Author |
Topic |
|
Audio Nicke
Member
306 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 21:58:36
|
Startar del(tråd) 2 av Mitt klon projekt. Denna del tänkte visa upp grabbarna när dom fick komma in
Test lådan som skapats är volym- och djup mässigt lika orginalen. Och ja sträcken motsvarar dämp lim indelningarna på orginalen, det blev lite lättare att dela in högtalaren i volymer på det sättet.
Här gaskar de upp sig inför mötet med herr Mcz och hanns eminenta mick och mät apparatur
Men vad är detta??!! Husse kunde inte låta bli, utan var tvungen att testa av dem lite
Fortsätning följer...
/N |
Stavar som en kratta bara så ni vet;-)) /Nicke |
Edited by - Audio Nicke on 2004/03/04 11:34:58 |
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 22:07:42
|
Aha, de är du har byggt de där snygga stativarna jag sett tidigare...Men stativen var ingen höjdare. Har ett bra tips hur du får dem mycket bättre. Spckla igen porerna på betongen och lacka dem ex. Svart och blanklack så blir det mycket bättre!
Följer detta Amati clon projekt med stort intresse |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 22:30:53
|
Helt ovetande om hur mätningar och sånt fungerar... Ger olika former på lådor olika mätresultat ? |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Audio Nicke
Member
306 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 22:51:06
|
mangew; Tack för tipset, men kanske tycker att de är lite fräckt att de är lite råa till det släta och fina formerna. Dock så hadde jag nog gjort sådana som du gjort istället då de är ruskigt läckra. Jag fortsätter att rapportera så längen nån läser mina inlägg sedan slutar jag
Zalve; Jupp vist påverkar det, man kan få stående vågor samt reflektioner i fyrkantiga lådor samt. Den risken blir mindre om lådan inte har så många paralella sidor. Men denna låda är bara som test då jag vill bygga filter och höra hur bra man kan få elementen innan jag bygger den "riktiga" lådan. Och för test så kommer denna duga fint Måste ge dig en liten ros med, jag tycker att du är en mycket aktiv moderator som ger mycket roliga inlägg... keep up the good work, man.
Dock har jag upptäkt en konstighet i min mapp på bildservern, verkar inte kunna ta bort några av mina gammla filer. Detta innebär att jag inte kan organisera i min map som jag villVad gör jag för fel?
/N |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 23:11:54
|
quote: Måste ge dig en liten ros med, jag tycker att du är en mycket aktiv moderator som ger mycket roliga inlägg... keep up the good work, man.
Tackar!
quote: Dock har jag upptäkt en konstighet i min mapp på bildservern, verkar inte kunna ta bort några av mina gammla filer. Detta innebär att jag inte kan organisera i min map som jag vill. Vad gör jag för fel?
OT! Inga konstigheter. Det är sådana regler som är uppsatta. Kontakta mig via PM, om du vill ändra på nåt i din mapp på webservern,
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 23:47:21
|
Nicke, detta går ju med en rasande fart, var får du all tid ifrån???
Skall du köra med en eller två basar i slutversionen?
/MI |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Audio Nicke
Member
306 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 00:00:50
|
Lucifer; Tja det kan man ju fråga sig, lediga stunder och sånt går åt. Det kommer röra långsammare på sig när de riktiga lådorna börjar byggas så jag kommpenserar väll. Jag vill börja med lådbygget så snart som möjligt nu så då får man vara flitig De blir bara en bas så den andra kaviteten i lådan blir "bara" till filtet, där av är testlådan fyra ribbor kortare än orginalet.
/N |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 10:09:25
|
Skall du ha nån form av stativ under klonen då ìom att den blir kortare, för att komma upp i samma lyssningshöjd? |
|
|
Audio Nicke
Member
306 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 10:38:39
|
Zalve; Näää nu har du nog missförstått mig Den "riktiga" lådan kommer att vara precis lika hög som orginalet, men caviteten där SonusFaber har sin andra bas kommer "bara" att användas till delningsfilter...
/N |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 10:51:27
|
quote: Måste ge dig en liten ros med, jag tycker att du är en mycket aktiv moderator som ger mycket roliga inlägg... keep up the good work, man.
Zalve är en tillgång och vi är många som uppskattar honom!
Audio Nicke: Kul att se elementen på plats i lådan! Jag räknar med att slutgilktiga lådan blir lite snyggare!?!
