HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Början på slutsteget- med rör
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/03/23 :  21:38:38  Show Profile Send MartinX a Private Message
För att det är skoj och för att motionera min hjärna har jag börjat konstruera ett rörslutsteg, det skall bli ett litet klass A push pull steg med 6V6 som slutrör och ca 10W utgångseffekt. Jag valde detta för att hålla kostnaden på en rimlig nivå och för att jag hade 4 fina GE6V6GTA liggande. Konstruktionen bygger på den konventionella Williamson konfigurationen med ingångssteg direktkopplat till splittriod fasvändare och sedan ett balanserat drivsteg och sist 6V6 i ultralinjärkoppling. Som ingångs och drivsteg sitter E88CC/6922.

För att testa om jag räknat rätt kopplade jag upp ingångs och drivsteg på ett skrotchassie och mätte lite:


Jag blev nästan lite misstänksam när alla arbetspunkter hamnade där jag beräknat, hade jag bara tur? Nej det verkar som det funkar riktigt bra, här ser man max utnivå strax innan klipp +-100V! Jag kanske skall byta ut slutrören till 300B! drivsteget verkar kunna driva nästan vilka slutrör som helst:

Det är 10X dämpprobar inkopplat så oscilloskopet visar 100V/ruta

Frekvensgången verkar inte heller vara något problem, min sinusgenerator kan ge 200kHz och utnivån sjunker inte vid den frekvensen så det syns på oscilloskopet i alla fall.

Ingångssteget kör jag på 100V anodspänning och 10mA ström det ger ju anodförlusten 1W jag läste på diverse ställen på nätet att det skulle vara att belasta röret (ECC88) lite hårt men enligt databladet är det ju ingen fara och linjäriteten är ju fin. Har någon erfarenhet av hur pålitligt det blir?

Jag har för mig att Audio Research (felstavat?) har ett försteg som "kör skiten" ur 6922 rören och man skall behöva byta ofta, är det någon som känner till detta och vid vilken arbetspunkt dom använder rören?

MvH// Martin

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/24 :  03:05:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det ser ju lovande ut det där Martin!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/24 :  16:46:44  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
"Ingångssteget kör jag på 100V anodspänning och 10mA ström det ger ju anodförlusten 1W jag läste på diverse ställen på nätet att det skulle vara att belasta röret (ECC88) lite hårt men enligt databladet är det ju ingen fara och linjäriteten är ju fin. Har någon erfarenhet av hur pålitligt det blir?"

ECC88 verkar låta bäst med 85V, rätt så mycket ström och c:a 22 kohm anodlast. 100V och 10mA är ju i alla fall i närheten. Annars är det inget problem att köra anoderna på 1W, det är katodströmmen man ska hålla i skinnet för lång livslängd.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000