Author |
Topic  |
|
Micke_E
Member

118 Posts |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 23:46:39
|
Jag har för mig att aluminium tillhörde material som inte ska gå att löda alls. Jag har dock sett ett tips som dock låter lite väl osannolikt: nämligen att använda asprin (alltså huvudvärkstabletten) som fluss Har inte det blekaste om det fungerar eller inte men har du lite asprin liggande så kan du ju alltid försöka.
Jag har någon enstaka gång använt en speciell typ av fluss (hårt, som tvål ungefär) som man kan använda för att få tenn att fästa på ex. koppar (mikrovågskontakter på koppar-koax), det är möjligt att något liknande finns för aluminium men jag tvivlar.
|
 |
|
Micke_E
Member

118 Posts |
Posted - 2004/03/12 : 00:06:27
|
Koppar går väll fint att löda med vanligt fluss? Jag lödde nyss på en stor kopparplåt och det såg bra ut iaf. |
 |
|
Bo Hansén
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2004/03/12 : 00:13:06
|
Micke,
Det finns ett gammalt knep för att löda med vanligt tenn i aluminium, det är inte alltid det lyckas, men om plåten är tunn och om det göres i ett hörne, med bra lödkolv (Veller eller liknande) så kan det lyckas som en provisorisk lödning.
Gör så här: Skrapa rent lödstället, och på med mycket smält lödtenn ommedelbart och vispa/skrapa runt med lödkolven flitigt mot plåten i det smälta tennet tills tennet sprider sig ooch fastnar, sedan kan du löda dit en kabel eller något annat metallföremål.
Vitsen med detta förfarandet är: för att få tennet att bita i aluminium måste man hindra syre att komma i mellan tennet och plåten, om inte detta hindras oxiderar plåten på en 10 dels sekund och tennet kan inte ta fäste i plåten.
Observera att detta förfarande har inget vetenskapligt belägg, det fodras att man har en hel del tur och envetenhet för att lyckas.
(jag vet att det funkar, har gjort detta några gånger, men andra sidan så är jag en enveten rackare)
Lycka till.
--Bosse |
Bo Hansén Hansén Audio Göteborg http://www.hansenaudio.se |
 |
|
knabsol
Member

164 Posts |
Posted - 2004/03/12 : 00:17:14
|
Jag köpte lite aluminiumlod från Elfa och använde en såndär gasbrännare. Blev helt ok och flöt ut fint men fogarna tålde inte alltför stora påfrestningar. |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2004/03/12 : 00:35:20
|
Micke E: Jo, det fungerar oftast ganska bra. Jag var lite otydlig (trött), jag tänkte inte på ren koppar utan koppar-beryllium vilket är vad en del av de koax jag använder är gjord av (CuBe UT85 koax, extremt ovanligt och jobbigt att löda). Med samma fluss går det också att löda kontakter på rosfritt stål relativt enkelt (ett annat material som man använder som koax). |
 |
|
Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts |
Posted - 2004/03/12 : 01:45:27
|
Jag har gett upp alla försök att löda aluminium!
Men hur som heslt, på Clas Ohlson finns ett nytt slags aluminiumlod som har lägre smältpunkt, vilket borde göra det betydligt enklare att använda |
Optimist. punkt slut. |
 |
|
Jax
Member

667 Posts |
Posted - 2004/03/12 : 11:04:48
|
Jag har byggt antenner av aluminiumrör där jag lött fast elementen till bommen med aluminiumlödtenn från ELFA och en gasolbrännare. Fungerar men lödstället blir inte så starkt mekaniskt.
Rengör ytorna med svinto och löd sedan.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
 |
|
hanse1
Member

171 Posts |
Posted - 2004/03/13 : 16:18:12
|
Att löda aluminium är svårt. För att lodet skall smälta ut krävs exakt rätt temperatur. Dessutom krävs att aluminiumplåten är ren. Tar du en tidigare lackad plåt som slipats ren från färg går den inte att varken löda eller svetsa. Färgen blir nedslipad i plåten vilket omöjliggör svetsning eller lödning. Bästa resultaten når du genom att TIG-svetsa. Du får en liten fin svetssöm som inte kräver slipning. Alternativ nummer två är att MIG-svetsa. Svetsömmen blir större och behöver oftast slipas för att se snygg ut. Jag höll i min ungdom på med modellhobby och lödde då avstämda avgaspipor i aluminium. Jag minns att det var mycket svårt eftersom plåten bara var 0.75 mm. Vill du få ett bra resultat, ta med dig plåten till en mekanisk verkstad som har kunskaper i arbete med aluminium och låt dem TIG-svetsa. |
Hasse |
 |
|
Micke_E
Member

118 Posts |
Posted - 2004/03/14 : 00:50:37
|
Jag har beställt aluminium lod från elfa nu, hoppas att det fungerar. Det behöver inte vara otroligt starkt eftersom det inte kommer att vara någon belastning på lödningen annat än möjligen vibrationer när jag spelar på väldigt hög volym. |
 |
|
|
Topic  |
|