HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 fråga om trafo samt ett 12" element...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mounte
Member

73 Posts

Posted - 2004/02/18 :  13:38:23  Show Profile  Visit mounte's Homepage Send mounte a Private Message
Hejsan, jag är ny här så var snäll =)
måste börja med att säga att det är ett helschysst forum, med mkt nyttig info...

jag har då några frågor som jag inte funnit svar på ännu:

1. Jag fick tag i en trafo (ingjuten ringkärnetrafo med metallhölje) från en kompis brända reciever...

det jag inte vet är vad det är för specifikationer på den, kan någon hjälpa till me ddet måntro ?
Det är 5st sladdar som går utifrån den, 2st Röda, 1st Svart, 1st Vit och 1st Gul. De röda och den svarta är av samma längs medans den vita och den gula är ca 3cm kortare...

nu till det "intressanta" det sitter en lapp på trafon:
2335644003
PMA-520E2
8.6N

Kan jag försöka mäta mig till vilka det är som är primära (flest lindade varv = högst motstånd?) och sedan mata med en låg växelspänning för att se vad jag får ut från de andra tåtarna?

sedan är ju frågan hur mkt effekt den klarar av ...

fråga numero 2:
Det är dags för mig att byta element i ett beg. köp av subb. Tidigare satt det ett par 12" Isophon P30/37A/8 i ventilerad iso-barik konfiguration med två rör med radie 8cm längd 30cm.
Jag har inga värden på de gamla elementen att gå från...
innervolym på ett ungefär är: 4x4x5 (dm)

Jag eftersträvar djup filmbas (har redan bygt en välljudande peerless subb till musik)
Jag vill gärna under 20Hz men vet inte om det blir möjligt med den ringa volymen...

Det jag kan tänka mig att ändra på är rörens längd och/eller diameter.
Elementstorlek (kommer troligtvis på något sätt att byta baffeln)
Jag kan till och med gå ifrån iso-barik konfigurationen, även om det ser brutalt ut ;)
kanske till ett element och ett passit element?

just det, lådan är bygd just nu så att den står på ben och har elementen riktade neråt ...

tacksam för svar
//
Daniel Persson

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/02/18 :  17:18:33  Show Profile Send zahnn a Private Message
Skulle gissa på att du har primär på vit o gul, och 1 lindning (de två röda) med centertap (svart). Mät och kolla med en vanlig ohmmeter. Högst motstånd är primärlindning (om det inte är en rör-reciever...)...

Kolla också tjockleken på trådarna ut från trafon... Tjockast är sekundärlindning (mer ström)...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

mounte
Member

73 Posts

Posted - 2004/02/18 :  22:15:34  Show Profile  Visit mounte's Homepage Send mounte a Private Message
kommer inte åt att se hur tjock lindningen är iom att den är ingjuten i metallhöljet...
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/02/18 :  22:39:12  Show Profile Send UrSv a Private Message
"tjock lindning", han menar arean på tråden ut från trafon. Störst area=sekundär (om det inte var rör). Den border vara synlig om den skall gå att koppla in...
Go to Top of Page

mounte
Member

73 Posts

Posted - 2004/02/19 :  00:06:08  Show Profile  Visit mounte's Homepage Send mounte a Private Message
ungefär samma storlek på alla tåtar ... men det är nog som han säger ...

jaja .. över till nästa fråga ... tror inte jag kan få fram mer info om trafon ...

nytt/nya element till subben ... nån som har nått tips... eller kan räkna fram vad elementet borde ha för värden ??
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/02/19 :  21:46:28  Show Profile Send flintan a Private Message
Det stog:
2335644003
PMA-520E2
8.6N
på trafon.
Jag tror det finns en integrerad Denon förstärkare som heter PMA-520. Den kanske har setat i en sådan?
Go to Top of Page

mounte
Member

73 Posts

Posted - 2004/02/21 :  02:56:24  Show Profile  Visit mounte's Homepage Send mounte a Private Message
mkt möjligt ...
då borde man kunna kolla upp spec. på en sådan kanske ... se vad den var ratad till ...

ingen som har lust att hjälpa till med ett lämpligt element till subben oxå ?
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/02/22 :  01:58:16  Show Profile Send Fostex a Private Message
Har du kvar Isophon elementen? vill du sälja ifall dom är i spelbart skick?

// David
Go to Top of Page

mounte
Member

73 Posts

Posted - 2004/03/01 :  14:59:08  Show Profile  Visit mounte's Homepage Send mounte a Private Message
jag hade två element ... far min råkade rycka ur de kopplingstrådar som går till ett av dem ... så det finns EN som jag kan tänka mig att sälja ...
men innan jag säljer så vill jag gärna ha lite data ... så man inte säljer något som man kanske kunde använda till något ...
men iofs ... så har jag ju köpt massa tangisar som ska få min uppmärksamhet snart ...
kom med bud vettja
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/03/01 :  15:49:39  Show Profile Send Fostex a Private Message
hmm, okej.. hur illa är skadan? bild?
basarna passar bäst till horn.. har lite data hemma som jag kan lägga upp senare.
Dom är nog mer idealiska för 50hz och uppåt än till subbas, då dom är väldigt kortslagiga.

// David
Go to Top of Page

mounte
Member

73 Posts

Posted - 2004/03/01 :  18:45:20  Show Profile  Visit mounte's Homepage Send mounte a Private Message
har ingen bild just nu ... ska se om jag kan ordna ... utav vad jag ser nu så skulle man kunna löda om kablarna ...
det är två hål iom att konen blivit lite skadad då kablarna rycktes av ... men det finns korta stumpar kvar av trådarna som man som sagt var skulle kunna förlänga... om än lite pilligt ...

den andra är i perfekt skick...
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/03/02 :  08:19:04  Show Profile Send Fostex a Private Message
Okej, det ska nog gå bra
Har en far som har gjort sånt förr.

// David
Go to Top of Page

mounte
Member

73 Posts

Posted - 2004/03/05 :  11:40:07  Show Profile  Visit mounte's Homepage Send mounte a Private Message
du kan väl maila mig ang. ditt eventuella köp av dessa element ... då denna tråd inte egentligen handlar om försäljning

daniel@mounte.net
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/03/05 :  17:25:53  Show Profile Send Fostex a Private Message
Det ska jag göra..
Jag har ett datablad på såna basar om den nu är samma, om jag hittar det kan jag ta en bild (har ingen scanner) och lägga upp.

// David
Go to Top of Page

mounte
Member

73 Posts

Posted - 2004/03/06 :  02:23:56  Show Profile  Visit mounte's Homepage Send mounte a Private Message
det vore kanon om du kunde lägga upp eller skicka till min mail ...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000