HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad för element till min sub?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mounte
Member

73 Posts

Posted - 2004/03/06 :  22:41:37  Show Profile  Visit mounte's Homepage Send mounte a Private Message
Har i nuläget en basreflexlåda med två rör (r=4cm, l=30cm)

Tidigare har det suttit 2st 12":are i en isobarik konfiguration men det är dags att byta element nu...

innervolym på ett ungefär är: 4x4x5 (dm) lite till skulle jag tro, men hellre i underkant än att ta till för mkt

runt 20Hz skulle jag vilja stämma av den på ett eller annat sätt

så vad skulle ni rekomendera för 12":are till detta ? ett element eller två i isobarik ?

vilken rörstorlek samt längd ?

element(et/en) kommer placeras för att spela NEDÅT

tacksam för alla svar och idéer
//
Daniel Persson
<G.V.D><

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/03/06 :  23:37:35  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Så vitt jag vet så brukar man göra tvärtom, bygga en låda efter elementen men nu har du en låda redan så att...xls har jag för mej att e väldigt byggvänligt
Go to Top of Page

mounte
Member

73 Posts

Posted - 2004/03/07 :  17:59:49  Show Profile  Visit mounte's Homepage Send mounte a Private Message
Jo visst brukar man räkna först ... men nu då element gått sönder och ska bytas så blir det ju lite reverse engineering...
någon som har lust att räkna baklänges från mina mått och komma fram till lämpliga och rimliga värden på ett element ?

skulle kanske inte vara så tokigt med en XLS 12:a ... vem vet ...

någon som har lust att räkna ? =D
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/07 :  18:49:45  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Vad va det för element och på vilket sätt gick dom sönder ?
Go to Top of Page

mounte
Member

73 Posts

Posted - 2004/03/10 :  16:49:29  Show Profile  Visit mounte's Homepage Send mounte a Private Message
det var nått Isophon element ... du kan söka på trådar startade i mitt nickname så hittar du mer info ... ville sepparera mina frågor ... aja ...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000