HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur löder man?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/03/07 :  20:10:05  Show Profile Send subside a Private Message
Koppla ihop ett förbaskat delningsfilter, och skulle löda ihop det, men det blev ju bara kattskit. Lite harpluttar där och lite där och så en här.. grrrr...

Hade jag för tunn lödtråd eller är lödapparaten(60W) jag använder totalt värdelös?

Man trycker väll lödtennet mot det man ska löda och sedan trycker man med lödapparaten mot lödtennet, right? Eller ska man använda sej av någon annan teknink?

edit. kanske skulle säga att jag har lödit förut, fast iofs med samma resultat, bara att då har jag nöjt mej med det. Men nu löder jag ju på så pass fina grejjer så det vore ju skam att man ska nöja sej med harpluttar och kleggnät...

Edited by - subside on 2004/03/07 20:11:48

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/07 :  20:25:14  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Lägg först lite lödtenn på lödspetsen. Placera sedan lödspetsen på så sätt att den värmer båda de delar som ska lödas ihop. Applicera lödtenn på delarna från motsatt sida som du har lödspetsen på, eller iaf. inte direkt mot lödspetsen. När det du ska löda blir tillräckligt varmt smälter lödtennet och "går in i" fogen mellan delarna. Ungefär så brukar bli bra, svårt att beskriva med ord!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/03/07 :  21:11:17  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Spolarna du lödde, hade du skavt av den lackade isoleringen? Om inte, fram med kniven och skrapa. Blank koppar ska skina.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/03/07 :  22:29:57  Show Profile Send subside a Private Message
quote:
Spolarna du lödde, hade du skavt av den lackade isoleringen? Om inte, fram med kniven och skrapa. Blank koppar ska skina.

Jepp, det har jag, fast jag använde slippapper.

Mcz: Ok, jag tror jag förstår vad du menar, får prova och smälta bort allt jag gjort och göra om det, sen är det bara 4 filter kvar :D

Edited by - subside on 2004/03/07 22:32:10
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/03/07 :  22:43:27  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Något som är lite enklare, eftersom det kan vara lite svårt att hålla
Komponent 1,Komponent 2, Lödkolv, Lod

Är att ta lite lod på lödkolven, sätta kolven emot kompoentet 1 så den blir varm och suger till sig lodet ordentliget. Sen gör du exakt samma sak med komponent 2.

Då har du två stycken kompoenter där lodet har fastnat bra och det finns ingen chans för kallödningar. Sen tar du bara kompententerna och löder ihop dom med lödkolven.Eftersom du slipper värma kompoenterna och bara behöver värma tennet som sitter på dom så går det väldigt enkelt, och det går inte att misslyckas.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/07 :  22:57:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
Den metod Zie rekommederar fungerar bra ibland, se bara till att använda extra fluss om du använder den metoden (det är inte lika nödvändigt om du löder på "vanligt" sätt eftersom det då finns fluss i lödtennet).

Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/03/08 :  01:39:29  Show Profile Send Lash a Private Message
Se även till att spetsen på lödpennan är rengjord, torka av den på en fuktad pappersbit(efter du värmt upp lödpennan).
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/03/10 :  01:30:14  Show Profile Send brumel a Private Message
Ljudia har en bra hållare med klämmor som kan fixera komponenter el kontakter.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/03/10 :  17:30:16  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Den tekniken jag menar använder jag med vanligt lödtenn... Vad menar du
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/03/11 :  12:27:11  Show Profile Send Zombie a Private Message
Ta en kurs på TBV, ABF eller nå't, eller köp en helsikes massa tråd och veroboard och TRÄNA!!!
Lödtennet skall appliceras på de VARMA ytorna som skall lödas, inte lödkolven...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/03/11 :  20:03:07  Show Profile Send brumel a Private Message
http://www.epemag.wimborne.co.uk/solderfaq.htm

Lite hjälp som säkert passar alla skill levels i lödningens svåra konst.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000