HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vart tog de gröna pennorna vägen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/03/11 :  14:37:57  Show Profile Send Woland a Private Message
De motiv du fotograferar, målar och slipar du dem också???
Blir de mer naturtrogna då?

Mvh
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/03/11 :  14:42:01  Show Profile Send freann a Private Message

Woland: jag försöker föra en seriös diskussion. Får jag be dig att höja din intellektuella nivå ett par snäpp?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/03/11 :  14:46:57  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Om jag har fattat det rätt använde ni en bra CD-spelare under testet och har inte testat med en dålig.

Egentligen har det inte så stor betydelse för det behövs speciella blindtesttekniker för att testet skall bli tillförlitligt när man samlar Woland och några liksinnade för blindtest. De vet att de skall testa om de hör skillnad mellan målade och omålade skivor och har för det mesta väldigt klara uppfattningar om detta. En stark förväntanseffekt kan alltså skapa problem för testets tillförlitlighet. Den starka förväntningen är förstås att det inte hörs någon skillnad.
Detta går att lösa så att testet blir tillförlitligt. Man kan t.ex. lägga in en del extra skivor förutom de omålade och målade. Dessa skivor skall vara manipulerade så att de låter sämre, t.ex. man skär av all diskant över 10 kHz eller lägger på en distortion. Det skulle vara kul att göra ett sådant test och se hur mycket man måste distordera skivorna innan panelen reagerar!
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/03/11 :  14:51:36  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag hann tyvärr inte se Wolands replik om fotografering innan jag svarade själv. Det svaret visar inte helt förvånande att Woland inte är seriös. Svaret var dessutom oförskämt mot freann.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/03/11 :  14:53:46  Show Profile Send freann a Private Message

Skulle vilja undervika en diskussion om blindtest här - kan vi ta den på en annan tråd?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/03/11 :  15:23:54  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag avstår gärna från fortsatt diskussion om blindtest. Det har ännu inte på detta forum förekommit att en sådan diskussion lett till något meningsfullt.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/03/11 :  15:34:02  Show Profile Send freann a Private Message
Anders47: tack :-)
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/03/11 :  15:39:27  Show Profile Send freann a Private Message

Woland: vill du fortsätta att diskutera? Jag tycker att dina argument är intressanta eftersom de är diametralt motsatta mina samt verkar bygga på andra grunder.

Anders47: vad är dina erfarenheter kring målning och slipning av cd-skivor? Har du testat svarta cdr?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/03/11 :  16:06:57  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har positiv erfarenhet av att måla kanterna svarta och behandla ytan med Auric Illuminator. Effekten varierar mellan skivor och jag gör det mest när skivan låter litet tunn eller hård. Har funderat på om variationen kan bero på skivans kvalitet och om det är de som är dåligt pressade eller vad det kan vara som behöver litet extra hjälp. Men det sista är bara en spekulation.

Har också provat Russ Andrews våta rengöringsdukar och spray. Här är erfarenheterna också positiva men jag vill testa litet mer innan jag säger något definitivt eftersom jag gjort det på ett andrasystem som jag håller på och bygger upp och där det varit mycket med inbränning av nya gjejor och byte av rör. Så systemet har varit under ständig förändring och referenserna blir litet flytande i det skedet.

Jag har också Bedinis minsta och äldsta demagnetiserare som jag fick gratis för två år sedan. Jag hade då mycket svårt att höra någon skillnad men tyckte att det kanske blev ibland. I alla fall inte mycket idé att hålla på med eftersom skillnaden blev så liten om den fanns. För ett tag sedan plockade jag fram den igen och använde till mitt nya, högupplösande hörlurssystem. Nu var förbättringen mera hörbar. En gång var det nästan kusligt att höra hur effekten försvann allt eftersom skivan spelade och det mesta hade gått bort efter drygt halva skivan. Men Furutechs demagnetiserare kanske kan vara något att ha, den sägs vara betydligt mer effektiv.

Det är roligt att testa någon gång ibland men för mycket blir jobbigt och förstör musiklyssningen som helhet. Därför får det ta sin tid. Men jag skall nog testa någon CD-matta också så småningom.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/03/11 :  16:23:22  Show Profile Send freann a Private Message
Aha, trevligt. Jo, det är lätt att förlora sig i jakten på de sista dropparna välljud...

Hemma hos en kompis testade vi lite olika trix. Ett tips är Furutech spray - den är fantastisk. Finns hos Svalander.
Russ Andrews - där så du något. Ska kolla in.
Återkommer med test av svarven och Furutech avmagnetiserare. Appropå - har du testat folie-tricket som beskrivs i en av pdf-erna på Svalanders site..? Det fungerar...

Sen har vi ju det där med att bränna svarta cdr-skivor. Extern brännare och 1x hastighet funkar mycket bra. :-)

Till sist frågan om det är värt mödan? Inte på alla skivor. Bara de jag lyssnar ofta på. Övriga duger som de är.
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/03/12 :  09:28:13  Show Profile Send Woland a Private Message
Anders47

Tror du verkligen på fullt allvar att musiken kan magnetisera ditt system???? Hoppas verkligen att du skämtar vad det gäller avmagnetiseringen.

Du skriver också om skivor som låter "hårt" eller "tunt". Bullshit!!!
Vad ska du göra åt det...???? Det problemet ligger ju i inspelningen inte i skivan.


Håhåjaja

Mvh
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/12 :  09:32:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Hur kan det då bli sämre om ingen hör någon skillnad?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2004/03/12 :  10:30:03  Show Profile Send must a Private Message
Följande finns att läsa på Urban Legends Reference Pages.

http://www.snopes.com/music/media/marker.htm
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/12 :  10:49:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Woland: Du har mycket att lära. Börja med att öppna dig för nya intryck. Alla andra här är inte idioter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/03/12 :  10:51:27  Show Profile Send freann a Private Message
Hej Woland...
Det är själva cd-skivan som avmagnetiseras. Inget annat.

