HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 AMP-DIY
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/03/05 :  15:12:12  Show Profile Send pix a Private Message
HFLS-1 bygge färdig planerat, så det börjar bli dags att se ut ett föstärkarbygge.
Några rekomendationer ?
Jag har en nästan fädigbyggd DAC efter Lars Nilsens konstruktion baserad på en PCM1713E samt 4 st OPA327. Dvs helt ballanserad konstruktion från D/A´n och ut.

Nu skulle man ju vilja bygga något som nyttjar ballanserad drift fullt ut.
En balun (spole eller OP)på ingången i effektsteget känns ju lite sådär..
Jag skulle vilja att hela systemet från D/A´n och ut till högtalarna skall fungera ballanserat.

Jag har kommit över boken:
"The Audiophile's Project Sourcebook: 120 High-Performance Audio Electronics Projects
By G. Randy Slone"

Där finns ett mycket intressant projekt på 200 W med L-MOSFET trissor och "softclipping".
(Se "OPTIMOS" på http://www.sealelectronics.com/kits/index.htm )
Konstruktionen är dock en oballanserad konstruktion.
Dvs allt reffererar till en fast signaljord.
Jag hadde tänkt mig två spegelvända siganler genom slutsteget.

Nu till min fråga.
Är det så enkelt att man kan bygga 2 st kort/kanal och fasvända det ena 180 grader ?
På så sätt borde man även kunna driva högtalarna balanserat.
Uteffekten borde enligt P=U2/R bli i kvadrat ? ...öhh 200x200 Watt (om man bortser från att utgångsimpedansen dubbleras, eller ?)
Kan detta skapa andra problem i form av osymetri mellan dessa två försärkarsteg ?
Jag inser att ingångimpedansen kommer att halveras så ingångsresistorernas värde behöver dubleras.

Hur löser man volympotentiometer på lämpligaste sätt?
Bör man göra på traditionellt sätt med en spänningsdalare till jord (bå bägge faserna i detta fall)?

Är det någon som provat detta (eller haft liknande tankebanor...)

Ovanst. bok kan jag rekomendera om det är någon som sår i AMP-DIY tankar. Det tar upp ämnet på ett mycket "nycktert" sätt där sunt förnuft gäller till 100 %.
Dvs det som inte går att förklara finns ej.
Subjektiva sunpunkter och HIFI-woodoo (guldöron) krossas och en insikt att HIFI välden är full av sockerpillerförsäljare som lever gott av att lura folk.

/Pix






"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/03/05 :  15:25:11  Show Profile Send jonsson a Private Message
hmmm... 40kW. bör ju räcka iaf

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/03/05 :  16:20:22  Show Profile Send Freddie a Private Message
quote:
Nu till min fråga.
Är det så enkelt att man kan bygga 2 st kort/kanal och fasvända det ena 180 grader ?
På så sätt borde man även kunna driva högtalarna balanserat.
Uteffekten borde enligt P=U2/R bli i kvadrat ? ...öhh 200x200 Watt (om man bortser från att utgångsimpedansen dubbleras, eller ?)
Kan detta skapa andra problem i form av osymetri mellan dessa två försärkarsteg ?
Jag inser att ingångimpedansen kommer att halveras så ingångsresistorernas värde behöver dublera


Detta kallas bryggkoppling..

Om förstärkaren ger 200W RMS i 8Ohm -> spänningen över högtalaren är 40V RMS. (P = U^2 / R ) 200 = 40^2 / 8

Om du bryggkopplar två kanaler, så kommer spänning över högtalaren att maximalt kunna vara 80V (-40V, +40V).

80^2 / 8 = 800 W RMS (Teoretiskt, i praktiken lär det blir lägre effekt)

För övrigt rekommenderar jag varmt att du läser lite på www.sound.au.com
Där finns det en massa info om hur det bryggkopplar, ritningar på förstärkare mm.

Kom ihåg att om du bryggkopplar och har en högtalare på 8ohm, så kommer varje kanal att "se" en last på 4ohm osv.

För övrigt undrar jag vad du ska med all effekt till?

