesta billigare spelare har MM-pickupper. Du får helt enkelt koppla in och provlyssna, ha bara en väldigt låg volym så att inte högtalarna skadas, använd eventuellt billiga hörlurar. Jag kan inte tänka mig att riaa-n skadas av fel insignal i någon sekund. Invänta dock fler svar innan du kör på om du är väldigt rädd om din riaa.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/03/12 :  20:49:21  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
bobey: Ha Riian på MM ingången, om det då är en lågnivå MC så lär du inte höra mycket. *S*

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2004/03/12 :  22:51:01  Show Profile Send bobey a Private Message
Hej,
RIAA'n har bara en ingång. Man får sätta via DIP-switchar om det är MC eller MM. Sen finns det nog en massa annat man kan sätta också för det är en hel del switchar. Hur som helst får jag hjälp med switcharna av butiken jag lånat RIAA'n av vilket är schyst då jag glömde låna med manualen.

Jag trodde att RIAA'n redan var inställd när jag fick den då vi pratat lite om just att använda den mot min skivspelare och testade att köra en skiva en kort stund direkt när jag kom hem men ljudet lät dåvt med ett sorts bakgrundsbrum samt att det distade svagt ibland. Antar att det är fel inställning då. Hoppas att inget har tagit skada nu bara :(. Jag vet i vilket fall att högtalarna inte gjort det då jag lyssnat på dem en bra tag nu efter utan att det låter sämre/annorlunda än normalt. Får se imorgon när jag prata med butiken och ställt in den rätt om det låter bättre (hoppas f*n det för nu låter det för taskigt ).

// bobey

Edited by - bobey on 2004/03/12 22:52:12
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/13 :  00:29:44  Show Profile Send MartinH a Private Message
Vilken RIIA har du lånat ???
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/03/13 :  01:09:22  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Och framför allt,vad heter pickupen??
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2004/03/13 :  09:55:39  Show Profile Send bobey a Private Message
@MartinH: Tja. Jag har lånat en dynvector P75. Föresten en sak helt OT. Du och Kent får ta och komma och lyssna nu när allt lirar som det ska. Få ta och planera in en kväll. Sen en till sak angående det jag ringde om förra veckan har löst sig av sig själv!? Fick stå av ett par timmar och sen var det no probs. Har dock ännu inte fått svar från tillverkarn.

@bostrowskij: Det är en Audio Technica SLT88E. Jag är nog 99% säker nu att det är en MM.

Tack alla för hjälpen.

// bobey
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/13 :  14:06:25  Show Profile Send MartinH a Private Message
bobey: Jättegärna, vi kommer gärna och lyssnar och tittar, ska ta lite bilder på dina grejer och skicka över till Kanada och kanske en och annan tidning ?!?!

Ja vi får väll hoppas att det bara var en engångs företelse med din dvd, men jag ska ringa över på måndag och prata med dom så får vi se vad dom säger.... Men det viktigaste är att det funkar iof....

/Martin
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2004/03/13 :  14:44:01  Show Profile Send bobey a Private Message
Fy f*n vad vinyl är bra!!! Har just fått igång vinylen med RIAA'n och det låter kanon!!! Hadde lite problem först med att den var felinställd och sedan att det brusade något fruktansvärt i diskanten men allt annat lät ok. Viste inte riktigt vad det berodde på men skruvade isär den gammla Technicsen i sina minsta beståndsdelar och drog ur och satte tillbaka alla sladdar så att ingen satt glappt. Sedan rengjorde jag den. Tror dock inte att det var detta som löste problemet utan snarare att förut satt skivspelaren inkopplad på samma skarvdosa som all annan elektronik, som i sin tur är kopplad till en UPS. Eftersom vinylen inte har en jordad kontakt så satte jag en en meters skarv från ojordad till jordad kontakt. Hur som helst kopplade jag bort denna skarv och kopplade in vinylen i en annan ojordad dosa som satt direkt i väggen och inte i UPS'en och då försvann diskantbruset helt.

Det låter ju helt underbart! Jag har inga riktigt bra skivor som de de har på vinylbutiken men det låter uber bra med vanliga vinylskivor som jag hittat bland föräldrarnas samling samt som jag fått av polarn. Även de sämsta skivorna jag lyssnat på hitintills låter som en ok CD. De bättre låter klart som mina bästa CD (Patricia Barber, Stacey Kent etc.). Den mest markanta skillnaden är ljudet av t.ex. cymbaler som låter mer metalliska (eller riktiga) samt att det är större skillnad mellan de lunga partierna i låtar och delarna med mer drag i. Alltså mer dynamiskt. Hur kul som helst. Nu vet jag vad jag gör resten av helgen.

Det roligaste är dock att jag kör på en 80tals lowend vinylspelare (i.o.f.s. ny 600 kronors nål). Jag tror nog RIAA'n jag lånat är den magiska delen i denna kombo fast i.o.f.s. så har jag inget att gemföra med då jag inte hört någon annan RIAA på mitt system (eller knappt ö.h.t.). Näh nu ska det lyssnas. Ha en bra lördag!

// bobey
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/13 :  17:48:39  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Dynavector P-75!!!

Får bara hålla med dig om att den är kanon! Tar lite tid att spela in dock och ganska pilligt att fixa med olika jumpers innan man får ordning på inställningarna, men sen WOW! Min Thorens TD 145 mk2 var inte heller världens dyraste spelare på sin tid och pickupen kostade väl 795 spänn 91, men jag tycker inte cd har en chans! Har ju ändå en ”Reference Tjoeb” som är en mycket bra spelare... Du lär ha en garanterat trevlig helg bobey!

Sebastian

Ps: Har någon mer än jag en pickup med "Moving Flux"? Min är av märket är Glanz och är som sagt från 90-talet. Enligt konstruktören ska denna princip förena det bästa från både MC och MM och ha mycket bra frekvensgång! Men vad har hänt med denna uppfinning? Fins det några pickuper idag som bygger på MF-principen?

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/03/13 17:50:06
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/03/13 :  21:58:58  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
SebastianG , Apropos Glanz Moving Flux : Jag vet inte exakt hur Glanzpickuperna är byggda , men Ortofons gamla VMS-serie ( Variable Magnetic Shunt ) har en konstruktion med en ringformad magnet vid nålarmens pivotpunkt, och den rörliga bakre delen gjord ett magnetiskt material. Har för mig att också dagens Ortofon OM-serie har "ärvt" principen, men jag kan ha fel där.
Namnet "Moving Flux" antyder att det skulle kunna vara någon liknande konstruktion.
Go to Top of Page

The Idiot
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/03/16 :  22:05:40  Show Profile Send The Idiot a Private Message
Om du kan byta nål är det med största säkerhet en moving magnet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000