HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Impedanskorrektion
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/10 :  18:19:53  Show Profile Send edison a Private Message
En ny fråga ang. att modifiera (ja, eg. strippa) SEAS "Froy" till att spela med bara ett baselement:

I originalfiltret finns impedanskorrektion för basarna inritat.Sitter placerat efter själva delningen, men före den krets som sitter på respektive bas för att ta bort resonanstoppen vid ca 8-9 khz.Korrigeringen utgörs av ett led mellan + & - till basarna (Seas W14 CY 001).
Det utgörs av först (räknat från pluskabeln) ett motstånd på 6,8 ohm, sedan två parallella kondningar, en på 47 MF, en på 10 MF.

Skall dessa värden ändras om man kör med bara en bas?

Schemat ser ut så här:
http://www.speakerbuilding.com/content/1040/froy4.pdf

(Att lågpassdelen och diskantdämpningen skall ha andra värden har jag tacksamt fått reda på i annan tråd, men glömde då kolla detta).

Kör ju med rör så jag antar att imp.korrektionen är bättre att ta med
än att skippa...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/10 :  20:13:55  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Vad ska du göra med dina nuvarande högtalare?

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/11 :  00:41:12  Show Profile Send edison a Private Message
Mr Ekan:
Menar du mina golvare så ska dom stå kvar under överskådlig tid (dom är ju inte heller helt färdiga, så nog ska jag kunna få funderingar nog till lite frågor kring dom också vad det lider...)

Dessa småttiga jag håller på med nu har sitt ursprung i att jag till en, numera såld, bil köpte SEAS-Excel 5 tummarna för att göra ett par dörrhögtalare till den.Det blev en simpel liten låda som jag helt enkelt hängde på dörrsidorna, med en liten utanpåliggande bildiskant.Filtret var inte precis korrekt (hade inte gjort dom ändringar som jag nu håller på med från "Froy"-filtret) så det lät inte så som Excel kan göra, men mkt bra med tanke på att jag dels inte använde ngt separat slutsteg, dels att det satt i en gammal Passat -83 (bullrigt...)Men Sonystereon drog dom bra hur som helst!

Blev sugen på att göra nåt mer ordentligt av dessa fina element och då hittade jag "Froy" med filter etc räknat, bara att det är nödvändigt med anpassning till att ha bara ett element.Kör med ett par billiga gamla Vifadiskanter just nu och det låter som det är på väg att bli kanon.
Nya rejält byggda(!!!) lådor och filtren tillfixade så kan det bli dags att skaffa en bättre diskant till dem...mums...

Men, dom ska inte ersätta mina golvare, bara vara ett tjusigt "komplement" att spela "mer finstämd musik" med, eller vad jag nu får för mej ;-)
Och det är ju KUL att hållas och pyssla lite...synd bara man inte har hus m. plats att snickra i, utan måste åka till landet (parents) och jobba där...tar tid fram o tillbaka.Golvarna höll jag på med två-tre år, under somrarna (lådorna alltså) och filtret till dom mm. är inte heller klart ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/11 :  01:06:21  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Alles klar Kumpel. Annars hade jag nog lagt ett bud på dina Excelbasar (8-tummarna alltså)

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/11 :  10:18:31  Show Profile Send edison a Private Message
Mr Ekan:

Den dag dom (Excel 8") ska ut är antingen -
*Den dag då jag upptäcker att mina (av Audio-Nicke) nyköpta Scanspeak 8" 8561´or låter bättre i golvarna än Excelarna, eller -
*Den dag jag övertygar mej själv om att köpa SEAS 8 Excel med magnesiumkoner istället...

Alt. 1 av dessa kan jag ju prova när jag vill (tar mej tid...) och hänger ju också på om dom passar...samt på om jag gör verklighet av det jag köpte SS-basarna för, en aktiv "Dubbelåtta-Sub".Iofs inget som hindrar att papp-Excelarna blir "Dubbelåtta-Sub", med SS i golvarna, heller...man kan ju inte annat än prova å se (ja, höra då...;-)

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000