HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 SoZ
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/03/09 :  16:38:29  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Hej allihopa.
Har en stilla undran om någon har hört någon SoZ(son of Zen)förstärkare?
Jag har fått ett erbjudande att få köpa färdiga kort till denna stärkare till ett fördelaktigt pris och är sugen på en ny stärkare.
Alla åsikter är välkommna, så "post on everybody"

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/09 :  17:19:27  Show Profile Send UrSv a Private Message
Är du säker på att du vill kort till en SoZ? Det verkar ju vara duktigt overkill.

Skall du bygga en sådan dock? Har du sett att den kommit i ett antal nya varianter?

Edited by - UrSv on 2004/03/09 17:20:06
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/03/09 :  17:23:42  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Sorry varianten jag kunde få i delar hete XSOZ

Vet inte om det gör dig klokare UrSv...

/Niclas

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/09 :  17:29:44  Show Profile Send DIYamps a Private Message
SoZ är ingen förstärkare, det är ett värme element. Ett värme element som råkar fungera som förstärkare
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/09 :  18:12:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har aldrig hört någon SoZ men det hade varit häftigt att se och höra en. Det dyra med en sån är KYLNING och nätdelen. Originalet gav 20W ut när man matade in 500W. 480W bort i värme alltså. Nelson Pass publicerade precis två artiklar med förbättringar av den: http://www.passdiy.com/pdf/zen-v6.pdf och http://www.passdiy.com/pdf/zen-v7.pdf
Den sista artikeln (som kom idag) verkar högintressant. Här har vi enklare strömförsörjning, konstantströmkälla och induktiv last i stället för resistiv. Verkningsgraden har stigit till 16%. Pass kör här till och med elektrostater via en transformatorkopplad SoZ... Det här är dagens höjdare för oss som dreglar över förstärkarkonstruktioner! Jag ska printa artikeln nu och lusläsa den. Hehehehe...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/03/09 18:14:05
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/10 :  07:53:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den artikeln håller prostatan igång ett tag. SoZ är ett höggradigt dregelobjekt för undertecknad.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2004/03/10 :  11:39:09  Show Profile Send Guru a Private Message
Hmm...en sån där krabat borde väl märkas på elräkningen ?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/10 :  11:45:17  Show Profile Send UrSv a Private Message
Låt se nu, ett 50-wattssteg drar väl 1200 W kontinuerligt. Ett hembiosteg på 5 kanaler alltså 6 kW. Det vore väl ingen fara om det inte vore för att luftkonditioneringen drog 15 kW extra för att hålla rummet kallt?
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/03/10 :  13:28:53  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
UrSv: Låter som ett alternativ för norrlänningar med eluppvärmt hus. Kanske tradigt att bara kunna nytta prylarna på vintern dock =)

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2004/03/10 :  22:24:33  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Hej audio nicke.
Jag har byggt om mina soz till xsoz. Henriks variant. Som UrSv säger är det lite overkill att köpa kretskort till en apparat som innehåller ett tiotal komponenter. Allt kan med enkelhet kopplas point to point.
Min el ingår i hyran. Därför kan jag unna mig dessa godingar på 7 W. Att slå av/på dom är dödssynd eftersom det tar en förskräckligt lång tid innan dom presterar max. Säkert en 24h.
Till skillnad från originalet så låter xsoz mer exaktare. Inte lika förlåtande som soz som klippte så fint så att man inte uppfattade det, Annat är det med xsoz. Nu hör man tydligt när man spelar för högt. Det är därför dessa ska byggas om till aleph-x så fort jag får en slant över. Inte för att det mina xsoz låter dåligt. Tvärt om. men nu för tiden gillar jag att kräma på. Då behövs WATT. Det kommer att bli nästan 100W i mina högtalares verkningområde. Yippie.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/11 :  09:47:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
UrSv: Låter som ett alternativ för norrlänningar med eluppvärmt hus. Kanske tradigt att bara kunna nytta prylarna på vintern dock =)

Lite liknade för en OTL-galning. Öppna fönster och shorts är det som gäller på sommaren.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000