HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Löda i aluminium
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/03/11 :  23:36:54  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Är det bara att ge upp direkt eller har ni något bra tips? Jag har försökt idag med ordentligt med fluss och värme men det verkar hopplöst att få tennet att flyta ut. Jag har hört att det ska vara svårt att löda i aluminium men är det verkligen helt omöjligt?

Det är en innervägg i en sån här låda som jag försöker fixa...
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/162771.htm?_50_025_55

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/11 :  23:46:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har för mig att aluminium tillhörde material som inte ska gå att löda alls. Jag har dock sett ett tips som dock låter lite väl osannolikt: nämligen att använda asprin (alltså huvudvärkstabletten) som fluss
Har inte det blekaste om det fungerar eller inte men har du lite asprin liggande så kan du ju alltid försöka.

Jag har någon enstaka gång använt en speciell typ av fluss (hårt, som tvål ungefär) som man kan använda för att få tenn att fästa på ex. koppar (mikrovågskontakter på koppar-koax), det är möjligt att något liknande finns för aluminium men jag tvivlar.
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/03/12 :  00:06:27  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Koppar går väll fint att löda med vanligt fluss? Jag lödde nyss på en stor kopparplåt och det såg bra ut iaf.
Go to Top of Page

Bo Hansén
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/03/12 :  00:13:06  Show Profile  Visit Bo Hansén's Homepage Send Bo Hansén a Private Message
Micke,

Det finns ett gammalt knep för att löda med vanligt tenn i aluminium, det är inte alltid det lyckas, men om plåten är tunn och om det göres i ett hörne, med bra lödkolv (Veller eller liknande) så kan det lyckas som en provisorisk lödning.

Gör så här:
Skrapa rent lödstället, och på med mycket smält lödtenn ommedelbart och vispa/skrapa runt med lödkolven flitigt mot plåten i det smälta tennet tills tennet sprider sig ooch fastnar, sedan kan du löda dit en kabel eller något annat metallföremål.

Vitsen med detta förfarandet är: för att få tennet att bita i aluminium måste man hindra syre att komma i mellan tennet och plåten, om inte detta hindras oxiderar plåten på en 10 dels sekund och tennet kan inte ta fäste i plåten.

Observera att detta förfarande har inget vetenskapligt belägg, det fodras att man har en hel del tur och envetenhet för att lyckas.

(jag vet att det funkar, har gjort detta några gånger, men andra sidan så är jag en enveten rackare)

Lycka till.

--Bosse

Bo Hansén
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2004/03/12 :  00:17:14  Show Profile Send knabsol a Private Message
Jag köpte lite aluminiumlod från Elfa och använde en såndär gasbrännare. Blev helt ok och flöt ut fint men fogarna tålde inte alltför stora påfrestningar.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/12 :  00:35:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Micke E: Jo, det fungerar oftast ganska bra. Jag var lite otydlig (trött), jag tänkte inte på ren koppar utan koppar-beryllium vilket är vad en del av de koax jag använder är gjord av (CuBe UT85 koax, extremt ovanligt och jobbigt att löda).
Med samma fluss går det också att löda kontakter på rosfritt stål relativt enkelt (ett annat material som man använder som koax).
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/03/12 :  01:45:27  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag har gett upp alla försök att löda aluminium!

Men hur som heslt, på Clas Ohlson finns ett nytt slags aluminiumlod som har lägre smältpunkt, vilket borde göra det betydligt enklare att använda

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/12 :  11:04:48  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jag har byggt antenner av aluminiumrör där jag lött fast elementen till bommen med aluminiumlödtenn från ELFA och en gasolbrännare. Fungerar men lödstället blir inte så starkt mekaniskt.

Rengör ytorna med svinto och löd sedan.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2004/03/13 :  16:18:12  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Att löda aluminium är svårt. För att lodet skall smälta ut krävs exakt rätt temperatur. Dessutom krävs att aluminiumplåten är ren. Tar du en tidigare lackad plåt som slipats ren från färg går den inte att varken löda eller svetsa. Färgen blir nedslipad i plåten vilket omöjliggör svetsning eller lödning. Bästa resultaten når du genom att TIG-svetsa. Du får en liten fin svetssöm som inte kräver slipning. Alternativ nummer två är att MIG-svetsa. Svetsömmen blir större och behöver oftast slipas för att se snygg ut. Jag höll i min ungdom på med modellhobby och lödde då avstämda avgaspipor i aluminium. Jag minns att det var mycket svårt eftersom plåten bara var 0.75 mm. Vill du få ett bra resultat, ta med dig plåten till en mekanisk verkstad som har kunskaper i arbete med aluminium och låt dem TIG-svetsa.

Hasse
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/03/14 :  00:50:37  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Jag har beställt aluminium lod från elfa nu, hoppas att det fungerar. Det behöver inte vara otroligt starkt eftersom det inte kommer att vara någon belastning på lödningen annat än möjligen vibrationer när jag spelar på väldigt hög volym.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000