/Freddie

Edited by - Freddie on 2004/03/05 16:30:16
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/03/05 :  20:17:44  Show Profile Send pix a Private Message
Hej Freddie
Nej effekt var inte det viktiga.
Det hela började med att jag har ballanserade utgångar på DACén (Skrev fel ovan det är 4 st OPA627 jag har)och jag vill ju jöra mesta möjliga av detta.
Vist kan man sätta en balun på ingången av för/slutsteget men om man ändå skall bygga själv så är det lika bra att göra det bästa möjliga.

//Pix



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/05 :  20:45:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bryggade Ice-powermoduler med switchade nätdelar kanske?
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26230
Vet inte om det går att bryggkoppla dessa men visst hade det varit häftigt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2004/03/05 :  20:57:55  Show Profile Send M3 a Private Message
Bernt. Det hade varit häftigt.
Men jag tycker att man inte ska rekomendera dessa steg än.
För att en vanlig svensson kan inte köpa dessa än tyvärr.

Du byggde ju mosfetstärkare förr så du kan säkert rekomendera något annat:) eller då rör men då kan jag tänka mig att dem blir stora.

Hälsningar Ronnie.
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2004/03/05 :  21:32:19  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Jag vet att detta har varit uppe här litegrann. Skulle det inte gå att använda en Gainclone till dessa högtalare??
Jag håller på och bygger en på jobbet som jag ska driva lite allt möjligt med. Mest på skoj tänkte jag, men de har ju fått ganska bra omdöme på diyaudio.com....det är ju praktiskt taget en egen religion.

Jag satte ihop en liten bara för att provspela mina Tangband 3:or och jag tyckte inte att det lät skit iallafall.
Det kanske kan tåla att funderas på ??
De är ju iallafall jäkligt lätta att bygga.

Om inte annat så under tiden som du bygger ditt andra fete steg. Elfa säljer opampar för nästan anskrämligt lågt pris.
Annars är det bara att beställa samples från National Semiconductor.
De gillar inte att skicka till privatpersoner bara ....men jag beställde till jobbet så det löste sig ganska bra ändå.

Bara lite tankar iallafall.


//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-

Edited by - SlaitH on 2004/03/05 21:33:33
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/06 :  00:56:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ska vi rekommendera nåt annat då...
Det här är kanske för vilt men här är Nelson Pass senaste version av Son of Zen:
http://www.passdiy.com/pdf/zen-v6.pdf

Lite mer verkningsgrad, men inte fullt balanserat - bara på ingången. Nelson Pass´ olika Aleph-modeller, ren klass A. Titta på "Service Manuals" i dom finns scheman:
http://www.passlabs.com/aleph.htm

Fullt balanserat slutsteg med rör:
http://www.vacuumstate.com/images/PP-1C.gif
http://www.vacuumstate.com/images/PP-1C_ps.gif

Balanserat försteg:
http://www.passdiy.com/pdf/balzenpre.pdf

Balanserat försteg med rör:
http://www.vacuumstate.com/images/RTP3C.gif


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/03/06 00:59:48
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/06 :  03:05:31  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Hej!

Ett bygge jag själv är på väg att ge mig på, och handen på hjärtat tror ger i särklass "bäst ljud per krona" är LC Audio ZAP Pulse 2.2SE. Effekten beror naturligtvis av matningsspänningen men det är inga problem att mata ut 286 Watt per kanal vid 8 Ohm (2x50V trafo). Vid 4 Ohm lämnar det 548 Watt per kanal! Ljudet har visat sig vara helt i nivå med de bästa slutstegen på marknaden, vilket gör det ännu mer motiverat att bygga själv. Mitt bygge blir enl. Predator i eget chassi. Parallellt med detta har jag redan börjat ett digitalt "subwoofermonster" baserat på 2.2 standardmodulen (ej SE) med aktivt filter och en del nyttiga funktioner. Skall försöka göra ett litet reportage om detta senare i vår.

En fördel med modulerna är att de kommer förmonterade och testade. Man kan själv välja nätdel och chassi, kontakter etc så det är svårt att misslyckas, LC Audio har dessutom alla komponenter tillgängliga om man inte hittar andra alternativ man hellre vill använda.

Det går alldeles utmärkt att bygga balanserat med ZAP Pulse!

Hemsida: www.lcaudio.dk

Test: http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?articleid=646&zoneid=3

Mvh,
Marcus

Edited by - Marcus_editor on 2004/03/06 03:41:43
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000