HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fyrkantig talspoletråd vad hände?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

M3
Member

227 Posts

Posted - 2004/03/05 :  20:44:50  Show Profile Send M3 a Private Message
När jag började med att tävla i bilstereoljud 94:a så var det mycket snack om fyrkantig talspoletråd på blaupunkt element. Detta tyckte jag då var en smart uppfinning. Den innebar att man kunde ha ett tajtare magnetgap till spolen, som i sin tur skulle alstra mera kraft i förhållande till vikt.

Vilka märken använder det idag?
Var det en klok uppfinning?

Hälsningar Ronnie.

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/05 :  22:32:08  Show Profile Send edison a Private Message
Hittar du element där det står att spolen är "kantlindad" kan du räkna med att det är fyrkantig tråd.
Kommer inte på nåt märke i skrivande stund dock...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/03/06 :  10:21:43  Show Profile Send Fostex a Private Message
Fostex har haft det i en del horn, blandannat i kompressionsdrivers, men i basar också har jag för mej.

// David

Edited by - Fostex on 2004/03/06 10:22:18
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000