HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 faktan bakom s-ljud
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/11 :  21:07:37  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Jorma, låter som att du vet va du pratar om gällande dessa diskanter. Jag såg en bild på en av dessa diskanter där membranet var skadat, såg ut som att det va gjort med bara en liten tång. Om materialet är så bräckligt kan de väll inte va diamant ? Diamant är ju det hårdaste materialet vi hittils har och vet av.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/11 :  21:24:19  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Diamantskålen är bara en hundradels millimeter tjock och skör.
Den håller inte för en tång. Att den är hård och styv betyder inte att den tål allt. Gummi som är mycket mjukare tål en tång bättre än en diamant.
Vem fn. är så dum att han nyper med en tång i ett diamantelent??

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/11 :  21:26:43  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Fråga inte mej, antagligen va elementet redan skadat, han hade kapat loss kåpan på ett mellanregister också.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/03/11 :  22:31:36  Show Profile Send linnar a Private Message
Jorma!

För det första försöker jag närma mig ett problem eller en uppgift förutsätningslöst.
När det gäller diamanter av den här storleken är det faktiskt på det viset att man för inte så länge sedan för första gången lyckades framställa sådana under enorma kostnader och uppoffringar. Den skrift jag läste om detta i namnger de som tills nu lyckats med bedriften, Thiel & Partners var inte en av dem.
Däremot har jag aldrig sagt att dom inte gjort det, jag blev bara överaskad av att dom lyckats till ett så lågt pris. Deras kupol kostar mellan 5 och 10 tusen att producera. De andra jättediamanterna kostar som en villa i en storstad att ta fram.
Det blir inte bättre av att åtminstone en av metoderna tar, om jag inte mins fel, två veckor att få fram EN diamant.
Sen skriver jag //..ihop"svetsade" diamantkorn..//. Detta är en möjlig lösning om man skall tro att Thiel & Partners inte är en av dem som tillverkar stora diamanter. Jag skriver svetsar inom "", med det menar jag att man sätter ihop diamantkorn på något nytt hemligt sätt som kanske är väl så bra som att tillverka i hela stycken.

Dock har jag fortfarande inte sagt att dom inte är gjorda i ett helt stycke. Jag blev bara lite försiktigt förvånad.

jag skiver:
"Bra ljud och exakt ljud är inte samma sak."
Detta handlar inte om hur Thiel & Partners element låter. Jag har dessa element som mina personliga favoriter bland talspoledrivna element. Dom låter mycket bra, har ett silkeslent ljud och mycket mer. Men bra ljud eller silkeslen och alla andra beskrivningar av bra ljud betyder inte att källan återger exakt som signalen in i källan.
Jag har lyssnat på Fane 601. Den låter inte silkeslent eller ens bra. Den lät rent förskräckligt. Varfö? Jo, därför att den återger ALLT som trycks in i den. Ljudet "maskeras" inte på det sätt som de flesta element faktiskt gör. Eftersom vi är vana vid att lyssna på ljud som är "maskerat" och förvandlar signalen till något vackert tycker man att exakt ljud låter förskräckligt. Enda nackdelen är att ljudet förstärks genom ett horn då horn tillför klangliga egenskaper som inte har med exakt ljud att göra. Ändock tror jag att de tillhör en av de exaktaste signalomvandlare som funnits.
Nu till det som du blev så upprörd av:
Thiel & Partners diamntelement LÅTER MYCKET BRA medan Fane 601 LÅTER "FÖRSKRÄCKLIGT". Dom låter alltså INTE LIKA. Två olika elementkonstruktioner som låter exakt måste också låta exakt lika hur olika konstruktionerna än är. Allt annat är en fysisk kullerbytta.
Eftersom jag (på goda grunder) tror att Fane 601 låter exakt (eller väldigt nära exakt) måste det i min sinnevärld vara Thiel & Partners
element som låter väldigt bra men inte exakt.
Till sist:
Vi vill antagligen inte ha EXAKTA ljudkällor, vi vill har BRA ljudkällor. Där kan vi nog vara överens.

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/11 :  23:21:09  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Om ett element låter förskräckligt illa, så måste det vara illa med exaktheten också. Ett exakt element som återger verkligheten på ett naturtroget sätt låter bra om man nu förutsätter att det används tillräckligt bra material och komponenter i låda och delningsfilter samt internkablage i högtalaren.

Kan du definiera det du kallar "exakt".

Jag kan inte se annat än att du har bitit dig själv i svansen med dessa obegripliga "sanningar".

Thiel % Partner heter också Accuthon. Det är inte självklart att dom äger labbet där elemntkonerna tillverkas. Men att dom har finansierat det patent som dom äger i den process som konerna tillverkas med är klart.

Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/03/12 :  02:34:49  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Vad har vi kommit fram till angående s-ljud.
ENA ALLTERNATIVET ÄR att det skall vara ett hårt membran för att de uppbrytningar domen hittar på skall vara så långt från det hörbara som möjligt och det andra är en de saknar uppbrytningar men istället dämpar bort den energin och därmed beslöjar.
Mitt personliga tycke vad det gäller studiomonitorer som man tycker skall vara ärliga är att dom ofta har ett disignat ljud just för att det skall passa in på dom som använder den. Vad det gäller hifi är det ännu värre de system som jag har hört som går att påstå vara hyfsat ärliga eller exakta skillger sig ofta ganska mycket från andra hifi högtalare.Det jag ville med tråden var att få fram de parametrar som man främst skall tänka på när dessa s-ljud bildas.Det skulle för oss alla kunna lösa problem vid konstruktion av hifi det Jag sett på mina mätningar är vattenfallet återkoppling mm .dessa problem kommer uppstå även om man använder sig av en diamant för astronomiska summor i detta fall berodde det på filter funktionen.
mvh stefan.

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/12 :  09:28:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Att band beslöjar håller jag inte med om en enda sekund. Kanske du menar något annat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/03/12 :  09:42:56  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
är det väl fungerande så beslöjar det inte. min tanke var runt vissa soft domar.
en fråga om bandet bara.Borde inte band ha ganska stora uppbrytningar i mebranet Jag tänker på dess längd.

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/12 :  09:51:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag förstår. Vet inte hur det är med uppbrytningar, men "talspolen" är ju jämnt fördelad över ytan så då borde ju det bli ganska lindrigt föreställer jag mig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/12 :  11:02:16  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
En annan vanlig orsak till dåliga s-ljud är övergångsdistortion, något jag fick erfara efter att ha byggt en förförstärkare med diskreta opampar. Det gick inte att få bort shshshhs-ljudet vad jag än gjorde med arberspunkterna så jag slängde steget.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2004/03/13 :  01:18:14  Show Profile Send linnar a Private Message
Om ett element låter förskräckligt illa, så måste det vara illa med exaktheten också.
Inte alls. Det låter illa därför det inspelade materialet och resten av signalvägen låter just så. Min text var ett målande utryck som beskriver en högtalarlyssnares reaktion när han för första gången lyssnar på en exakt ljudåtergivare.

Kan du definiera det du kallar "exakt".
Exakt ljudåtergivare transformerar en elektrisk insigna till en ljudsignal exakt som signalen ser ut. De flesta blir troligtvis missnöjda med detta ljud då de är vana vid att lyssna på återgivare som, ofta medvetet, maskerar och formar signalen så att ljudet får önskad karaktär precis som lyssnarna är vana vid.

Jag kan inte se annat än att du har bitit dig själv i svansen med dessa obegripliga "sanningar".
Detta lät bevisligen förskräckligt. Jag har aldrig torgfört mina åsikter som sanningar dessutom hittar jag ingen svans att bita i.

Thiel % Partner heter också Accuthon. Det är inte självklart att dom äger labbet där elemntkonerna tillverkas. Men att dom har finansierat det patent som dom äger i den process som konerna tillverkas med är klart.
Möjligt att det är så. Dessa element kostar från 30.000kr och uppåt. En konstgjord diamant på ca 2cm2 kostar radikalt mer än så. Men som sagt, du kanske har rätt.
(Skall försöka bringa klarhet i frågan vid senare tillfälle)
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/13 :  09:08:37  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Då är alltså Thiel & Partner billiga med sina diamanter enligt din prislista

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/13 :  09:51:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bra när nåt är billigt. Jag gillar fynd!!!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2004/03/13 :  22:28:48  Show Profile Send linnar a Private Message
Jepp!
Det är rena fyndet. Inte konstigt man blir misstäksam.
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/03/14 :  01:26:15  Show Profile Send Björn N a Private Message
Vad spelar det för roll om konen är gjord av sammansvetsade diamanter eller av ett o samma diamantstycke??
OM det verkligne är samman SVETSADE smådiamanter är dem ju samman fogade på molekylnivå och därmed kan dem väl betraktas som ett stycke...??
Det vore ju en annan sak om membranet var ihoplimmat=)

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2004/03/15 :  00:44:30  Show Profile Send linnar a Private Message
Med "svetsat" menade jag en hel uppsjö av metoder. Tror dessutom att det inte går svetsa i diamant.

Diskusionen handlade inte om det låter dåligt med diamanten bara för att den inte var homogen. Den handlade om T&P verkligen producerar diamanter av denna storlek. Mycket lutar åt att T&P använder sig av en utomstående producent för denna uppgift. Det (relativt) låga priset beror kanske på att de konstgjorda diamanterna är av väldigt liten volym.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000