HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenheter av Creek?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/14 :  11:56:05  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Har snokat lite i arkiven eftersom jag blivit nyfiken på rubricerade fabrikat. Har någon erfarenhet av deras integrerade förstärkare? Tänker f.f.a. på lite äldre modeller som 4240 och 4330.

MVH

Erik Andersson for president!

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/03/15 :  02:18:10  Show Profile Send audiojan a Private Message
Creek 4240 var en av de första "Hi-Fi uppleversena" för mej. Lät helt enkelt som musik! Med rätt högtalare och källa så står den sej fortfarande bra idag. Kom dock ihåg att Mike Creek inte tyckte sej kunna bygga en tillräckligt transparent aktive förstegsdel, så den är passiv i 4240, därav behovet av matchning till t.ex. en cd med inte alltför låg utgångsström och impedans. Högtalarna skall helst vara lätt rätta att driva, dock inte direkt i behov av horn....

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/03/15 :  10:48:47  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Har endast erfarenhet utav deras passiva försteg OBH 10 om det kan vara till nytta?
Låter i vilket fall som helst i princip ingenting från detta försteg (i positiv bemärkelse ;))

Får dock se upp med låga ingångsimpedanser på försteg (jag har kört en 2 kOhms last) då spänningsnivån kanske sjunker lite väl mycket. Långa kablar är väl inte heller att föredra... :)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/15 :  14:06:59  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Tack för svaren pajkar!

Jo jag har spanat lite på Creek mest på skoj bara. Det kanske vore något till ett tredjesystem . Jag inbillar mig att Creek har en hel del gemensamt med t.ex. Rega, och det vore klart intressant att veta hur Creeks gamla modeller står sig gentemot Elex, Mira och Elicit från Rega.

Synd att Creek inte är representerade i Sverige nu (om jag fattat saken rätt). Tror att Creek skulle passa bra in hos t.ex. Hifi Art, eller vad säger MartinH?

MVH

PS. Audiojan, kan du ge några riktvärden på utimpedans från cd:n? DS.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/03/15 :  15:05:53  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Mr. Ekan: Finns dock att få tag på i Norge genom TAA Import (www.taaimport.no)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/03/20 :  13:22:02  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Jag använder hörlurs steget, en god kamrat när man är ute och reser.
pris prestanda på creek är sådant att det blir svårt att säga nåt negativt, bra grejer
det finns bättre men till helt andra pengar.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000