HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Törs ni spela MP3 musik på era fina högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Meganeoman
Starting Member

19 Posts

Posted - 2004/03/10 :  13:01:04  Show Profile Send Meganeoman a Private Message
Törs ni spela MP3 musik på era fina högtalare?
Tror ni att högtalare kan ta skada av Mp3 musik? Ex. ni som har en fin hifi anläggning för 5 - 30.000 :- +

Se denna tråd: http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=56411

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/10 :  13:31:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
Att mp3 skulle kunna skada högtalarna låter extremt osannolikt. Så länge man inte spelar extremt högt så kan man nog spela vad som helst utan risk, tänk på att många spelar in sina högtalare med en del extrema ljud (brus etc).
Så länge man håller sig till musik som inte innehåller toner under runt 20 Hz så är det ingen fara, och oavsett vad musiken innehåller så sitter det normalt filter i elektroniken som ser till att sådana frekvenser filtreras bort.

Jag spelar ibland mp3 på min anläggning och har nog ett par "fina" högtalare som hag värderar mycket högt (det är nog mina favoritägodelar ).

Däremot ska man vara försiktig när man kopplar stereon till ljudkortet eftersom man kan få div konstiga elektriska effekter ex. när man slår datorn av/på. Jag kör med optisk kabel för att undvika det.
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/03/10 :  13:34:32  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag tror inte att min anläggning (>80k) tar skada utav att spela MP3or...

Om man tror att det skadar så bör man tänka efter... Mycket utav den nyproducerade musiken håller väldigt låg ljudkvalitet vilket borde innebära att man skulle undvika även den. Hårddrar man detta så leder det till att det enda man kan spela är 3 tyska testskivor... *urk*

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2004/03/10 :  13:38:02  Show Profile Send yalpa a Private Message
Man måste först lyssna igenom låten och leta efter missljud som oftast finns i 128-bit mp3. Vill man lyssna högt, då ska man alltid vara uppmärksam, bl.a. ta bort elementskydd så att man ser hur basarna rör sig. Högtalare kan nästan aldrig gå sönder om ägaren har minsta lilla vett i skallen. Folk som är rädda om allt och tror att allt pajjar bara man använder det, är så jobbiga! Man ska inte köpa på sig saker som man inte har råd att förlora, eller åtminstone få reparerat. Kör hårt!

Edited by - yalpa on 2004/03/10 13:54:48
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/03/10 :  13:48:20  Show Profile Send J-son a Private Message
Jag tycker mp3 fungerar hyfsat som en "test av album". Man laddar ner och bränner av och sedan lyssnar man och ser ifall man gillar albumet/skivan. Är den bra så köper man skivan .
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/03/10 :  13:59:28  Show Profile Send Matrixen a Private Message
En kollega antydde att mina högtalare förmodligen skulle få exsem på magneterna av mp3
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/10 :  14:30:45  Show Profile Send Bubben a Private Message
Felet sägs i så fall ligga i att skivan får ett omfång som sträcker sig för lågt, samma fenomen kan fås av enklare kalibreringsskivor där basområdet inte är tillfixat på något sätt.
Men en "billig" högtalare med enkel elektronik borde ju vara mer känslig än en "dyr", fast det hörs väl tydligare på den dyra att allt inte står rätt till. Det skulle ju förklara det hela med smurfhits... Personligen spelar jag av principskäl aldrig MP3...men det är en annan diskution.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/10 :  14:31:46  Show Profile Send CC a Private Message
Eh? Läste länken en bit, sedan gav jag upp... E dom verkligen seriösa på prisjakt eller driver de med varann Såg inga smilys så jag var inte riktigt säker...

Visst kan MP3 skada högtalare om det finns störningar (stött på de ibland, även hos dåligt rippade skivor) men lyssnar man igenom musiken först på låg volym o allt är okej så.. Brassa! De gör ja
Sen att det inte låter något vidare jämfört med orginal... De e en annan sida av saken

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

AmericanTabloid
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/03/10 :  18:23:59  Show Profile Send AmericanTabloid a Private Message
Kanske lite offtopic, har inte läst länken högst upp...

