HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Platt högtalare/Någon som har byggt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2004/03/05 :  21:07:36  Show Profile Send haffe a Private Message
Har sett de här högtalarna nämnda några gånger http://decware.com/panels.htm Är det någon som numera har prövat att bygga dem?

ment
Member

74 Posts

Posted - 2004/03/06 :  11:11:55  Show Profile Send ment a Private Message
Det där såg ju spännande ut! Vet inte om det är rätt modell att gå på för välljud men till datorn vore det fräsigt med ett par sådana...

Jag har horn!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/06 :  11:40:53  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det är en kul idé. Jag har funderat lite kring en liknande konstruktion, en pulserande sfär. Den skulle drivas på samma sätt och i princip är det en ballong istället för två plana filmer, problemet med sfären är att den måste vara trycksatt. Jag tror inte att vare sig den platta eller sfäriska varianten blir den ideala högtalaren men som kul byggprojekt platsar de definitivt.

Om någon vill prova den platta högtalaren så har jag 3um polyesterfilm till salu.
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/03/06 :  14:09:02  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Hur fungerar den rent tekniskt? Hur blir den elektriska signalen till vibrerande luft?
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/03/06 :  14:38:15  Show Profile Send dumbo a Private Message
zie: det ser ju ut som att det sitter ett element (bredband?) riktat neråt i botten, med nån "port" neråt och även en öppning uppåt som mynnar i ett hål mellan de två membranen.
Synd att man måste betala för att se de "riktiga" ritningarna.
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2004/03/08 :  19:47:40  Show Profile Send knabsol a Private Message
Vad tror ni om att använda sån plast man klär flygplansvingar med? (modellflygplan) Den värms ju fast och krymper..eller är den för tjock måntro?
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/03/08 :  20:05:52  Show Profile Send dumbo a Private Message
Det finns ju olika varianter av såndär plast. Nu var det ju längesedan jag höll på med modellflygplan, men när jag gjorde det fanns det ju olika varianter av dedär plasterna. Någon var starkare och någon var tunnare/lättare osv. Inte för att det är svar på frågan iofs men... :-)
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2004/03/08 :  21:11:12  Show Profile Send knabsol a Private Message
dumbo, Kanske inget direkt svar på frågan som du sa men det ger ju en nya möjligheter att testa olika sorter! men jag måste hålla i tyglarna tills alla mina pågående byggen är klara ;)

EDIT:lade till glömda ord

Edited by - knabsol on 2004/03/08 21:13:36
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/08 :  21:25:28  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag är inte helt säker men jag tror att det är polyesterfilm som används till modellflyg också. Polyester är ett lämpligt material eftersom det håller inspänningen och kan krympas lite grann med värme.

Film som skall användas på flygplansvingar bör ju ha just dessa egenskaper och är säkert utmärkt för att prova ett högtalarbygge med.
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/03/09 :  01:18:24  Show Profile Send dumbo a Private Message
Man borde nog ta en variant som är transparent iaf. De borde vara tunnare och väga mindre. Det tycker jag, som lekman, borde vara bra. :-) Sen är det väl rätt fräckt med transparent blått eller nåt åxå för den delen. :-)
Go to Top of Page

ment
Member

74 Posts

Posted - 2004/03/09 :  09:37:31  Show Profile Send ment a Private Message
Mylar används ju till ulralätta modeller och även till att göra banddiskanter med alumuiniumfolie.

Jag har horn!
Go to Top of Page

Peppe
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/03/09 :  12:06:05  Show Profile Send Peppe a Private Message
Det finns plastfilm med piezoegenskaper. Denna plast kan lätt formas till en cylinder. Det enda som behövs är sedan signalkällaoch en anpassning av signalen till plasten.

Bättre en tia i handen än en tjuga i foten.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/09 :  20:01:25  Show Profile Send MatsT a Private Message
Mylar är polysterfilm och namnet är bara "trademark", Hostaphan är samma film och även de filmer som används för modellbygge är polyester har jag fått veta idag. Modellbyggfilm är nog ganska lätt att få tag på och skall fungera för en sådan här konstruktion. Bygget bör vara enkelt, det fungerar att fästa med dubbelhäftande tejp. Spänn bara upp filmen så slätt som mäjligt och krymp sedan bort rynkorna med en hårtork eller värmepistol.
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2004/03/10 :  17:52:01  Show Profile Send Texianen a Private Message
kolla på www.mft.nu (microflight tech) de har nog en massa prylar som borde passa för er med märkliga ideér!

=)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000