HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Att driva en högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/03/10 :  18:40:21  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Goddag

Har precis byggt klart ett par HFLS-1:or och undrar nu lite över deras känslighet och impedans, eller snarare om dessa begrepp i allmänhet.

När jag mäter resistans mellan polerna får jag knappt 7 Ohm och samma mätning för ett par wharfedales jag har stående är ca 4 ohm. Säger dessa siffror mig något överhuvudtaget?? (Antagligen inte eftersom jag ställer en sån fråga ). Rättare sagt vad skulle man (om något) kunna utläsa av detta? Kan man dra en direkt koppling till impedansen och konstatera att HFLS-1:orna är mer lättdrivna? Jag har dock märkt att jag får dra på mer på stärkaren (med HFLS-1)för att nå samma volym. Har detta med känsligheten att göra eller? Så vad är det som gör en högtalare lätt/svårdriven, och vad innebär egentligen begreppet känslighet.

Tacksam för alla svar, så att jag någon gång kan börja förstå varför det inte finns några genvägar till det perfekta ljudet.

mvh Mullansson

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/03/10 :  19:34:23  Show Profile Send flintan a Private Message
Impedansen brukar vara något högre än resistansen hos en högtalare.
Man skulle väl kunna säga att DC resistansen är impedansen vid 0Hz...?
Impedansen ändras med frekvensen.
Dina wharfedales tuktar ur mer effekt ur slutsteget eftersom dom har en lägre impedans. Sen kan dom ju ha högre känslighet också.?
Känslighet är samma sak som verkningsgrad. Alltså hur stor del av den inmatade effekten blir ljud och hur stor del blir värme. Desto mer ljud och mindre värme desto högre verkningsgrad.
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/03/10 :  23:55:47  Show Profile Send Mullansson a Private Message
ok, tackar så mycket

Jag har dock en fråga till. Vad är det som bidrar till om en förstärkare (ev.) klipper är det en kombination av för låg känslighet och låg(?) impedans eller beror det bara på impedansen?
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/03/11 :  00:36:07  Show Profile Send Uniper a Private Message
Förstärkaren kan i huvudsak klippa på två sätt. Antingen är det spännings-klippning som innebär att förstärkaren inte klarar att lämna så hög spänning på utgången som du ber den om. Den kan ju aldrig lämna högre spänning ut än sin matningsspänning, minus några volt som försvinner på vägen.
Men det kan också vara ström-klippning, som kommer av att utgångstteget (eller nätdelen) kroknar när du försöker dra för mycket ström ur den. Det kan hända om du ber förstärkaren lämna hög spänning till en last med låg impedans.
Så grovt förenklat kan man nog säga:
låg impedans - strömklippning
låg känslighet - båda typerna beroende på omständigheterna, men är impedansen hög blir det spänningsklippning
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000