HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 stående vågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2004/03/10 :  16:40:30  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Har problem med rumsressonans vid ca 50-60hz. Om jag bytte ut mina 2x8" basar mot 2x6.5" dito, skulle då problemet reduceras vid samma volym(db)???????

,

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/10 :  16:41:47  Show Profile Send henricsson a Private Message
Inte om elementen presterar samma ljudtryck vid lika nivå.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/10 :  16:55:34  Show Profile Send Bubben a Private Message
Nej, storleken på elementen spelar mindre roll. När det gäller rumsresonanser i det området så är det ofta lådan som aktiverar rummet, dock inte alltid. Absorbent kanske kan vara något?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2004/03/10 :  17:17:58  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Har möblerat och laborerat med högtalarplacering,på alla tänkbara sätt. Har absorbenter i 2 hörn(golv till tak). 80% av musiken jag lyssnar till låter underbart, men vissa inspelningar med kontrabas framför allt,även en del Zelmanilåtar låter apa. Nora jones däremot där låter kontran perfekt,inte en stående våg. Misstänker att en del har med inpelningarna att göra, men huvodproblemet är helt klart rummet då det enbart är den ena högtalaren som basnivån dränker ljudbilden. Har lagt åtskilliga timmar på placering av högtalare, absorbenter och lyssningspossition, men högtalaren utmed ytterväggen får jag ej rätt på. Att stoppa dämpning i basreflexportarna hjälper inte då det endast rullar av basen längre upp. Har funderat på att dämpa elektoniskt vid ingången till basarna på lådan. Vet dock inte rent komponentmässigt hur jag skall lösa det. Går nog att lösa med mer absorbenter, men jag vill ha lite plats själv också. Har ju bara 20kvm vilket är för lite för stora lådor som mina grand.

,
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/03/10 :  17:29:54  Show Profile Send patrikf a Private Message
Hayabusa, har du prövat att ställa högtalarna diagonalt,eller assymetriskt i förhållande till bakvägg? Symmetri är resonansernas bästa vän.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/10 :  17:35:00  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Har ju bara 20kvm vilket är för lite för stora lådor som mina grand.

Där har du problemet...och lösningen.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2004/03/10 :  17:42:50  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Blir svårt då rummet är ca 3,5x6m. Går nog bara att ha lådorna på kortväggarna,på långväggen har jag dom i knäet om jag skall ha ut både lådorna och lyssningspossitionen från väggarna. Skulle inte gå att möblera hyfsat. För långsmalt. Kanske dax att köpa ett TRÄhus??
Jag älskar fullfrekvenslådor, men har börjat fundera på stativare, med en sub i det hörnet som rummet klarar av. Fler som tycker att "Sing and dance" är "basrikt" inspelad?

,
Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2004/03/10 :  18:36:03  Show Profile Send aaight a Private Message
ja, jag tycker att sing and dance är basrikt inspelad.
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2004/03/10 :  23:54:39  Show Profile Send JoelH a Private Message
Mycket basrikt inspelad, speciellt nummer 11 tror jag det är. Svårlyssnad!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/03/11 :  00:06:19  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Även om de tar plats rekommenderar jag Svanås TQ 45, de dämpar ner till 50-60 hz och med 2-3 st sådana bör du kunna dämpa din basresonans några db. De är dock ganska stora men har en fin finish (för att vara absorbenter) och är inte så fasligt dyra. 1200kr/st.
Du har kanske ett eller två hörn i ditt lyssningsrum att avara för lite basabsorbenter? De är värt det, det lovar jag.

Mvh,

Edited by - hifirocker on 2004/03/11 00:07:29
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/11 :  07:04:23  Show Profile Send Per G a Private Message
Verkar ju klart skumt att det bara blir stående vågor på vissa skivor med kontrabas medan andra fungerar bra. Kan någon förklara det?
Att det sedan bara kommer från ena högtalaren har jag svårt att begripa speciellt som det är svårt att riktningsbestämma låga frekvenser. Kan det vara så att du har något fel på tex förstärkare som kan skapa detta problem?
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/11 :  09:20:59  Show Profile Send CC a Private Message
Kontrabasen kan la ligga o betona olika frekvenser beroende på hur mickningen är utförd osv... Att riktningsbestämma 50-60hz? Tja... Kommer det bara från ENA högtalaren? Eh?

Jag har själv slagits med en resonans som låg vid 85-90hz hemma i min källare. Jag byggde akustikprylar (helmholtz) osv. Allt runt omkring blev bättre, men inte just den specifika toppen vid 85-90hz. Jag möblerade om högtaleriet till förbenelse. Nä... Möblerade om allt annat i rummet. Nä.
Uppgivenhet Infinner sig...
Byter ut en stickkontakt till slutsteget... Wow! Betoningen borta!

Vad jag vill säga är: Testa med lite annan elektronik, kablar osv osså innan du får gråa hår. Det finns mycket voodoo i vår hobby

Lycka te!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000