Author |
Topic |
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2004/03/15 : 13:14:52
|
Jo, jag upplever två saker som stör ganska ofta. 1. Diskanten är klart vass, jag är känslig för sånt, men s, ch sch ljud låter inte bra, får en rejält vass sibilans. Vill musik börjar låta "hårt" i diskanten även vid moderata nivåer. Någon annan som upplever samma sak? Detta hörs ofta på välinspelad musik med. Hör det i mina två separata system, det är dock mer utpräglat på det ena.
2. Rymdklang/processning av rösten. Det är vanligt på "gles" musik typ Jazz, blues, välinspelad med. Dina Krall är ett exempel..Kommer inte ihåg vad plattan heter, men den är klart välinspelad men, hon har rejäl rymdklang på rösten, medans instrumenten låter "naturliga", det gör att man blir lite förvirrad, det låter lite konstigt tycker jag. Får inget grepp om "ljudbilden".
Så, det här är två saker jag ofta upplever. Någon annan med samma typ av erfarenhet? Är det CD som medium som skapar problem 1 eller är det mina öron? Problem 2 kanske jag är ensam om att uppleva som ett problem. Kommentarer och erfarenheter är ytterst välkommna. |
Edited by - Claes_Ireland on 2004/03/15 13:43:05 |
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2004/03/15 : 15:43:08
|
Jag tycker att det är irriterande när olika instrument i samma låt är inspelade olika. Närmickat/distans, lite/mycket reverb etc etc. Eller när det skiljer låt till låt. De har inte lyckats bestämma sig alls om de skall ha blå eller gula strumpor så då gör vi både , samtidigt.
Annars är nog mina två hatobjekt trumljud och bas (dvs att det inte brukar finnas någon). Jag köpte senast en Natalia Merchant skiva och den var som vanligt mycket bra inspelad utom - just det - trummorna. Han spelar på ...hmm det låter som mjölpåsar och trä(!!!)cymbaler. Absolut inte metall i alla fall. Har alla i studion haft vaxpropp? kan man undra.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2004/03/15 : 16:03:16
|
Mmm, det där med närmickat och inte är vanligt inom klassisk musik. "solisten" är närmickad, man hör flåsande och annat, medans andra delar är "distans"mickat. |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2004/03/15 : 21:53:26
|
Jag tror också att närmickningen är boven bakom många hårda s- och sje-ljud och liknande. Är det väldigt påtagligt på väldigt många inspelningar kan man ju också börja misstänka att något är fel med anläggningen eller rummet. CD-mediet som sådant är nog garanterat oskyldigt.
Det här med orealistisk rumsklang är jag inte så känslig för, bortsett från för kort efterklang (heldött) vilket jag inte gillar. Det var väldigt populärt för några år sedan med kruttorra inspelningar men jag måste säga att jag i så fall föredrar en 60-talsinspelning med tonvis av plåteko, även om det inte låter särskilt realistiskt. |
|
|
Stereo Audio
Member
674 Posts |
Posted - 2004/03/15 : 22:11:23
|
Jag tycker om när röster och annat ligger i ett stort svart ingenting och efterklang är obefintlig, det är ju kul och höra bara rösten och instrumenten! Men det beror ju på humöret osv... i syntmusik brukar det ju glatt blandas "fet-eko" med kompakta toner. Det kan också vara kul att lyssna på!
Vad gäller dessa S-ljud så är det nog som sagt att man micat på nära avstånd. Nu vet jag att man på vissa skivor använder "equalizer" på rösten för att göra den "perfekt". Nu vet jag inte om det är vanligt vid jazz och akustiska inspelningar. Skulle inte tro det, det skulle i alla fall inte kunna kallas för naturtroget ljud i såna fall. Det är vad jag tror! |
Stereo Audio |
|
|
Rutger
Member
135 Posts |
Posted - 2004/03/16 : 05:19:16
|
Claes: Eftersom du hör dessa diskantrelaterade tråkigheter på så många skivor, så tycker jag att du ska prova en grabbnäve på någon annans anläggning. Bra CD-ljud är ingen omöjlighet längre.
Utan att vara ofin så måste jag väl påminna om att just hårdhet i övre registren och diverse onaturliga vassheter ("elektroniska biklanger") är ju vad vi alla ständigt får jobba med i vår strävan mot ett bra ljud. Ofta är det sånt här som skiljer den vältrimmade och vältweakade anläggningen från den där det fortfarande är en lång väg att gå...
Så: Låter i mina öron som att det är viktigt att du å det snaraste lyssnar i en annan miljö. Kan vara en början på att isolera problemet. En kompis fick inte Kempffs Beethovenbox (analogt i o f sig) att låta bra på sin fina Linn så han provade hemma hos mig. Hakan föll, för nu var disten i vissa passager borta och det klingade så rent. Själv släppte jag en tung Collector's Item till en samlarräv (var det Bruckner 8 med Mravinsky på en ljusblå Aprelevsky zavod), eftersom denna gamla mono ändå lät rävlort på min anläggning. Men hemma hos honom lät den suveränt, med precis det rätta Bruckner-soundet också. Då var det för sent och jag lärde mig en läxa: Tro aldrig att du fattat vad som egentligen döljer sig på en skiva.
Apropå närtagna skivor så har jag massor av den sorten, bl a för att jag samlar kammarmusik. Men skrikigheter har alltid försvunnit allteftersom jag förbättrat eller förändrat anläggningen. |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2004/03/17 : 10:11:33
|
Tack Rutger det här var intressant. mvh Poppen |
|
|
|
Topic |
|
|
|