HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lite Vinyl-frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2004/02/09 :  09:25:52  Show Profile Send Zamn a Private Message
Läste i Hifi & Musik om pickuper och funderar på att byta till den billiga "testvinnaren" Audio Technica AT-95E för 400kr.

Men jag vet inte så mycket om den som sitter på nu, hittar inget här på forumet nästan. Den följde med när jag köpte spelaren begagnad och är en Ortofon 520. Spelaren är en Thorens 166 MKV med en "svart, enkel, stilren tonarm" (fråga mig inte vad den heter).

Har fått mycket bättre vinyl-ljud när jag bytte förstärkare, men vill gärna ha lite mer fart o kraft ändå, det känns lite "slött" ibland, och den pickupen verkar vara precis åt det hållet.

Sen undrar jag till sist hur damm på verkar ljudet, mer än knastret... ändrar ljudet karaktär? Har lite problem med damm på mina skivor ibland.

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3

Edited by - Zamn on 2004/02/09 10:46:34

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/02/09 :  11:08:07  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Det kanske räcker med att byta nålen? Till Ortofons pickuper brukar det vara lätt att få tag i en ny orginalnål.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2004/02/09 :  13:40:19  Show Profile Send Zamn a Private Message
Men är min pickup, som helhet, tillräckligt bra. En ny nål lär ju gå på samma som att köpa hela den andra pickupen :)

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2004/02/09 :  13:43:57  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Hej Zamn!

Om du vill ha en "party-pickup", som inte är särskilt dålig i övrigt, så är AT-95E förmodligen bland det bästa som finns. Naturligtvis finns det pickuper som är betydligt bättre men då också till ett högre pris och långt ifrån alltid med samma drag.

Varför inte köpa en och prova, den är ju inte alltför dyr.

Lycka till!

Moderator på http://www.vinylengine.com/

Edited by - Pipes on 2004/02/09 13:45:13
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/02/09 :  15:27:18  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Damm på vinylskivor tas bäst bort med en kolfiberborste , som samtidigt avleder statisk elektricitet. Ett billigt och bra alternativ finns att köpa på www.ginza.se för 59 kr, sök på "karbonborste".
Nålen behöver också rengöras emellanåt och det finns ett antal produkter för detta, både borstar och vätskor. Kolla på HiFi-sajter och hos Hifi-handlare. Håller man nålen ren så håller man också sina skivor rena eftersom nålen "rensar" spåren i vinylen. Tittar man på nålen i en urmakarlupp blir man förvånad över hur mycket slagg det samlas med tiden , särskilt på "baksidan" av nålspetsen. Påverkar ljudet negativt.
AT-95E har jag i o f s aldrig hört, men med en så pass bra skivspelare som TD166 skulle jag nog spara pengar och satsa på en pickup i en lite högre prisklass.
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2004/02/09 :  16:56:19  Show Profile Send Zamn a Private Message
Tack så mycket för tipsen. Måste nog köpa den pickupen och testa i vilket fall, kan inte hålla mig :) Kan man ju passa på att beställa den från vinylbutiken.com och köpa lite sköna skivor samtidigt!

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2004/02/11 :  00:53:20  Show Profile Send Zamn a Private Message
Har köpt pickupen nu, och testar för fullt.
Svårt att höra nån direkt skillnad mot den gamla, men det låter ju inte sämre i vilket fall, tror jag ;)

Behöver pickuper spelas in förresten?

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2004/02/11 :  11:52:30  Show Profile Send Daniel a Private Message
Ja, pickuper behöver spelas in mellan 20-50 timmar så att alla mekaniska upphångningar mjuknar mm.

Har du justerat in spelaren noggrannt? VTA, VTF, overhang mm. Det gör en stor skillnad för ljudet. Även upphängningen i din Thorens behöver väl ses över då och då? Dessutom så är plaseringen av skivspelare väldigt viktig.

lycka till!
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2004/02/12 :  16:27:04  Show Profile Send Zamn a Private Message
Har lite eller ingen koll på det mesta du räknade upp måste jag erkänna. Har ju ingen manual till Thorensen, så allt är luddigt. Vet inte hur jag ska ställa in nåt :( Stog ju inget hur man skulle göra på pickup-paketet heller tyvärr.

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2004/02/12 :  16:49:30  Show Profile Send Daniel a Private Message
Du kan säkert hitta manualer och tips på Pipes sida.

http://www.vinylengine.com/

Ta din tid, det lönar sig
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2004/02/12 :  17:03:54  Show Profile Send hogga a Private Message
Det finns manualer på nätet, i alla fall till TD 166 mkII. Om du söker på google så hittar du nog någon som passar.
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2004/02/12 :  18:48:25  Show Profile Send €riC a Private Message
Den här sidan borde passa dig bra!
http://edimba.tripod.com/Thorens/Thorens.html

/eric.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/12 :  21:05:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Missa inte "No-Fi" på samma site. Bygga högtalare av en barnsäng och förstärkare i en kryddhylla! Pär är en kul kille!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Manticore
Member

99 Posts

Posted - 2004/03/10 :  17:13:46  Show Profile Send Manticore a Private Message
Jag har precis köpt mig en Pro-Ject Xpression, och den levereras med en AT-95 pickup! Utan att vara expert, så måste jag säga att det hela låter jäkligt bra, fantastiskt "kul" att lyssna på de gamla goa LPskivorna igen med denna kombination! Jag blir inte trött i huvudet av att lyssna långa sessioner, till skillnad från min ett par år gamla CDspelare :) MEN det skulle ju vara kul att trimma in pickupinställningen optimalt, kan tänka mig att det kan löna sig att
trimma in fabriksinställningen något? Finns det nån sån här "mall" för inställningen som man lägger på skivtallriken? Har för mig jag sett nån sån på nätet nånstans som man kan ladda hem och skriva ut på papper, men VAR?

Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/03/10 :  22:27:40  Show Profile Send mapem a Private Message
Även jag har en AT-95E, monterad i en Ariston-spelare, och den låter mycket bra. Självklart finns det bättre pickuper, men knappas till det priset tror jag.
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/03/11 :  09:23:05  Show Profile Send karvid a Private Message
Zamn,
ledsen att jag bryter in i din länk.. Men jag har ett liknande problem.
Jag tänkte återuppväcka vinylen. Det står visserligen en Technics pelare från -78 hemma (oanvänd), men kanske borde jag skaffa något bättre...
Vad skall man skaffa som är prisvärt, men som är tillräckligt bra för att matcha high end CD-spelaren (och helst mycket bättre)???


PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2004/03/11 13:59:32
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000