Author |
Topic |
|
Gynter
Member
101 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 19:01:28
|
Hej jag behöver lite tips på hur man ska lösa en uppgift med ett känt antal komponenter men okända data. Kopplingsschemat ser ut som bilden nedanför visar. Det som är känt är att det är en spole på 1mH och har en inre resistans på 25ohm, en kondensator och tre resistorer.
De svarta punkterna är mätpunkter. Problemet är att man inte kan se delarna i kretsen utan bara kan använda mätpunkterna för att lösa det hela. Skulle helst se att man kunde lösa det med bara en multimeter och en funktionsgenerator men det finns även lite andra instrument att tillgå men i förstahand dessa. Hoppas verkligen att det finns någon el/mätguru som kan hjälpa mig lite... Ja just ja det man ska ta reda på är var komponenterna sitter, vilken resistor som sitter var och hur stora de är samt hur stor kapacitans kondensatorn har. Finns det några enkla tips/lösningar på hur man bör gåtillväga för att lösa detta?
mvh Tommy |
Anläggningen: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20516 |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 19:30:52
|
Det här påminner rätt mycket om en laborationuppgift i elektrisk mätteknik..
Det bär dock inte vara så svårt eftersom du känner spolens parametrar.
*Eftersom en kondensator inte leder dc så kan du ju leta reda på den med hjälp av multimetern (om du sätter multimetern på resistansmätning så kommer den visa öppen krets när du mäter över kondernsatorn).
*När du väl klurat ut var kondensatorn sitter så är det spolens tur, jag antar att du har tillgång till ett oscilloskop? I så fall är det inga problem, spolen sitter i den gren som har ett starkt frekvensberoende (dämpas när frekvensen ökar). Eftersom du känner spolens dc resistans kan du ju också ta reda på värdet på ev. motstånd som sitter i serie mer spolen genom att mäta med multimetern.
*Kondensatorns värde tar du reda på genom att leta reda på resonansfrekvensen för kretsen (som ju kommer vara en serieresonanskrets om du mäter mellan "rätt" punkter).
Jag vet inte hur mycket ellära du kan, men uppgiften är faktiskt ganska lätt om man tar det lungt och är metodisk.
|
|
|
Gynter
Member
101 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 20:28:26
|
Tack för svaret.
Nej jag får väl erkänna att jag inte är någon klippa på det här men det kanske kommer... Har jag fattat det rätt om jag säger att kondensatorn stoppar åt ett håll när man kör DC? Kan jag då bara mäta ut de andra motstånden? Är även lite tveksam till vad som händer när jag mäter över en komponent eftersom att alla punkter sitter ihop, borde det inte kunna gå bakvägen så att säga? Hur får jag denna krets till en seriekrets? Känns som att hur jag än kopplar kan det ta en annan väg... |
Anläggningen: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20516 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 20:58:40
|
Kondensatorer leder aldrig likström (dc), avsett hur du vänder dem.
Och jo, det finns alltid flera vägar men genot att lägga märke till vilket motstånd du mäter upp bör du kunna lista ut var kondensatorn sitter, den kommer ju aldrig ge något dc-motstånd.
Och jag tänkte fel, det kommer bli en serie- ELLER parallellresonanskrets beroende på hur komponenterna sitter, oavsett vilket det är borde kondensatorns värde gå att bestämma genom resonansfrekvensen.
|
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 22:45:58
|
Beskriv alla komponenter som en reaktiv del och en resistiv del. Metodiskt arbetat kan du ställa upp alla ekvationer med ingångsspänning på olika punkter och utgångar på olika. Du har 10 delar och behöver då 10 ekvationer eller färre och nått trevligt villkor. Du kan ju börja med att mäta från ingång vänster och utgång till höger med MM (om den klarar RMS) och funktionsgenerator. Variera frekvensen tills utspänningen på toppen är hälften (dvs impedanserna lika) så har du ju ett randvillor (eller vad det heter). Varierar inte spänningen med frekvensen har du dessutom visat att båda komponenterna är rent resistiva. Kan vara bra. En likströmsmätning verkar inte så användbart...
Frågan som infinner sig är naturligtvis om detta faktiskt ÄR ett skolproblem och om det inte då var tänkt att du skulle tänka själv... |
Edited by - UrSv on 2004/03/09 22:46:41 |
|
|
Gynter
Member
101 Posts |
Posted - 2004/03/10 : 20:45:39
|
Jo visst var det ett skolproblem... vi hade labtenta igår och en av kopplingarna var en sån. Som tur var fick jag en annan men de som hade den lyckades inte så bra. Var bara nyfiken på hur man kunde lösa problemet och då inte föreläsaren ville berätta så tänkte jag kolla här. Tackar så mycket för tipsen men det där med 10 ekvationer verkar lite överkurs för min del... |
Anläggningen: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20516 |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/03/10 : 21:01:46
|
Beror ju på vad du menar med överkurs. Om det var gymnasium måste man vara smart och om det var högskola så måste du kunna räkna. Inte är den så svår egentligen. |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2004/03/10 : 21:14:01
|
Jag tycker sådana här exempel är underbara.... på att skrämma eleverna. Problemet är ofta att det är just skolexempel med liten ankytning till verkligheten. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/03/10 : 22:04:22
|
Själv tyckte jag att det var det roligaste i skolan. Man fick ju faktiskt nåt att klura på och var tvungen att tänka. |
|
|
Gynter
Member
101 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 21:29:58
|
Jo jag antar att jag skulle kunna lösa ekvationssystemet men vet inte om jag skulle lyckas med att få ihop alla ekvationer till det systemet. Jag är medveten om att jag har bristande kunskaper inom området men det är ju lite därför jag frågar. Kanske ska tillägga att det är en 3p elektronikkurs jag går på högskolenivå. Kan inte påstå att vi har en bra föreläsare och inte heller att vi har fått öva något direkt på det vi gjorde på labtentan. Det har varit ett par styrda labbar tidigare då man kunnat bekantat sig med mätredskapen men man har ju bara skrapat på ytan känns det som. |
Anläggningen: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20516 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 21:59:05
|
Jag har faktiskt undervisat i labbar som innehåller uppgifter som liknar denna, doch i något enklare utförande. Det brukar vara slutuppgiften i labbar som handlar om enkla växelströmskretsar och filter. Studenterna får en låda men två portar och får veta att det är ett passivt filter av något slag. Deras uppgift är sedan att lista ut hur filtret ser ut samt komponenternas värde. Det är ju som sagt var inte så svårt om man är metodisk, när de listat ut vilken typ av filter det är och branthet så finns det ju nte heller så många topologier av välja mellan.
Det är en bra uppgift för man ser ganska snabbt vilka som förstått innehållet i labben. |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 23:33:02
|
Om det alltså var högskolenivå så var det ju inget utanför det allmindeliga. 10 ekvationer är ju på gammalt högskoleteorispråk "trivialt". Hade du dessutom tur att de två översta elementen beter sig likadant är det ju en smal sak. |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 23:47:40
|
10 ekvationer är visserligen trivialt men tråkigt... Om man inte har ett speciallintresse av Gausselemination då |
|
|
|
Topic |
|