HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Två saker på inspelningar som irriterar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/03/15 :  13:14:52  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo, jag upplever två saker som stör ganska ofta.
1. Diskanten är klart vass, jag är känslig för sånt, men s, ch sch ljud låter inte bra, får en rejält vass sibilans. Vill musik börjar låta "hårt" i diskanten även vid moderata nivåer. Någon annan som upplever samma sak? Detta hörs ofta på välinspelad musik med.
Hör det i mina två separata system, det är dock mer utpräglat på det ena.

2. Rymdklang/processning av rösten. Det är vanligt på "gles" musik typ Jazz, blues, välinspelad med. Dina Krall är ett exempel..Kommer inte ihåg vad plattan heter, men den är klart välinspelad men, hon har rejäl rymdklang på rösten, medans instrumenten låter "naturliga", det gör att man blir lite förvirrad, det låter lite konstigt tycker jag. Får inget grepp om "ljudbilden".

Så, det här är två saker jag ofta upplever. Någon annan med samma typ av erfarenhet? Är det CD som medium som skapar problem 1 eller är det mina öron? Problem 2 kanske jag är ensam om att uppleva som ett problem. Kommentarer och erfarenheter är ytterst välkommna.

Edited by - Claes_Ireland on 2004/03/15 13:43:05

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/03/15 :  15:43:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tycker att det är irriterande när olika instrument i samma låt är inspelade olika. Närmickat/distans, lite/mycket reverb etc etc. Eller när det skiljer låt till låt. De har inte lyckats bestämma sig alls om de skall ha blå eller gula strumpor så då gör vi både , samtidigt.

Annars är nog mina två hatobjekt trumljud och bas (dvs att det inte brukar finnas någon). Jag köpte senast en Natalia Merchant skiva och den var som vanligt mycket bra inspelad utom - just det - trummorna. Han spelar på ...hmm det låter som mjölpåsar och trä(!!!)cymbaler. Absolut inte metall i alla fall. Har alla i studion haft vaxpropp? kan man undra.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/03/15 :  16:03:16  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Mmm, det där med närmickat och inte är vanligt inom klassisk musik. "solisten" är närmickad, man hör flåsande och annat, medans andra delar är "distans"mickat.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/03/15 :  21:53:26  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag tror också att närmickningen är boven bakom många hårda s- och sje-ljud och liknande. Är det väldigt påtagligt på väldigt många inspelningar kan man ju också börja misstänka att något är fel med anläggningen eller rummet. CD-mediet som sådant är nog garanterat oskyldigt.

Det här med orealistisk rumsklang är jag inte så känslig för, bortsett från för kort efterklang (heldött) vilket jag inte gillar. Det var väldigt populärt för några år sedan med kruttorra inspelningar men jag måste säga att jag i så fall föredrar en 60-talsinspelning med tonvis av plåteko, även om det inte låter särskilt realistiskt.
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/03/15 :  22:11:23  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Jag tycker om när röster och annat ligger i ett stort svart ingenting och efterklang är obefintlig, det är ju kul och höra bara rösten och instrumenten! Men det beror ju på humöret osv... i syntmusik brukar det ju glatt blandas "fet-eko" med kompakta toner. Det kan också vara kul att lyssna på!

Vad gäller dessa S-ljud så är det nog som sagt att man micat på nära avstånd. Nu vet jag att man på vissa skivor använder "equalizer" på rösten för att göra den "perfekt". Nu vet jag inte om det är vanligt vid jazz och akustiska inspelningar. Skulle inte tro det, det skulle i alla fall inte kunna kallas för naturtroget ljud i såna fall. Det är vad jag tror!

Stereo Audio
Go to Top of Page

Rutger
Member

135 Posts

Posted - 2004/03/16 :  05:19:16  Show Profile Send Rutger a Private Message
Claes: Eftersom du hör dessa diskantrelaterade tråkigheter på
så många skivor, så tycker jag att du ska prova en grabbnäve
på någon annans anläggning. Bra CD-ljud är ingen omöjlighet längre.

Utan att vara ofin så måste jag väl påminna om att just
hårdhet i övre registren och diverse onaturliga vassheter
("elektroniska biklanger") är ju vad vi alla ständigt
får jobba med i vår strävan mot ett bra ljud. Ofta är det
sånt här som skiljer den vältrimmade och vältweakade
anläggningen från den där det fortfarande är en lång väg
att gå...

Så: Låter i mina öron som att det är viktigt att du
å det snaraste lyssnar i en annan miljö. Kan vara en
början på att isolera problemet. En kompis fick inte
Kempffs Beethovenbox (analogt i o f sig) att låta bra
på sin fina Linn så han provade hemma hos mig.
Hakan föll, för nu var disten i vissa passager borta
och det klingade så rent. Själv släppte jag en tung
Collector's Item till en samlarräv (var det Bruckner 8
med Mravinsky på en ljusblå Aprelevsky zavod), eftersom
denna gamla mono ändå lät rävlort på min anläggning.
Men hemma hos honom lät den suveränt, med precis det
rätta Bruckner-soundet också. Då var det för sent och jag
lärde mig en läxa: Tro aldrig att du fattat vad som egentligen
döljer sig på en skiva.

Apropå närtagna skivor så har jag massor av den sorten,
bl a för att jag samlar kammarmusik. Men skrikigheter
har alltid försvunnit allteftersom jag förbättrat eller
förändrat anläggningen.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2004/03/17 :  10:11:33  Show Profile Send poppen a Private Message
Tack Rutger det här var intressant.
mvh
Poppen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000