Tänkte berätta lite av mina erfarenheter av att spela mp3:or från en dator. Vid ett tillfälle kom det någon störning från datorn som knäckte några opampar i mitt försteg. Det var inte som jag vet något som var i mp3:an som spelades, utan någon störning från datorn.

Köpte ett nytt ljudkort och kopplade det digitalt till dacen efter det. Kör nu en bärbar och har ingen digital ut på den och får köra utan dac igen, har inte haft några bekymmer med det.

Någon annan som haft några bekymmer?

mvh
at
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/03/10 :  18:53:34  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag förstår inte vad ni menar. Jag spelar i och försig aldrig några MP3 skivor men det beror på att jag inte gillar MP3 ljudet...det hör inte i hop med bra ljud och då spelar det ingen roll hur bra högtalare du har. Högtalaren förstår inte att det inte är så bra ljud utan den spelar det den får. Om inspelningen klipper så spelar den det ändå utan att må illa av det även om du spelar högt. Jag hoppas att det är du som mår illa för högtalaren gör det inte...under förutsättning att den inte får i sig så mycket effekt eller likspänning att ett eller flera element brinner.
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/03/11 :  00:04:30  Show Profile Send niklas a Private Message
Yalpa:
quote:
Man måste först lyssna igenom låten och leta efter missljud som oftast finns i 128-bit mp3.


Hur menar du då? Varför skulle missljuden ha med detta att göra?

Mvh Niklas

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

zee
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/03/11 :  09:58:26  Show Profile Send zee a Private Message
Jo men asso, ofta i MP3 förekommer det glitchar/spikar. Dessa innehåller en enorm energi vilket betyder att om du spelar högt o det kommer en "fyrkantpuls" så kan du ta emot diskantelementet i soffan. Så om det är ngt som ryker lär det vara diskanterna. För basarna är det nog inga probs. Samma fenomen uppkommer ibland på ljudet från sattelitmottagare/boxers.

Plus att det skär i hjärtat när det kommer en diskant-spik!
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/03/11 :  10:40:02  Show Profile Send razor a Private Message
Missljud kan förekomma, och beror snarast på dåliga rippar, inte det faktum att det är just 128kpbs. Om jag tar en mp3:a med missljud och "glitchar" i, och konverterar till wav och bränner till cd - blir det då ofarligt att lyssna på cd:n?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/03/11 :  11:06:39  Show Profile Send gcs a Private Message
"ofta i MP3 förekommer det glitchar/spikar. Dessa innehåller en enorm energi vilket betyder att om du spelar högt o det kommer en "fyrkantpuls" så kan du ta emot diskantelementet i soffan."

Kan det bli starkare än 0dBf...jag tror inte det. Dom flesta CD- skivorna är utstyrda till 0dBf eller någon tiondel under. En fyrkantvåg består av många frekvenser och den lär i det här fallet begränsas av CD´ns fö som bör teoretiskt ligga vid 22KHz. När man mäter på en CD skiva med musik så kan man se att det är mycket vanligt att 20KHz ligger med full nivå. Det som bränner en diskant högtalare är nivån, tiden och frekvensen. Men det är jäkligt obehagligt att bli utsatt för kraftiga spikar och jag skulle tro att det är farligare för öronen än för högtalaren.

Okey jag såg fel i hastigheten det skulle alltså vara fyrkantspuls.
Nivån på en fyrkantspuls begränsas av den digitala maxnivån som ändå är 0dBf.

Edited by - gcs on 2004/03/11 11:09:54
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/11 :  11:07:14  Show Profile Send CC a Private Message
Det kan göra ont i öronen o m du spelar lite högt... Har själv gjort misstaget, glömt kolla innan, inge kul Högtalare o elektronik höll... Men mina öron...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2004/03/11 :  11:15:09  Show Profile Send yalpa a Private Message
niklas > det är bara vad jag har upplevt, så jag rä alltid lite försiktig med 128bit. 192 och uppåt brukar alltid vara rena och då är det bara att maxa volymen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000