Åter igen - informationsbäraren (själva skivan) påverkar hur informationen avläses. Pröva att kopiera en cd med 1x respektive 52x hastighet. Det kanske kan övertyga dig om att skivans egenskaper påverkar.

Var öppen för nya intryck och uppfattningar. Experimentera och lyssna. Bilda dig en egen uppfattning. Lyssna igen.

Must: appropå länken - "Last updated: 1 December 1996". På min dåvarande anläggning hade inte jag heller hört någon skillnad. Det gör jag nu. Jag har bättre grejjer och ett mognare musiköra. Och så måste jag ju givetvis fråga Must - har du själv provat att slipa och måla?

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/03/12 :  10:51:47  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ingenting nytt under solen, för och emot.

Man kan pröva att kantslipa tre skivor gratis hos Svalander om man skickar in dem med returporto.
Har man sedan tre tillgängliga dubbletter tillgängliga kan man jämföra.

Bravo

Edited by - Bravo on 2004/03/12 11:03:32
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/03/12 :  10:54:40  Show Profile Send freann a Private Message
Bravo - helt sant! Vilket påminner mig om tråden om mätdata - den diskussionen började i samma stund som någon publicerade mätdata på en hifikomponent!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/03/12 :  11:03:52  Show Profile Send Bravo a Private Message

Bravo
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/03/12 :  11:09:57  Show Profile Send matson a Private Message
Freann skrev:
quote:
informationsbäraren (själva skivan) påverkar hur informationen avläses. Pröva att kopiera en cd med 1x respektive 52x hastighet. Det kanske kan övertyga dig om att skivans egenskaper påverkar.



Handlar inte diskussionen om huruvida gröna pennor skall förbättra avläsningen? Det gör man ju naturligtvis inte genom att måla på sina skivor.
Redbook-standarden medför att en skiva måste uppfylla vissa krav för att få kallas cd-r. Märkligt att tro att det skulle vara skillnad på en svart eller blå cd-r skiva.

Mvh

Mvh
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/03/12 :  11:34:02  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Märkligt hur okunniga vissa teknikargumenterande personer är, t.ex. matson som pratar om att det inte skulle vara skillnader mellan skivor eftersom de skall uppfylla redbook-standarden. Möjligen är det inte skillnad mellan röda och blå nödvändigtvis men stora skillnader finns det. Jag tror också att det blivit en överdriven fixering vid svarta skivor men det är en annan sak. Den svarta färgen kan nog vara positiv men är bara en liten del i det hela.

1. Det finns ingen redbook-standard för form och avstånd mellan ettor och nollor på en CD-R. Det är ett klart problem eftersom det inte går att säga var felet ligger vid läsproblem eller om jittret beror på att skrivaren skrivit fel eller läsaren läser dåligt.
2. Det finns oerhörda skillnader i kvaliteten på bränningen beroende på brännare och media samt för att krångla till det ytterligare på kombinationen mellan brännare och media. Detta är mätbart och otaliga mätningar har gjorts. Om man har en Plextor Premium brännare och Plextools kan man också själv göra mätningar av kvaliteten på olika media (dock endast i relation till denna brännare). Skillnaden mellan bra och dåliga brännare - media kombinationer ligger i storlekskordningen 10, kanske till och med 100 gånger fler fel för den dåliga kombinationen.
Titta t.ex. på CDfreaks mätningar.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/03/12 :  11:38:05  Show Profile Send freann a Private Message
Matson - korrekt.

Då drar vi det igen - det handlar om att *förbättra* de *optiska* parametrarna hos skivan. Min teori är att det är precis var kantmåling/slipning gör (se tidigare poster). Bara för att en skiva uppfyller standard, innebär det inte att den kan bli bättre. Eller hur? Det är kännt sedan länge att guldskivor låter annorlunda/bättre än vanliga av aluminium. Men de är dyrare att tillverka.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/03/12 :  11:42:07  Show Profile Send freann a Private Message

Att bränna en cdr i 1x resp. 52x var en jämförelse för att bevisa att det går att påverka hur en skiva "låter". Det har naturligtvis inget med kantmåling/slipning att gör. Det bara adderar till komplexiteten...
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/03/12 :  11:48:06  Show Profile Send freann a Private Message

Liten reflektion kring skivor som låter hårt och ljust - hur tycker ni att Emmylou Harrys "Wrecking Ball" låter?
Jag testade att bränna på en efter konstens alla regler slipad och målad svart cdr. Det vär *väldigt* enkelt att höra skillnad på originalet och kopian. I mina öron låter kopian mycket, mycket bättre.

Återigen: informationen på skivorna är (hoppas jag) identiskt bit för bit. Det är alltså bara skillnad på informationsbäraren.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/03/12 :  11:48:19  Show Profile Send matson a Private Message
Anders47: Vad som är okunnigt är att tro att färgen på skivan spelar roll. Detta visar på att man inte har den blekaste aning om hur en cdspelare läser av skivor.

Freann: Om din cd-spelare inte kan läsa av cdskivor enligt redbookstandarden så bör du byta cdspelare hellre än att slipa skivor.
Att prata om "förbättring av optiska egenskaper" är bara snömos. Det är avläsning av en digitalt lagrad signal det handlar om. Inte polering av speglar.

Mvh

Mvh
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/03/12 :  11:52:01  Show Profile Send Anders47 a Private Message
matson, som jag skrev finns det inte någon redbook-standard för alla parametrar som är väsentliga för avläsningen.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000