HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 AKUT felsökningshjälp för nätstörning / brum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/03/14 :  09:29:39  Show Profile Send goldfish a Private Message
Har kopplat upp allt igen efter ombyggnation i rummet.

Nu få jag rejält med störsignaler ut i högtalarna.
Jag har JPC2,5 ifrån elcentralen till HiFi/Bio-väggen, därefter så är det JPC 2,5 nätkablar till all elektronik förutom det aktiva delningsfiltret som har en trafo.

Jag har under ombyggnationen fått JPC´n inkopplad i elcentralen, den låg tidigare med en stickpropp som kopplade i ett jordat uttag som finns i tvättstugan där även elcentralen finns.

Har även provat att "fasvända" alla kablar i elektroniken.
Har provat flera olika signalkablar.

Men jag tror att det är ett rent "nätfel", det har ingen betydelse om försteget är på eller av, brummet kommer då slutstegen slås på.
Brummet följer inte volymen heller utan ligger på konstant nivå, väldigt högt ljud.

I elcentralen så är kabeln intallerad med skärmen tillsammans med jorden och i eluttaget är ingen skärm ansluten.

Skall jag prova att inte ansluta någon jord överhuvudtaget i den änden som är i HiFi-väggen ?

Kom med tips och råd, så jag kan få ordning på det här.
Problemet fanns ju inte där innan jag kopplade ner allt och byggde om.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/14 :  10:06:37  Show Profile Send CC a Private Message
Börja med att testa o koppla bort jord, först vid stutsteget ev. även vid skåpet, så att du vet om det är jordrelaterat (vilket det förmodligen är).
Har du testat med slutsteget utan att några signalkablar anslutna? Det måste du för att se så du inte fått en jordslinga där fler apparater är direkt anlutna till jord istället för att gå via dit slutsteg....
Kvarstår brummandet med endast slutsteg o högttalare inkopplade? Försvinner det om jordledaren kopplas bort i nätkabeln?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/03/14 :  10:16:55  Show Profile Send goldfish a Private Message
Störning ligger kvar om jag tar bort signalkablarna.
Testade på det stora slutsteget Rotel RB-1090. endast högtalarkablar inkopplade. Det andra slutsteget Rotel RMB-1095 brummar ju än j*vligare.

Skall fortsätta under dagen med att koppla ur jorden i nätkablarna, kan jag fortsätta att ha jord + skärm i elcentralen och koppla bort jorden i eluttaget ?

Fortsättning följer...

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/03/14 :  11:30:19  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Precis samma problem inträffade för mig när jag köpte för-/slutstegscombo för en dryg månad sedan

Provlyssnade innan köpet och då lät allt skitbra, men när jag kom hem och kopplade in finns ett svagt men hörbart brus i högtalarna direkt jag slår på slutsteget. Oavsett om signalkablarna är in-/urkopplade eller försteget på-/avslaget så brusar det. Dock är det så svagt att det inte hörs från lyssningsposition om det inte är knäpptyst och man verkligen anstränger sig, men lite störande är det ju ändå.

Men då jag bor i korridor med 12 rum och två spisar är det väl bara att bita i det sura äpplet och försöka att inte störa sig på det, tyvärr har jag varken kunskap eller möjlighet att börja fippla med det elektriska

..om det nu inte finns någon annan möjlig lösning?
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/03/14 :  12:21:35  Show Profile Send goldfish a Private Message
Det börjar att arta sig nu
Ha kopplat ur jorden i vägguttaget vid HiFi/Bio-väggen.

Då är det till 90% borta från RB-1090.
Samt 98% borta från RMB-1095.

Procentsatserna är givetvis hypotetiska

Nu skall jag prova att koppla ur jorden i apparatkontakterna och se om jag kan nå 100%.

Bör jag byta vägguttaget till ett ojordat ?
Eller det kanske inte har någon betydelse när inte jorden är ansluten.
Kommer nu skärmen ha någon som helst betydelse då den alltid är ansuten ihop med jorden som endast är ansluten på utgående ledning från elcentralen ?

Fortsätt med tips och funderingar, för det kan säkert hjälpa många.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/14 :  12:38:50  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Bör jag byta vägguttaget till ett ojordat ?
Eller det kanske inte har någon betydelse när inte jorden är ansluten.
Kommer nu skärmen ha någon som helst betydelse då den alltid är ansuten ihop med jorden som endast är ansluten på utgående ledning från elcentralen ?


Kul att det börjar lösa sig.
De största problemen nu börjar röra el-föreskrifterna. Alla uttag i smma rum måste vara jordade om ett av dem är det, och tvärt om om det är ojordat. Vad jag förstår så är ditt lyssningsrum ganska stort, och inte direkt smidigt att byta alla uttag till ojordat bara för att du vill ha det så vid stereon. jordat är att föredra i allmänhet. Ett jordat uttag måste ha jorden ansluten för att få användas.
Allt detta är bara lagtext, är du bara medveten om det hela själv så spelar det ingen roll om du har ett jordat uttag utan jord eller ett ojordat uttag i ett jordat rum. I lag och funktion är det samma sak.
Skärmen runt kabeln har en viss betydelse för att störningar inte ska ta sig in i kabeln, även om den bara är ansluten i proppskåpet.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/03/14 :  14:24:10  Show Profile Send goldfish a Private Message
Bubben du har alldeles rätt, men vi har fått göra om mycket el i huset sedan vi köpte det för ca. 10 år sedan.

Gubben som byggde/renoverade/ägde huset på 70-talet var just elektriker till yrket. De elektriker jag haft hem för att åtgärda hans installationer och kabeldragningar har blivit mörkrädda.

Kortfattat kan man säga att han tagit vad han haft och det har blivit därefter också, men jag har med god hjälp av vänner fått ordning på det.

Ordspråket "Skomakarens barn går i de sämsta skorna" gäller väl till en viss del även elektriker

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/14 :  17:26:15  Show Profile Send Bubben a Private Message
Inte bara "till viss del"...
Mer regel än undantag

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/14 :  21:38:29  Show Profile Send CC a Private Message
Tycker du ska kolla med någon kunnig (elektriker?) som kan se över din dedikerade hifinätkabel som du har dragen mellan skåp o hifi! I o med att du testat med två olika steg så ligger kanppast problemet där. Du har även testat med att endast använda slutsteg o högtalare kopplade o hör då krafigt brum = Du verkar uppenbart ha problem med din dragna nätkabel och dess jordanslutning! Så du bör nog få ditt elskåp o kabel uppmätt o försöka finna problemet... Felkopplad el ska man INTE igonera!

Lycka till goldfish!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/03/20 :  13:37:43  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Håller med CC, Det måste blivit fel nånstans, var försicktig med det elektriska,
Btw vad säger försäkringsbolaget är dessa kablar godkända för fast installation.
Är installationen utförd/godkänd av behörig ? brinner kåken ner pga elfel blir du antagligen helt ignorerad av försäkringsbolaget.

Mvh
Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000