HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Thorens TD-145 eller TD-165
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/03/10 :  08:33:19  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
På hifimagasinet finns bägge dessa till salu 900:- för 145:an och 1300:- för 165:an. (eller om det var tvärtom)ni som har erfarenhet av dessa spelare, vilken skall jag intressera mig mest för ?
Tänkte uppliva vinylskivorna från de döda :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2004/03/10 10:48:16

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/10 :  11:08:10  Show Profile Send edison a Private Message
Kolla här (finns många fler länkar...):

http://www.analogue-classics.com/html/thorens___overview.html

Ser ut som att 165 är ett par år nyare än 145, och att det är mest armen som verkar skilja dom åt.
Jag vet inte vilken arm som är bäst iofs...förresten här är en till länk om Thorens:
http://www.theanalogdept.com/thorens_gallery.htm

På den sidan kan du sen klicka dej yr för massor av vinklar på ämnet "Thorens" ;-)

(Har själv just slantat 1200 för en TD 166 MK II med Shure 95 pickup, och skall antagligen hämta den imorron...ska bli very, VERY, nice !!! ;-)

Mitt system:
http://members19.clubphoto.com/mats800363/1976748-P4ddf/owner-50f1.phtml

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/03/10 11:09:49
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/03/10 :  14:38:13  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
TD145 är den bättre av de två.
Det som skiljer de två spelarna är dels att TD145 har autostopp, dvs den lyfter armen och slår av när skivan är slut. Sedan har TD145 tyngre tallrik (3,2 kg) eftersom den är helt i metall, TD165 har innertallrik i plast (2,7 kg). På Holger Trass' utmärkta översikt http://www.analogue-classics.com/html/thorens___overview.html anges 3,2 kg tallrik för TD165, men det är en felaktig uppgift. Den tyngre tallriken är att föredra, man får en mera "harmonisk" fjädring av subchassit och en stabilare gång.
Om TD145:an är en Mk1 är tonarmarna i stort sett identiska (skillnaden är magnetisk antiskating på TP16 vs "vikt och tråd" på TP11). Är det en senare modell av 145 har den dock en betydligt lättare tonarm , vilket gör det lättare att hitta en lämplig pickup.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/10 :  23:25:41  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej Reeltoreel!

Tycker jag absolut att du ska göra, jag menar uppliva vinylskivorna!
En liten varning dock, det är lätt att bli helt knäckt för risken är stor att någon av dessa spelare med en halvhyfsad pickup golvar vilken cd-spelare som helst! Sen kan man svära över alla vinylskivor man sabbat på diverse fyllefester och på "The PCM-conspiracy" som gjort det svårt att köpa nya!

Men för att försöka bli lite seriös så kolla vilken arm som sitter på 145:an om du väljer den. Jag har en MK2:a och den såldes ursprungligen med ett pickupfäste/huvud som inte var någon höjdare! Visserligen ultralätt men otroligt lätt att rubba vinklarna, detta går dock att byta enkelt mot en stabilare variant som kom senare tror jag. (Jag bytte min i början på 90-talet.)

Mvh Sebastian



"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/03/10 :  23:30:19  Show Profile Send Larsho a Private Message
reeltoreel

Vad jag kan se så kostar båda 1.300 kr om det är samma
annons vi tänker på

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000