HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Renovering av Quad ESL63'or?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/07 :  23:19:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Ett länge efterlängtat inhopp på DIY-sidorna

Jag har fått tag på ett par Quad ESL63'or där ena högtalaren bara "brusar" så jag antar att det är renoveringsdags

Jag kommer nog inte att göra de kritiska delarna själv utan kommer att leja bort tex panelrenoveringen. Men för att man inte skall stå helt handfallen så skadar det ju inte att veta lite mer om jobbet som skall göras.

Jag har sökt på nätet och det verkar finnas hur mycket information som helst om dem. Kan någon peka mig åt rätt håll...

Tackar på förhand!

Vänligen, Per

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2004/03/08 :  00:08:45  Show Profile Send Forsman a Private Message
Denna kille verkar ha bra koll
http://user.tninet.se/~vhw129w/mt_audio_design/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/08 :  00:14:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jaha, det är ju MatsT här på forumet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/03/08 :  01:25:33  Show Profile Send brumel a Private Message
Mylar är en kille på Faktiskt som verkar ha järnkoll på paneler (kanske inte så konstigt med det nicket). Han kanske skriver här också?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/08 :  18:27:16  Show Profile Send MatsT a Private Message
Som någon redan antytt så kan jag och min kompis hjälpa till med reparation och felsökning. PAC vet redan var vi finns.

Lite tweaks ingår i arbetet och resultatet blir mycket välljudande. Egentligen vill jag dra ned lite på elementreparationerna eftersom det tar lite för mycket tid om man skall hjälpa alla i hela världen som har problem men vänner och bekanta är välkomna. Jag räknar PAC dit.

För de som vil prova själv så har jag allt som behövs till salu utom den nödvändiga stretch-jiggen som inte är alltför svår att fixa.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/08 :  18:34:52  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag glömde nämna att man ganska enkelt kan avgöra om ett element är felaktigt i ESL-63 genom att ta bort gummi-pluppen ovanför nätströmställaren, därunder gömmer sig en glimlampa som blinkar till varje gång laddning tillförs membranet. Vintertid skall en helt frisk högtalare bara laddas upp en eller ett par ggr per minut, om glimlampan blinkar hela tiden är det strömläckage någonstans mellan membran och statorplattor, jag gissar att detta är fallet med PAC's högtalare.

Högtalarna låter OK även om lampan blinkar ett par ggr per sekund men det indikerar ändå att det finns ett problem och i många fall hjälper det att rengöra membranet.

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/03/08 :  20:06:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Anders Enqvist här på forumet kan en hel del också.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/16 :  07:53:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag bugar och bockar för alla tips. Mats, det där med glimlampan måste jag kolla på när jag får hem dem...

Enl. förra ägaren så "brusar" det ur ena högtalaren och det är tydligen det enda som hörs, ingen musik. Låter det som ett skadat membran eller är det något annat?

Vänligen,
Per
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/16 :  18:31:10  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag skulle gissa att ett membran släppt eller rivits upp så att det ligger emot en stator och då blir inte heller de andra membranen uppladdade så att de kan spela musik. Helt säker på vad som är fel kan man inte vara utan att öppna elementen och titta. Det är mycket sällan problem med elektroniken i ESL-63 men man kan kanske tänka sig att det kan vara en dålig lödning nånstans också.

Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/03/16 :  22:59:50  Show Profile Send mace a Private Message
Japp, Ander E är tipptopp, Jag har hans kretskort på mina 57'or
Så de blinkar oxå

Där bakom gömmer sig hägspännings kortet



M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/03/16 :  23:22:26  Show Profile  Visit peranders's Homepage
pac, har du checkat med ESL-experten Sheldon Stokes?

http://www.diyaudio.com/forums/member.php?s=&action=getinfo&userid=3901

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/17 :  18:33:11  Show Profile Send MatsT a Private Message
Sheldon Stoke sysslar mest med ESL-57 och lite hembygge av ESL.
http://www.quadesl.com/

Här är några andra som håller på med reparation eller säljer delar:
http://www.eraudio.com.au/
http://www.electrostaticdoc.com/
http://www.eslinformation4u.com/
http://www.quadesl.org/
http://user.tninet.se/~vhw129w/mt_audio_design/esl_repair_penketh.htm

Jag har kontakt med några till men hittar inte hemsidorna just nu.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/22 :  10:50:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
I helgen fick jag hem mina nyförvärv

Det låter onekligen som att man "gnider" med mylaren i den ena panelen och den lilla glimmerlampan glimmrar på i ca 5 Hz. Så du har säkerligen rätt Mats, mylarfilmen har säkert släppt i någon av panelerna.

