Många diskusioner ang- moddningar och upplivningar av gamla förstärkare börjar med att byta gamla torkade elektrolyter i sänningsdelen. Hur lång livstid kan man räkna med ? Jag har börjat samla på mig lite "skrot" till ett förstärkarbygge och har lite grejjor kvar sedan 10 år tillbaka från ett bygge av "the end" (Hi fidelity -ca 91) Elektrolyterna är 8st av typen Philips M ??? (65V 10000uF) Är det skit eller kan de användas med gott result ?
Är åldringen av elektrolyter enbart en fråga om en sänkt kappacitans (som borde kompenseras av överdimensionering av kondensatorbanken)? Och i så fall, är den mätbar i en kappacitansbrygga eller finns det andra parametrar som påverkar ? /Pix
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Åldring = torkad elektrolyt orsakas av värme framför allt! Gamla oanvända lytar håller länge vill jag påstå. 10 år gamla lytar är ingen ålder om de är oanvända.
Torkad elektrolyt betyder sänkt eller obefintligt kapacitans och/eller hög ESR.
Du kan med gott samvete köra med de kondingar du har.
Håller med Per-Anders, 10 år är ok för nya lytar, med ett litet tillägg, OM det är bra fabrikat som Philips, Siemens, ROE/ERO, RIFA med flera. En del "fjärran östern" (även Italienska) lyter kan slängas efter några år eftersom dom är dåliga redan som nya, dessa lytar är ibland märkta med namnet på firman man köpte dom hos. (ganska vanligt under 1980 talet)