HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tweaka Rotel RC970BX försteg.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/03/12 :  17:24:20  Show Profile Send luften a Private Message
Nu har jag då på gång mitt första tweak
Tänkte börja med att förbättra mitt försteg, skruvade opp det och kollade runt lite, vad hittar man jo 2 st op-ampar med beteckningen: 2114D JRC. Efter lite googlande, så hittade jag en sida om Marantz Cd-67se, som tydligen har dessa op-ampar som utgångssteg. Istället rekommenderades att man sätter in OPA2604, samt länkade med 3,6kohms motstånd mellan benen 4-1 samt 4-7 på dessa opampar.

Detta låter ju som ett enkelt och bra nybörjartweak? Eller vad tycker ni här på forumet?

Här är länken till sidan jag hittade infon på: http://home.netcarrier.com/~rstevens/cd67semods.html

Andra tips på saker som kan förbättras i detta försteg? Tänkte eventuellt sätta in ett nätfilter oxo. Sen skulle jag gärna slippa den knepiga konstruktionen med dubbla volymrattar, så ja funderar lite på att byta volympotetntiometern till en "vanlig" stereopotentiometer.

//air

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/03/12 :  20:40:24  Show Profile Send rowa a Private Message
Har ägt ett sånt försteg, låter helt ok faktist.

Hade inga problem med de dubbla volymrattarna.

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/03/13 :  10:43:15  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
jag säger bara "OPA2134" (finns på ELFA) min favorit opamp, att byta opampar kan göra en oerhörd skillnad, börja med att byta den tycker jag..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/03/13 :  11:41:02  Show Profile Send luften a Private Message
mr. Triatic: Tack för det tipset. Jämförde lite med 2114 ( http://estu.nit.ac.jp/~e982457/recordit/other/micpre/useful/jrc2114.pdf ) och den verkar kanske passa direkt, eller vad tror du? Ska kolla matningsspänningarna, men knappast ligger dom över +-18v i mitt försteg. Är det något annat jag behöver tänka på, eller är det bara att switcha dom till 2134? Btw, det finns ännu en opamp i försteget (som jag inte ännu vet betydelsen av) nämligen en 4556D JRC. Eventuellt kanske det är förstärkaren för hörlursuttaget? Isåfall behöver den inte bytas, för jag använder ju inte det ändå.

//air
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/03/13 :  11:47:17  Show Profile Send luften a Private Message
rowa: Inte har jag heller problem med volymrattarna, det är bara att jag inte gillar dem :)

//air
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/03/13 :  19:43:15  Show Profile Send jonasz a Private Message
Har ett RC-960BX som jag kör tillfälligt (om det haft fjärr hade jag behållit det) och i det sitter det 5532 i linjedelen. Det sitter även en likadan till tonkontrollerna men de använder man ju aldrig Har i alla fall bytt ut 5532an till AD797 vilken är en enkel op så man får bygga en adapter för att få dit dem. De går numera även i klass A. Ex på andra bra opampar (dubbla) är AD826 och LM6172. Om du testar LM6172 får du vara noga med avkoppling eftersom den kan självsvänga annars. 2134 & 2604 är också bra opampar men inte riktigt i min smak. Sedan sitter det elektrolyter både på in och utgången till opampen, dessa kan man shunta med några mindre polypropkondingar eller ännu hellre byta ut dem mot bättre kvalisortkondingar.

Någon som har ett Rotel eller annat fjärrkontrollerat opampbaserat försteg till salu förresten?

Mvh

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/03/14 :  15:16:44  Show Profile Send luften a Private Message
jonazs: Tack för det! Jag antar att den 3:e opn i mitt steg då oxo är den för tonkontrollerna (som jag inte heller använder) så den får vara kvar. Eftersom jag är en newbie på detta så har jag inte allting på klart dock. Tror att jag sätter in ett par 2604 till att börja med, så får vi se sen. En stor del av elektrolyterna i mitt steg är av fabrikatet Rubycon Black Gate, så jag vet inte om dom behöver bytas.
Några frågor:

1. Hur kör man en opamp i klass A ? Ska eventuellt testa någon av AD826 eller LM6172 så småningom.
2. Hur fixas en "avkoppling" så att man undviker självsvängning, samt är det endast med 6172 som avkoppling behövs?
3. Vad menas med att "shunta" kondensatorerna? Är det att sätta en polyprop paralellt med elektrolyten? Vilken storlek isåfall, och vad är meningen.
4. Killen som hade sidan med marantz modden, kopplade även in ett par motstånd från benen 1-4 samt 4-7 (från + matning till utgångarna), vad är meningen med detta, samt behöver jag göra detta?

