Har kommit över en tv-apparat som har kommit från ett företag som använt den till TV-konferencer. Problemet är att tvn inte fungerar riktigt som den ska, den stänger av sig efter ett tag, ca 5min. Bilden börjar oxå "röra" på sig lite i mitten(ungefär som stillbilder på en 50" tv) Jag har bara gjort lite kort test av den än sålänge.
Företaget hade den inlämnad och reparatören sa då att bildröret var "trasigt". Jag känner mig dock skeptisk till detta. Eftersom bilden är klockren när den är igång och tvn har inte varit använd mer än 200h. Kan verkligen bildrör gå sönder så att bilden fortfarande är perfekt men stänger av sig? Min teori är att en av scart ingångarna är dåliga. "blixtrandet" började när jag bytte till en scart ingång som datorn var inkopplad på. Alternativt är något fel på nätdelen. Någon som har en voltmeter som klarar 37kV?
Har någon här några erfarenheter av att reparera TV apparater? Vad som helst som kan hjälpa mig? Jag ska försöka få tag i en reparations manual. Vet någon vart jag vänder mig för att hitta en sån? TVn är en Grundig 72-410/9 Reference. Troligen kommer den från 99.
Jag gissar på nån dålig lödning, det verkar vara ett vanligt fel på tv-burkar. Kvalitén verkar inte vara nått prioriterat område när det gäller billigare burkar.
TVn är ingen "billig burk"(top of the line 98-99) men det är inte helt omöjligt att det är en dålig lödning. Jag ska försöka kolla och se om jag kan hitta någon trasig komponent men det känns lite som att leta efter en nål i en höstack.