Author |
Topic |
|
subside
Member
101 Posts |
Posted - 2004/03/07 : 20:10:05
|
Koppla ihop ett förbaskat delningsfilter, och skulle löda ihop det, men det blev ju bara kattskit. Lite harpluttar där och lite där och så en här.. grrrr...
Hade jag för tunn lödtråd eller är lödapparaten(60W) jag använder totalt värdelös?
Man trycker väll lödtennet mot det man ska löda och sedan trycker man med lödapparaten mot lödtennet, right? Eller ska man använda sej av någon annan teknink?
edit. kanske skulle säga att jag har lödit förut, fast iofs med samma resultat, bara att då har jag nöjt mej med det. Men nu löder jag ju på så pass fina grejjer så det vore ju skam att man ska nöja sej med harpluttar och kleggnät... |
Edited by - subside on 2004/03/07 20:11:48 |
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2004/03/07 : 20:25:14
|
Lägg först lite lödtenn på lödspetsen. Placera sedan lödspetsen på så sätt att den värmer båda de delar som ska lödas ihop. Applicera lödtenn på delarna från motsatt sida som du har lödspetsen på, eller iaf. inte direkt mot lödspetsen. När det du ska löda blir tillräckligt varmt smälter lödtennet och "går in i" fogen mellan delarna. Ungefär så brukar bli bra, svårt att beskriva med ord!
MVH Martin
|
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2004/03/07 : 21:11:17
|
Spolarna du lödde, hade du skavt av den lackade isoleringen? Om inte, fram med kniven och skrapa. Blank koppar ska skina. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
subside
Member
101 Posts |
Posted - 2004/03/07 : 22:29:57
|
quote: Spolarna du lödde, hade du skavt av den lackade isoleringen? Om inte, fram med kniven och skrapa. Blank koppar ska skina.
Jepp, det har jag, fast jag använde slippapper.
Mcz: Ok, jag tror jag förstår vad du menar, får prova och smälta bort allt jag gjort och göra om det, sen är det bara 4 filter kvar :D |
Edited by - subside on 2004/03/07 22:32:10 |
|
|
zie
Member
208 Posts |
Posted - 2004/03/07 : 22:43:27
|
Något som är lite enklare, eftersom det kan vara lite svårt att hålla Komponent 1,Komponent 2, Lödkolv, Lod
Är att ta lite lod på lödkolven, sätta kolven emot kompoentet 1 så den blir varm och suger till sig lodet ordentliget. Sen gör du exakt samma sak med komponent 2.
Då har du två stycken kompoenter där lodet har fastnat bra och det finns ingen chans för kallödningar. Sen tar du bara kompententerna och löder ihop dom med lödkolven.Eftersom du slipper värma kompoenterna och bara behöver värma tennet som sitter på dom så går det väldigt enkelt, och det går inte att misslyckas. |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/03/07 : 22:57:16
|
Den metod Zie rekommederar fungerar bra ibland, se bara till att använda extra fluss om du använder den metoden (det är inte lika nödvändigt om du löder på "vanligt" sätt eftersom det då finns fluss i lödtennet).
|
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2004/03/08 : 01:39:29
|
Se även till att spetsen på lödpennan är rengjord, torka av den på en fuktad pappersbit(efter du värmt upp lödpennan). |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/03/10 : 01:30:14
|
Ljudia har en bra hållare med klämmor som kan fixera komponenter el kontakter. |
Hifiarkeologen |
|
|
zie
Member
208 Posts |
Posted - 2004/03/10 : 17:30:16
|
Den tekniken jag menar använder jag med vanligt lödtenn... Vad menar du |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 12:27:11
|
Ta en kurs på TBV, ABF eller nå't, eller köp en helsikes massa tråd och veroboard och TRÄNA!!! Lödtennet skall appliceras på de VARMA ytorna som skall lödas, inte lödkolven... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
|
|
Topic |
|