Tack om du orkar svara på mina frågor!

//air
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/03/16 :  13:21:01  Show Profile Send luften a Private Message
Nu är det på inkommande ett antal nya op-ampar Nämligen: ad825, ad826, opa2134 samt opa2640. Dessa är alla beställda som "samples" från respektive tillverkare. Nu vore det trevligt med lite kommentarer angående montering/testning av dessa. Vad behöver jag tänka på? Kan man bara montera dem "direkt" istället för den nuvarande 2114 eller?

Tacksam för svar!

//air
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/16 :  13:24:56  Show Profile Send UrSv a Private Message
luften, punkt 1 och 4 är i princip samma sak. Genom att koppla in ett motstånd (eller hellre en konstantströmgenerator om jag inte minns fel) så drar utgångssteget mer ström och därmed i bias till "Klass A". Det fungerar olika bra med olika OP och det varierar om man skall koppla till plus eller minus.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/03/16 :  17:12:22  Show Profile Send luften a Private Message
UrSv: Ok, tack för det! Hmm, kanske du har svaren till dom andra frågorna oxo ?

//air

Edited by - luften on 2004/03/18 10:53:10
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/03/18 :  11:39:13  Show Profile Send Freddie a Private Message
2. Hur fixas en "avkoppling" så att man undviker självsvängning, samt är det endast med 6172 som avkoppling behövs?

Nej, avkoppling är mer eller mindre viktigt med alla op-ampar.

Kolla s.16 i databladet (Figure 5. Power supply bypassing)
http://www.lcaudio.co.uk/LM6172.pdf

/Freddie
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/03/23 :  15:09:09  Show Profile Send luften a Private Message
Nu har jag fått hem samples på 2604 samt på 2134. Jag tänkte först sätta in en sockel, så att det är enkelt att byta kretsarna för jämförelse. Mätte upp matningsspänningen i roteln till +-17,7v, så det ska precis klara sej även med 2134 som har max +- 18v. Vad behövs nu göra annat än att sätta dit dem? Skall jag göra dom till "klass A" direkt, eller kan man köra dem som dom är först? Hur kopplar jag desas i "klass A"? Behöver jag sätta in några kondensatorer, för att undvika självsvängning? Isåfall, skulle jag vara tacksam för exempel på såna.

Vilken av dessa 2 kretsar är "bättre" ?

Länkar:

Datablad 2604 --> http://www.elfa.se/pdf/73/731/07317472.pdf
Datablad 2134 --> http://www.elfa.se/pdf/73/731/07312010.pdf

//air
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/03/23 :  15:48:25  Show Profile Send Freddie a Private Message
quote:
Nu har jag fått hem samples på 2604 samt på 2134. Jag tänkte först sätta in en sockel, så att det är enkelt att byta kretsarna för jämförelse. Mätte upp matningsspänningen i roteln till +-17,7v, så det ska precis klara sej även med 2134 som har max +- 18v. Vad behövs nu göra annat än att sätta dit dem? Skall jag göra dom till "klass A" direkt, eller kan man köra dem som dom är först? Hur kopplar jag desas i "klass A"? Behöver jag sätta in några kondensatorer, för att undvika självsvängning? Isåfall, skulle jag vara tacksam för exempel på såna.

Vilken av dessa 2 kretsar är "bättre" ?



Jag har bara provat OPA2604, den är väl ok. Men OPA2134 är också bra, det är mer en fråga om tycke och smak vilken som låter bäst..
Löd dit dom utan att köra dom i klass A. Tror inte att du behöver några avkopplingskondensatorer, borde redan sitta där.

Ett enkelt sätt för att köra opamparna i klass A är att använda ett motstånd kopplat från utgången till matningspänningen. Jag har provat att köra OPA604 i klass A, men jag upplevde inte någon förbättring. Därför skulle jag prova utan att köra dom i klass A, du kan ju prova senare när du fått allt att fungera om du vill.

Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/03/24 :  19:34:07  Show Profile Send luften a Private Message
Ok, då var det testat. Båda låter bra, men 2604 låter lite klarare. Sångerskan tog åtminstone ett par steg framåt :) Så för tillfället ligger valet på denna. Kör med sockeln tills vidare (TI´s sockel) så jag enkelt kan testa några andra ännu när jag får möjlighet.

Tack för alla svar!

//air
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000