Author |
Topic  |
|
jonasz
Member

2543 Posts |
Posted - 2004/03/12 : 00:17:47
|
Hejsan! Tänkte lägga in lite bilder från mitt monitorbygge. Dessa är gjorda av 44 mm (2*22mm) MDF och är på ca 6 liter nettovolym. Bara baffeln är 22 mm för att inte hindra baselementets utluftning bakåt i lådan. Endast lådorna väger 10 kg per sida. Elementen är Seas Excel 5 tummare och de (i Sverige) inte så kända danska Hiquphon OW1-diskanterna. Dessa är vad jag förstår en vidareutveckling av SS 8513 som bl a sitter i Proac 2.5. Hiquphon har ett mycket gott rykte utomlands och anses som en av de bästa softdomerna tillsammans med SS Revelator och Seas Millennium. De levereras i matchade par och individuella kurvor för frekvensgång och impedans medföljer personligen signerade av Oscar Wroending.
Dessa högtalare skulle i en ideal värld varit med på mötet i Kristinehamn men jag hann tyvärr inte klart i tid...
Div osorterade bilder bilder från bygget:
Tomlådor

Urholkning för diskanten:

Lite snygg grå färg ska de va :

Diskantfilter:

Bas/mellanfilter:

Filtren på plats i lådan:

Ett litet fint häfte signerat av konstruktören följer ju självklart med alla OW1'or vid leverans:
Mätkurva på den ena diskanten:

OW1'an inifrån! :

Så blev de:

En bild till:

Och en sista:

Glömde tyvärr att ta några vettiga bilder av W15 men här kommer ett par bilder jag knäppte tidigare när andra planer fanns:

|
You'll Never Walk Alone... |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2004/03/12 : 00:42:20
|
Ser väldigt trevligt ut Hur låter det? |
 |
|
Mcz
Member

849 Posts |
Posted - 2004/03/12 : 09:08:23
|
Ser mycket trevliga ut! Är de sprutlackade? Och viktigast av allt, låter de lika bra som de ser ut? 
MVH Martin
|
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
 |
|
Mr Ekan
Member

825 Posts |
Posted - 2004/03/12 : 09:16:24
|
Betyg 5 på det där. |
Erik Andersson for president! |
 |
|
jonasz
Member

2543 Posts |
Posted - 2004/03/12 : 10:38:30
|
Tackar tackar!
De är rollade vilket syns i verkligheten men kanske inte på bilderna. Har bara spelat lite på dem än så länge, dessutom på tveksam elektronik, men de har ett väldigt mjukt detaljerat ljud. Ska släpa med dem hem till en kompis till helgen och lyssna på dem kopplat till ett Rotel 1090. Då blir det även subbar , för det behöver de, i alla fall i större rum.
Själva konstruktionen av filtret är gjord av Rick Craig, vilken kanske ni som hänger på Madisounds forum känner till. Han har ett gott rykte och efter att ha hört dessa har jag inget att invända mot det. 
mvh |
 |
|
Mcz
Member

849 Posts |
Posted - 2004/03/12 : 10:53:56
|
Diskanterna verkar intressanta, hur mycket kostar dom? Och beställde du direkt från Hiquphon?
MVH Martin
PS. Man kan bara ana att de är rollade, med skumgummiroller skulle jag tro. DS
|
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
Edited by - Mcz on 2004/03/12 10:55:17 |
 |
|
Audio Nicke
Member

306 Posts |
Posted - 2004/03/12 : 10:54:22
|
Villka små läcker bitar Den där diskanten verkar vara najs har du mer info om dem typ var man kan köpa dem en hemsida med info etc. Om du vet nån konstruktion som kör dessa (förutom dina underverk )
Vill gärna höra mer lyssnings intryck 
/N |
Stavar som en kratta bara så ni vet;-)) /Nicke |
 |
|
CarrotMan
Member

198 Posts |
|
Mcz
Member

849 Posts |
Posted - 2004/03/12 : 13:11:09
|
CarrotMan, det missade jag inte! Redan varit där och kollat men jag hittade inga svenska priser eller återförsäljare. Diskanterna kostar i Norge 1790-2250 Nkr/paret (http://www.musicaltransparency.com/).
|
 |
|
jonasz
Member

2543 Posts |
Posted - 2004/03/12 : 13:36:58
|
Har för mig att jag betalade ca 200 euro + frakt direkt från Hiquphon i Danmark. Det slutade på ca 2200:- paret inkl allt. Maila honom gärna han är en trevlig kille som svarar utan krusiduller. 
|
 |
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2004/03/12 : 22:16:52
|
jonasz:
Huvva, samma små fina basar som jag sitter och fixar med att få till i en liten låda typ den storleken (volymen) Just nu har dom en tillfällig tämligen tunn låda och bara ett pa Vifadiskanetr av det "hygglig men inte lysande" slaget.Bra till sitt pris är dom iofs, men SS/Seas eller kanske den du berättar om kan ju va nåt... Hur har du dimensionerat basreflexen? Är basfiltret secret eller kan det delas(!) här på forumet (eller PM) ??
Mina lådor tänkte jag göra genom att såga ur MDF-skivor och sätta ihop dom "stående" så jag kan göra inre formen hyggligt rundad/oregelbunden på ett någorlunda enkelt sätt, samt samtidigt få en stabil låda. Blir en tråd när det kommit igång...inte ännu på ett tag...
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
 |
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2004/03/12 : 22:20:53
|
jonasz: "EDIT" av mitt nyss skickade inlägg... ...Det var visst inte samma Excel-bas på "DYI Monitor" som den jag har, jag har ju den "gamla" som inte är helt rund i korgen...sorry. Dom lär ju inte gå att köra likadan dimensionering med som dina, av vare sej filtret eller lådan/reflexen ... |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
 |
|
jonasz
Member

2543 Posts |
Posted - 2004/03/13 : 23:16:18
|
Högtalarna är slutna lådor och kräver nog en sub om de inte används i små rum. Femtumsbas i sluten låda låter som ingen bas, men bas finns det, bara lite lägre nivå! De spelar faktiskt betydligt fylligare än jag väntat mig.
Kan återkomma med lyssningsintryck imorgon kväll och till veckan då jag lyssnat på dem lite mer under olika förhållanden om någon är intresserad. Tycker att de låter mycket lovande än så länge...
Mvh |
 |
|
jonasz
Member

2543 Posts |
Posted - 2004/03/13 : 23:17:20
|
Angående filter så finns de att tillgå, maila bara så fixar vi det!  |
 |
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2004/03/14 : 02:33:34
|
Jonasz: Mejl sänt! |
 |
|
|
Topic  |
|