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
bernu
Member
424 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 11:12:18
|
Skall bli mycket initressant att följa ditt projekt. Vi får ha en liten kamp Eton vs Scan-Speak ;) Det blir ju dessutom 3-vägare vs 2.1. Vi ses ikväll hos Mcz för jag tänkte mäta lite Eton ER4 när han ändå är igång :) |
/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306) |
|
|
Audio Nicke
Member
306 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 11:25:57
|
epkpeng; Snyggare... Jaaaa denna test variant är inte gjord för att vara snygg utan för att testa De färdiga lådorna skall ha 10mm ek böjd runt ett innerskal av 8 mm plywood. Samt 1mmbreda lim streck mellan lamellerna. Skelettet kommer vara byggd i 19mm mdf och bafflen i 44mm mdf samt läder, låter det läckert nog? Intern kablage blir van den hul snowline2 (silver överdragen).
bernu; Kul, "grabbarna" rustar för en fajt mot ETON. Vi hörs i kväll boys.
/N |
|
|
big-olle
Member
198 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 09:30:18
|
Audio Nicke!
Hur går det med mätningarna? Hur låter baaasen?
|
BAT out of hell (and then back again). |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
Audio Nicke
Member
306 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 10:23:53
|
big-olle, Lucifer; Normal näää hellre dör jag En mätnings är gjord... Och ett "tillfälligt" filter håller på att ta form... Jag är dock ingen klippa på att designa "avancerade" filter så jag har fått testa ringa till Mcz fråga testa ringa, äh ni fattar. Delningen mellan diskan och mellanreg (9300+8545k) har jag lyckats få fram ett hyfsat förslag på delning ca (+-1db kurva). Den andra delningen kan jag inte göra då vi missade att mäta under 400hz Så en kompliterande mätning får ske
Bilder finns men jag glömde kamran så de ligger i Bernus kamera Skall se om jag kan skaka fram nåt från mätningen
Basen låter riktigt najs tycker jag det kommer nog att bli ett fantastiskt drag när allt blir färdigt. Jag har ännu bara hört den utan filter så intrycken är lite vaga ännu men de jag har hört gillar jagTorrt, rappt, bra botten...
/N
|
|
|
bernu
Member
424 Posts |
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 12:46:51
|
Det var stoooora bilder...
666kB suger för våra modemmedlemmar!
Vi vill ju också se lite frekvenssvar! |
|
|
|
Audio Nicke
Member
306 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 12:53:01
|
bernu; Tack!!!! Får bara fixa till dem så att de är lite mindre så lägger jag ut dem
epkpeng; Jupp de skall ni få, i kväll |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 13:42:00
|
Dom är mindre nu. Under 100k/st |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 13:46:02
|
Sanrt får vi mao bilder under titeln "män mäter högtalare med snorgröna högtalarkablar"...
Vi väntar med spänning!
(Liiite bråkhumör idag...jag vet!)
|
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 14:28:46
|
Vem är inte det ?? har ju tom fixat till bilderna,,,, Skall väl inte behöva lägga upp dem oxÅ? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 14:48:45
|
Kommer dessa på träffen ska de få smaka på biffigt rörsteg... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Audio Nicke
Member
306 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 14:49:21
|
He he hemskt vad ni verkar vara otåliga i dag boys
Vi börjar väll med en bild på en mycket vacker uppställning
Och en fram ifrån, observera hur bra Mcz sköter den snorgröna svansen i bakgrunden
Visst ser jag inpad ut
Den här mannen tittade visst oxå förbi
Bernu får själv inflika vad han mätte för underverk
/N
|
|
|
bernu
Member
424 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 15:39:31
|
Tyvärr så står mina kommande underverk ganska still (pga keveransproblem från golden age/eton) men jag satte in mina Eton ER4 i ett par gamla lådor för att kunna mäta diskanterna :) |
/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306) |
|
|
big-olle
Member
198 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 20:53:09
|
Vackert så man får tårar i ögonen. Jag längtar efter att få bli med högtalare igen . |
BAT out of hell (and then back again). |
|
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 23:39:14
|
Det blir som synes inte mycket plats över när man både försöker bo, studera och driva företag i en lägenhet på 26kvm!!! Men nu har jag och tjejen fått en ny större lägenhet, så då blir det mer plats för HiFi & DIY!
MVH Martin
|
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
|
|
|
Topic |
|