Den andra högtalaren spelar så vackert så



Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/22 :  12:33:17  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Den andra högtalaren spelar så vackert så

Mono är enda alternativet!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/03/22 :  13:11:36  Show Profile Send EAR a Private Message
Pac
Du som kör med rör kan ju bara njuta med ESL.Visst passar det som hand i handske
MVH/Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/22 :  16:35:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Mono funkar faktiskt riktigt bra
Min monohögtalare


Mats, det var just de synergierna jag är ute efter...

Jag hade ett par ML CLSIIZ som jag dumt nog sålde i höstas Men nu behöver jag ju inte sakna dem mer. Nu har jag ett nytt par protegé'er att leka med.

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/03/22 :  16:43:04  Show Profile Send EAR a Private Message
Pac
Fast jag tycker du skall byta ut kontakterna till högtalarkabeln.
De såg inte roliga ut.Jag har Tiffany i minaoch det är inte smyckena det gäller nu
Vad har du för serienr
MVH/Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/22 :  16:43:06  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Pac, nå sorts QUAD elektrostater ?
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/22 :  18:50:48  Show Profile Send MatsT a Private Message
ESL-57 konstruerades för monolyssning men ESL-63 används bäst i par, det gör väl ESL-57 också förstås...

Det var en trevlig finish på dem, lite roligare än de vanliga helsvarta.

Högtalarkontakterna är väl inte de bästa, vill man stoppa i tjocka kablar blir det jobbigt. Som tur är så behöver man inte sådana till ESL-63, lite serieresistans gör inget! Samma fenomen gör att de också trivs ypperligt med rörförstärkare, den största nackdelen hos dessa är hög utgångsimpedans och när inte detta påverkar vare sig bas eller delningsfilter (finns inte) så faller det problemet bort.

Det finns en hel del att göra om man vill få ut mer välljud ur högtalarna och först skall man byta ut den bipolära kondensatorn på ingången mot polypropylen. Nästa steg om man inte har klåfingriga barn eller husdjur är att ta ur gallren, det låter burkigt och instängt med dessa på plats om man jämför med högtalare utan. Detta trots att originalljudet inte är speciellt instängt.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/22 :  18:55:33  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Elektrostater begriper jag mej inte på. Hur funkar dom exakt ? kanse nån som har en bild på en "naken" ESL ?
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/03/22 :  19:27:25  Show Profile Send Uniper a Private Message
DIYamps: kolla länkarna i MatsT:s inlägg en bit upp. Du kan säkert hitta något där.

Det der ut att vara ungefär samma färger som på mina 63:or. Möjligtvis är träslaget mörkare på mina (Utile tror jag). Vilket serienummer har dom? Vilken färg har statorernas plastgaller (vitt eller svart)?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/04/03 :  09:25:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,
nu har det hänt saker må jag lova!

Mats har vänligt nog lånat ut två paneler till mig så nu spelar de i STEREO. Samtidigt som jag var och lämnade in mina paneler fick jag chansen att lyssna på de dipolsubbarna som han byggde i en tidigare tråd. De spelades ihop med hans stackade ESL63'or. Svårt att ge uttryck för upplevelsen, det var något alldeles extra men också utrymmeskrävande...

Mina ESL'er är gamla. De har svartplast i panelerna och har serienummer 418x.

Subbarna gav verkligen mersmak så nu står Bernt's dipolsubbar instoppade under mina ELS'er i någon dag så att jag kan få chansen att bestämma mig för om jag skall gå vidare på detta konceptet eller inte. Det lutar helt klart åt att gå vidare just nu

EAR, rör och ESL63 är riktigt, riktigt bra. ARC Classic 60 gör ett inhopp i stället för BAT VK75 en liten stund för att driva ESL'erna och min McCormack DNA0.5 DLX och driver Bernt's subbar via Bernt's rörfilter och det går riktigt bra.
Men ett lågnivåfilter med fler inställningsmöjligheter och ICE-power drivning av subbarna skulle nog göra att ett och annat inträffade.

Jag vet inte om Ni känner igen det? Det är som vanligt med mig, man vill ha mer...
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/04/03 :  09:38:32  Show Profile Send EAR a Private Message
Hej Pac
Vilken EAR har du kört med
MVH/Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/03 :  09:47:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Per, ska vi göra två filter? Jag vill ha ett mindre experimentbetonat...
quote:
Men ett lågnivåfilter med fler inställningsmöjligheter och ICE-power drivning av subbarna skulle nog göra att ett och annat inträffade.

Exakt till punkt och pricka min plan också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/04/03 :  10:10:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Oj, jag ber om ursäkt för mitt sätt att uttrycka mig.

Det skall inte vara "EAR," utan "EAR:", jag menar dig Mats och inte en DeParavicini konstruktion

Jag har INTE haft EAR-förstärkare hemma hos mig. Jag håller till godo med Bat, ARC, Zapsolute, McCormack, ...



Bernt,skall vi avsluta RIIA't först?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/03 :  10:18:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, ja... Det finns så mycket roligt att greja med.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000