HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lönande med separat RIAA steg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Manticore
Member

99 Posts

Posted - 2004/03/16 :  13:40:02  Show Profile Send Manticore a Private Message
Är det någon jättestor förbättring om man bygger/köper ett separat RIAA steg och kopplar till en medelförstärkare som tex HK670? Vinner man stort i ljud på att inte använda RIAA'n i förstärkaren?

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/16 :  13:50:29  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Riaa't är en känslig och delikat liten manick. Förstärka en signal 1000 gånger är ingen lätt uppgift att utföra!

Signalen in till Riaa't är extremt småsignalig vilket gör den otroligt känslig för störningar i form av brus, svajig nätdel och allmänt instrålande elände...

Jag anser helt klart att det är lönt att testa detta, tros kanske en relativt enkel anläggning i övrigt.

Själv har jag erfarenhet av Vincent's 1000kr's riaa, Holfi's 3000kr's riaa samt nu Audio Reserach's inbyggda rör-riaa i försteget SP-16. Det är stor skillnad dessa riaa'n emellan, de spänner från 1000kr till 6000kr.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/03/16 :  14:00:47  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ingen egen erfarhet av just RIAA steg, men, man separar för och slutsteg för att skilja på "stora" och "små" signaler.
Då är ändå förstegets nivåer i storlkesordningen en halv till en volt säg. Ett riaa försteg jobbar väl med 10 mV eller så. Det borde ju vara ännu större skäl att separera ut det. Hoppas du förstår vad jag menar.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/16 :  14:26:51  Show Profile Send MartinH a Private Message
Rör man sig i förstärkare i 5000:- regionen så är nog RIAA stegen inte mycket att ens tänka på om man vill ha ut nått spännande... En vettig RIAA för en 1000-2000:- kan göra stor skillnad.

/M
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2004/03/16 :  16:07:53  Show Profile Send lbstr a Private Message
Enligt min erfarenhet är detta helt klart värt att testa.
Som vanligt beror det på vilken utrustning man har i övrigt.
Bytte själv från en integrerad med inbyggt RIAA till ett försteg utan.
Jämförde det inbyggda RIAAt med en Vincent PHO111, och visst var det skillnad. Främst i upplösning. Känner inte till din föstärkare men anser att det helt klart kan vara värt en test.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/03/16 :  16:10:03  Show Profile Send Larsho a Private Message
MartinH

Det finns faktiskt undantag, tex Cyrus 3 som har
ett mkt bra RIIA steg, och denna förstärkare kan man
köpa för 2.500 - 3.000 kr

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/03/16 :  17:08:58  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Manticore,

kontakta oss direkt eller Hi End of Sweden (om du bor i Stockholm) så får du prova nya RIAA steget P-75 från Dynavector.

Du kommer garanterat att höra skillnad.


mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Manticore
Member

99 Posts

Posted - 2004/03/16 :  17:35:01  Show Profile Send Manticore a Private Message
Tack för alla svar, får nog bli till att testa ett RIAA steg då!
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/03/20 :  13:17:36  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Måste instämma i kören, av marknads skäl är den inbyggda RIIA'n inte värd mycket 20 spänn kanske
annars skulle ju produkten bli för dyr. CD /DVD är ju primär signall källa för de flesta.
RIIAN finns som bakåt kompatibilitet ? Allmogen har ju sin plast skivspelare från 1982 med samma pu som för 20år sedan etc etc...
För övrigt faktiskt en bra ide, jag har slutat med vinyl, jag vill inte pröjsa för ett suberbt riia steg jag inte behöver. Alla vinner, den som kör vinyl seriöst köper sig en RIIA vi andra behöver ingen.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000