HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lita på mätdata?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sebastian
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/03/13 :  14:12:22  Show Profile Send Sebastian a Private Message
Vilka mätdata ska man egentligen lita på? Fabrikörens eller oberoende? Det gäller peerless 850490 i mitt fall. Den är testad av SSS, men det blir lite besvikelse i WinISD när man använder deras data. Inte så konstigt att fabrikören putsar siffrorna lite, men detta känns som en ganska stor skillnad.

Jodånämensåatt...

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/13 :  14:39:24  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vilka data jämför du? Fabrikatenternas data är ju inte uppmätta med elmenten monterade i vanliga högtalare så det går ju inte att jämföra med de data du får på den slutgiltiga högtalaren.
Eller hur menar du?

Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/03/13 :  15:21:45  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Man ska bara lita på sina egna mätdata.
För det finns nog alltid en spridning mellan olika tillverknings batcher. Värdena kan ändras ganska kraftigt mellan batcherna, men ligger nära varandra i en och samma batch. Nu är uppmätta värden inte alltid till det sämre (lite beroende på vad man önskar). Jag har mätt upp ett par Peerless HDS 134 med avsevärt lägre resonansfrekvens än specat t.ex. men mänga gånger blir man besviken över att datat ligger lite väl långt från spec.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Sebastian
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/03/13 :  15:36:09  Show Profile Send Sebastian a Private Message
På peerless datablad finns data både i free air och baffled. Betyder Baffled att elementen sitter i en låda eller? Men SSS datan är annorlunda från båda dessa. Om olika batcher skiljer sig, ska man då gå på tillverkarnas data kanske?

Mäta själv vore ju naturligtvis fint, men är inte det ganska komplicerat? Och ska det verkligen behövas? Jag har hört att även om T/H-parametrarna skiljer sig så presterar element av samma modell mer likartat än vad man kan tro. (konstigt nog)

Jodånämensåatt...
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/03/13 :  18:36:52  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Mäta själv är inte så komplicerat, om man har ljudkort och ngn mjukvara för detta.
Delningfiltret är alltsom oftast mycket mer komplicerat att få till.
Nåja åter till ursprungsfrågan; jag skulle ta tillverkardatat i första hand.
Min erfarenhet är oxå att de med avvikande T/S kan prestera någorlunda lika i en annorlunda lådvolym, vilket innebär att man kan finavstämma högtalaren genom att variera mängden dämpmaterial i låddan. Men bäst är att ha rätt data till att börja med förståss.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Sebastian
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/03/13 :  20:27:10  Show Profile Send Sebastian a Private Message
Tack för det tipset, det var ju vad man ville höra liksom :) mäta själv får bli en annan gång, nånstans får man dra en gräns, ellerhur...

Jodånämensåatt...
Go to Top of Page

Sebastian
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/03/13 :  20:27:11  Show Profile Send Sebastian a Private Message
Tack för det tipset, det var ju vad man ville höra liksom :) mäta själv får bli en annan gång, nånstans får man dra en gräns, ellerhur...

Jodånämensåatt...
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/03/14 :  01:32:06  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag har för mig att det finns flera mätningar på just detta i Loud speaker design cookbook.
Där man jämför kurvorna på samma element o olika lådor, väldigt små skillnader...

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000